Nieuws Actueel
Zakenman Demy de Zeeuw mist alleen de adrenaline
Demy de Zeeuw (33) speelde 27 interlands en werd kampioen met AZ en Ajax. Maar zijn creatieve beslissingen op het veld zijn passé. Hij neemt ze nu op kantoor. Zelfs de bekendste voetballers dragen zijn exclusieve kledingmerk Balr. Dat schrijft het AD.

Soms zijn er dagen, denkt Demy de Zeeuw, dat hij negentien uur achter zijn laptop zit. ,,En mensen vragen tegenwoordig ook steeds vaker waarom ik toch zoveel met die telefoon bezig ben. Nou gewoon, antwoord ik dan. Ik ben altijd bezig met inspiratie opdoen. Online. Of ik leg contact met interessante mensen. Mensen die tof zijn."
ProflevenHet is het nieuwe leven van Demy de Zeeuw, de voormalige international van het Nederlands elftal, die onder meer speelde bij AZ, Ajax en Spartak Moskou en nog maar 33 jaar is. Maar het profleven was klaar, na een halfjaar degradatievoetbal met NAC. Verder voetballen in Amerika was mooi geweest en een avontuur in het Midden-Oosten lucratief. ,,Maar ik werd steeds kritischer op clubs. Dan moet je ook eerlijk zijn tegen jezelf en een keuze maken."
KalverstraatEn dus ontvangt De Zeeuw zijn toehoorders tegenwoordig het liefst in de drukste winkelstraat van Amsterdam. Mits hij dan niet onderweg is tussen kantoor (Alkmaar), thuis (Den Haag) of het buitenland. Hier in de Kalverstraat is de eerste winkel van zijn Balr geopend, het kledingmerk dat hij opzette met twee compagnons. Feyenoorder Eljero Elia en oud-Ajacied Gregory van der Wiel zijn 'een soort van' aandeelhouders. De winkel is net open en nu al een succes. ,,We hebben in zeven weken al terugverdiend wat we er in hadden gestoken."
Creatieve beslissingenDe Zeeuw neemt alle creatieve beslissingen. Hij denkt groot. Bijvoorbeeld over een boot. Eentje van twaalf meter. Met Balr in kolossale letters daarop. Hoe dat dan zou moeten gaan werken: Balr heeft straks een enorm jacht in het water liggen bij Ibiza. Voetballers die daar op vakantie gaan, huren altijd een boot. Hij laat een gelikte advertentie zien. ,,Hoe mooi zou het zijn als er op die boot dan Balr komt te staan?" De Zeeuw denkt verder dan anderen. ,,Ik heb net de biografie van Steve Jobs uit. Die dacht ook verder dan anderen." Het liefst vanuit de underdogrol. ,,De oprichter van Alibaba (een Chinese internetonderneming) is ook een kleine Chinees van wie niemand dacht dat hij iets kon opbouwen. Mensen zien inmiddels dat Balr groter is geworden dan ze hadden durven denken."
Vooruit denkenHet houdt niet op bij een boot. ,,We zitten pas net in deze winkel, maar ik denk alweer vooruit. Ik ben alweer verder. Moeten we er niet nog één openen, denk ik dan. Niet in Nederland, lijkt me. Eerder in Londen."
De eigenschappen die hij had als voetballer komen hem nu van pas als zakenman, stelt De Zeeuw. ,,Ik ben creatief en denk vooruit. Zo was ik als voetballer ook."
DrukNu is hij drukker. ,,Veel drukker. Als voetballer sta je om half negen op en ben je met een beetje geluk om een uur of één 's middags weer thuis. Dat is het. Het is wel zo dat je hele leven is gefixeerd op voetbal en je geen gekke dingen kunt doen. Maar nu ga ik om negen uur de deur uit en ik kom 's avonds tegen een uur of acht weer thuis."
ZakendoenHij mist het voetbal niet, op de adrenaline na. ,,Het gevoel nu als merkeigenaar is veel egaler. Zakendoen is anders. Je werkt ergens naartoe over een veel langere periode. Een lancering van een merk is spannend, maar het is niet als een doelpunt maken. Het verschil is ook: bij voetbal weet je nooit wat je kunt verwachten. Op het veld moet je alles in een seconde beslissen. Mensen klagen weleens dat voetballers te veel verdienen, maar die voetballers moeten beslissingen nemen in een korte tijd die voor heel veel mensen van invloed zijn. Dat was bijvoorbeeld zo bij NAC, waar we tegen degradatie speelden. Bij Balr heb ik maanden om te beslissen of we een zwarte of een witte schoen gaan maken."
Stoppen met voetbalIs een eigen merk opzetten dan het op één na mooiste wat er is? ,,Ik denk het wel. Het was een goede beslissing om te stoppen met voetballen. Ik ben iemand die van grote stadions houdt. Daar kreeg ik echt een kick van. Dáár wilde ik nog wel spelen. Nu dacht ik bij de aanbiedingen die ik kreeg: wil ik hiervoor verhuizen? Het antwoord was nee. Ik dacht: laat ik me maar vol storten op Balr. Dan zien we wel of het goed uitpakt."
MeninkjesEn trouwens, die voetbalwereld, hij had het er ook wel een beetje mee gehad. Met de praatprogramma's, met de meninkjes. ,,Nadat ik ben gestopt, ben ik nog maar vier keer in een stadion geweest. Voetbalwedstrijden op tv staan vooral aan op de achtergrond. Is er een mooi doelpunt, dan kijk ik dat wel terug op mijn telefoon."
TrainerHet trainerschap is nooit aan de orde geweest, zegt De Zeeuw. ,,Trainers geven een training en zijn dan weer bezig met de volgende dag. En als je dan ziet wat je daar als voetballer leert... Al die moeite voor niks. Frank de Boer en Bert van Marwijk vond ik goed, maar sommigen hadden allemaal van die oefenvormen in elkaar gezet waarvan ik dacht van: wat ben je nou allemaal aan het doen joh? En zo vaak niet eerlijk. Dan zeiden ze tegen me dat ik te klein was voor een positie op het middenveld. Zeg dan gewoon dat je me niet goed genoeg vindt."
KlantenkringGetuige zijn alsmaar uitdijende klantenkring onder stervoetballers vaart De Zeeuw wel op zijn bekende voetbalnaam. Hij somt op: ,,Di María, Neymar, Ronaldo, Fernando Torres en Willian zijn Balr-dragers. Vorige week nog stuurden we Aubameyang zijn spullen. Maar ook grote NBA-spelers. Die sturen ons vaak een bericht via Twitter. 'Ik heb een mooie tas gezien, kun je me die opsturen'. Als iemand veel volgers heeft, dan doen we dat."
GunfactorSpelers willen net zo goed betalen. ,,Toen we net bezig waren, kregen we een vrij grote bestelling binnen van ene Lima Ferreira. Keek ik even verder, was het Pepe van Real Madrid. Kijk, het heeft me zeker geholpen dat ik voetballer ben. Vooral in Nederland. Dan heb je een gunfactor. Ik merk het als we mensen benaderen. 'Laat mij maar even een mailtje sturen', zeg ik als ze terugsturen dat ze nog even moeten overleggen. Vaak ben ik dan een dag later al welkom."
Gerelateerde artikelen
Voetballer Demi de Zeeuw vermarkt luxe lifestyleVoetbaltrio scoort met kledingbedrijfProfvoetballer Ruben Schaken doet goede zaken