Actueel

Werkgeversorganisatie: Nederlandse infrastructuur zit aan zijn taks

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

‘Er is gewoon een absolute noodzaak,’ zo stelt De Boer in een uitzending van BNR Nieuwsradio. ‘Als het gaat om infrastructuur zie je Nederland op allerlei fronten vastlopen; de wegen, het openbaar vervoer en Schiphol zitten allemaal aan hun tax.’

Uitbreiding Schiphol

De situatie vraagt volgens De Boer om rigoureuze maatregelen. Zo moeten er nieuwe spoorlijnen komen en stelt hij voor om Schiphol naar de Noordzee uit te breiden. Ook moeten de internationale verbindingen van Eindhoven Airport verbeteren.

Lees ook: Rutte zet de geldkraan open: dit is de keerzijde

Lees verder onder de advertentie

Juist nu Nederland er economisch goed voorstaat, moet de overheid naar de toekomst kijken, aldus De Boer. ‘Als we nu beginnen met wat wij voorstellen, heeft dat over een aantal jaren zijn impact. Dan is de economie weer wat ingezakt en is dat een welkome impuls voor Nederland.'

Tweede Maasvlakte

Volgens De Boer is het de overheid die het voortouw moet nemen bij dit soort projecten. ‘In principe kunnen wij heel veel zelf, maar voor vergunningen en de procedures heb je de overheid toch nodig.’

Lees ook: Wat we nu al weten van Prinsjesdag 2018

Lees verder onder de advertentie

Als voorbeeld van een goede samenwerking tussen overheid en bedrijven noemt De Boer de aanleg van de Westerscheldetunnel en de Tweede Maasvlakte, waarbij bedrijven en overheid intensief samenwerkten. ‘Toen zag men aankomen dat die haven te weinig capaciteit had en hebben ze dat even op z’n Rotterdams gefixt. Die manier van doen moeten we weer uit de kast trekken.’

Voor infrastructuur komt in het nieuwe regeringsjaar 2 miljard euro extra vrij, zo blijkt uit de Troonrede op Prinsjesdag. Daarmee wil het kabinet onder meer het fileprobleem aanpakken en het openbaar vervoer verbeteren.