Scheveningse ondernemers worstelen met zero-emissiezone: ‘Het zal lastig worden’

 
Allie Simonis in zijn viszaak in Scheveningen. ,,We moeten ons aanpassen aan de wet, maar het zal heel moeilijk worden voor veel bedrijven.’’ Allie Simonis in zijn viszaak in Scheveningen. ,,We moeten ons aanpassen aan de wet, maar het zal heel moeilijk worden voor veel bedrijven.’’ Foto: Desiree Schippers
Allie Simonis in zijn viszaak in Scheveningen. ,,We moeten ons aanpassen aan de wet, maar het zal heel moeilijk worden voor veel bedrijven.’’ Foto: Desiree Schippers
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Allie Simonis, eigenaar van de bekende Haagse vishandel Simonis, is teleurgesteld. Een meerderheid van de gemeenteraad stemt vóór de invoering van een zero-emissiezone langs de Haagse kust. De ondernemer vreest dat het hiermee heel moeilijk wordt voor veel ondernemers.

Lees verder onder de advertentie

Het was een spannende week in Den Haag. De coalitie op het stadhuis leek uit elkaar te vallen vanwege de plannen om de zero-emissiezone uit te breiden naar de kust. Coalitiepartner CDA dreigde op het laatste moment toch niet akkoord te gaan met deze maatregel, die in 2023 werd afgesproken in het coalitieakkoord, aldus het AD.

Maar uiteindelijk stemde het CDA gewoon ook vóór de zero-emissiezone in Scheveningen. Simonis, die eerder dreigde met een vertrek uit Scheveningen als de maatregel werd ingevoerd, is daar niet zo blij mee. ,,We zijn ons nu aan het beraden’’, laat hij weten. Het CDA heeft wel iets aan het plan weten aan te passen, maar niet veel. ,,Het scheelt niet veel met wat er eerst was’’, constateert Simonis.

Ondernemer zal voertuigen moeten vervangen

Hoe het nu verder moet met zijn zaak - de ondernemer zal zijn voertuigen moeten vervangen voor elektrische varianten - weet hij nog niet. ,,Ik ben niet tegen maatregelen, maar er zijn hier op Scheveningen geen mogelijkheden om op te laden. We moeten ons aanpassen aan de wet, maar het zal heel moeilijk worden voor veel bedrijven in Den Haag.’’ Elektrische voertuigen zijn veel duurder. Bovendien kunnen ze minder vervoeren. De maatregel gaat ook gevolgen hebben voor loodgieters, elektriciens en klusbedrijven die ter plekke aan de slag moeten.

Lees verder onder de advertentie

Ongeveer 80 procent van de stikstof komt ook van buiten Den Haag. Dus het levert niet veel op

Allie Simonis

‘Banden elektrische voertuigen slijten sneller’

,,En als het nou zin zou hebben, zou ik zeggen ‘ja’. Wie kan er nou tegen schone lucht zijn? Maar het moet wel proportioneel zijn.’’ Simonis wijst erop dat banden van elektrische voertuigen veel sneller slijten en voor meer fijnstof in de lucht zorgen. ,,Ongeveer 80 procent van de stikstof komt ook van buiten Den Haag. Dus het levert niet veel op’’, denkt hij. Maar de kosten voor bedrijven worden wel een stuk hoger, verwacht hij.

Zijn klanten gaan er niks van merken, belooft hij. ,,Het leven is al duur genoeg. Je kan niet met de prijs omhoog blijven gaan. Je neemt gewoon genoegen met minder winst.’’

Niet alle ondernemers op het strand zijn bezorgd. De boulevardondernemers op de boulevard verwachten dat het voor hen weinig gevolgen zal hebben. ,,Het gaat met name om de leveranciers. Die moeten ervoor zorgen dat ze hun auto’s op orde hebben’’, weet Henk Kool, voorzitter van de vereniging van Boulevardondernemers. ,,Ze zullen daar wel wat op verzinnen. Wij zijn zulke grote afnemers, daar ben ik niet bang voor.’’ De boulevardondernemers hopen wel dat het bureau dat voor de ontheffingen voor busjes moet zorgen, bij de invoering van de maatregel op orde is. ,,Zodat leveranciers kunnen blijven leveren.’’

Lees verder onder de advertentie

‘Klap in het gezicht voor alle ondernemers’

Het besluit van de raad zorgt voor opluchting bij natuur- en gezondheidsorganisaties. Volgens Alex Ouwehand, bestuurder van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, is dit hard nodig. Recent onderzoek van de GGD toont aan dat de luchtkwaliteit in Den Haag slechter is dan het Nederlands gemiddelde. Het wegverkeer is verantwoordelijk voor 48 procent van de stikstofdioxide-uitstoot in de stad.

Onze afspraken zorgen ervoor dat wij en onze kinderen gezondere lucht inademen, maar zorgen óók voor een gezondere natuur

Maarten de Vuyst

GroenLinks reageert ook verheugd. ,,Dit is fantastisch nieuws voor de stad. Onze afspraken zorgen ervoor dat wij en onze kinderen gezondere lucht inademen, maar ze zorgen óók voor een gezondere natuur”, zegt fractievoorzitter Maarten De Vuyst. Door de verminderde uitstoot kan Den Haag ook meer woningen bouwen.

Oppositiepartij Hart voor Den Haag noemt het besluit ‘een klap in het gezicht’ voor alle ondernemers en de Scheveningse haven. Raadslid Carlos Martinez van Andel: ,,Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar.’’

Lees verder onder de advertentie

Dit moet je weten over de zero-emmisiezones!

Lees ook: Stukadoors en dakdekkers kiezen voor werk buiten binnenstad vanwege nul-emissiezone