Actueel

Winkels verkopen minder, maar verdienen meer door hogere prijzen

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet vorige maand met bijna 11 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was 1,7 procent lager. De omzet van de supermarkten lag 12 procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 2,5 procent.

De gemiddelde omzet bij zogeheten non-foodbedrijven groeide met ruim 7 procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van 0,3 procent. De kledingwinkels, de drogisterijen, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in juni allemaal meer omgezet dan een jaar geleden.

Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 2 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim 9 procent

CBS

De onlineomzet van de consumentenelektronica was lager

Verder meldde het CBS dat er online ruim 5 procent meer werd omgezet. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 2 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim 9 procent. De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in overige non-foodartikelen lag in juni hoger dan in juni 2022. De onlineomzet van de consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Nederlandse inflatie verder afgenomen tot 4,6 procent in juli