Nieuws Actueel

Hoe Zorgeloosch de Tony's Chocolonely van de echtscheidingen wil worden

In de rubriek Groeikracht spreekt De Ondernemer met succesvolle ondernemers over de groei van hun bedrijf. Vandaag: scheiden is al moeilijk genoeg, dacht ondernemer Sander de Loo. Met Zorgeloosch Scheiden bespaart hij echtparen in scheiding de bureaucratische rompslomp – en vond daarmee een gat in de markt.

Gijs van der Sanden 4 mei 2018

Zorgeloosch scheiden sander de loo

Voor Sander de Loo is het duidelijk: als ondernemer moet je streven naar honderd procent klanttevredenheid. “Eén ontevreden heeft meer invloed op je reputatie dan tien tevreden klanten,” zegt hij. Die klanttevredenheid is altijd zijn drijfveer geweest als ondernemer.

Het begint in 2005 op, heel klassiek, een zolderkamertje. Met zijn bedrijf Sanders Hypotheken wil hij zo transparant mogelijk hypotheken verstrekken. De provisie geeft hij terug aan de klant – het Robin Hood-principe, noemt hij dat zelf. Het levert veel blije gezichten op. Hij stelt zich ten doel: als je bij vijf hypotheekverstrekkers bent langs geweest en nergens wil het lukken, dan lukt het mij wél. “Ik deed niks aan marketing in die tijd, maar de klanten bleven komen,” aldus De Loo.

Groei

Een paar jaar later, in de kroeg, zegt een vriend tegen hem: je moet je bedrijfsnaam veranderen, dat Sanders Hypotheken is niks. Ze komen met Zorgeloosch – zijn achternaam zit erin verstopt. “Met ‘sch’, want dat straalt extra vertrouwen uit,” lacht De Loo.

Het gaat Zorgeloosch voor de wind: het bedrijf groeit, er komen vestigingen verspreid over het land. Independer noemt Zorgeloosch vijf jaar achter elkaar de beste hypotheekverstrekker in de regio Noord-Holland.

Bureaucratische rompslomp

Vanwege de klantgerichte, invoelende aanpak weten steeds meer mensen in een complexe levensfase Zorgeloosch te vinden. De Loo merkt dat het afwikkelen van een hypotheek na een scheiding een bureaucratische rompslomp is. “Je komt in een woud van regeltjes terecht,” vertelt hij. “Je gaat van loket naar loket en vaak mag je overal hetzelfde, pijnlijke verhaal vertellen.”

Bovendien ziet De Loo dat mensen in een echtscheiding vaak een heleboel geld betalen voor een advocaat – soms wel tien tot vijftien duizend euro – die weliswaar veel juridische kennis heeft, maar weinig snapt van hypotheken. “Dan staan er in zo’n convenant allerlei afspraken, die in de praktijk helemaal niet uitvoerbaar blijken te zijn.”

Opschaling

Na een twee weken durende brainstormsessie met pizza en bier hebben De Loo en Rob van Rooij – zijn huidige algemeen directeur – een propositie: een unieke combinatie van scheidingsbemiddeling en financieel advies. Een totaaloplossing die faciliteert in de volledige afwikkeling van een scheiding. Zorgeloosch Scheiden is geboren. Ze testen de dienst uit bij honderd mensen in hun omgeving en naar eigen zeggen schrikt De Loo van de resultaten. “Ik had nooit gedacht dat mensen zó tevreden konden zijn als het aankomt op zoiets ingrijpends als een echtscheiding.”

In 2014 wordt 2Divorce, franchiseketen van scheidingsbemiddelaars, onderdeel van het bedrijf. Een samenwerking met ING volgt. Dan gaat het snel. Met veertig kantoren heeft Zorgeloosch Scheiden ineens landelijk dekking. Van een bedrijf met vijftien mensen in dienst, schaalt Zorgeloosch in vier jaar op tot een bedrijf met zo’n tweehonderd werknemers.

Foutenfestijn

Dat gaat niet zonder slag of stoot. “Die eerste jaren waren één groot foutenfestijn,” aldus De Loo. Hij staat ineens aan het roer van een aanzienlijk groter bedrijf dan hij gewend is. Er moeten stafafdelingen worden opgericht waar hij nog nooit van had gehoord. “In het begin probeerde ik alles zelf te managen, ik was gaten met gaten aan het dichten. Op een goed moment besloot ik een team samen te stellen met mensen die veel beter waren in het managen van een grote organisatie dan ik.”

Ondanks die fouten groeit Zorgeloosch als kool. Het bedrijf wordt tot drie jaar toe genomineerd voor een FD Gazelle, voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Een groot deel van dat succes is volgens De Loo toe te schrijven aan het aannemen van de juiste mensen. “Wij staren ons niet blind op iemands cv. Kennis kunnen we bijspijkeren. Wij leiden onze mensen intern op. Op iemands persoonlijkheid heb je minder invloed: die moet gewoon aansluiten bij je kernwaarden.”

Impact maken

Mensen financieel en emotioneel fit uit een scheiding helpen, daar draait het bij Zorgeloosch om. Gevraagd naar de toekomst, zegt De Loo: “Wij streven naar een zorgenvrij leven voor iedereen. We willen de Tony Chocolonely van de echtscheidingen worden.” Daarmee bedoelt hij: impact maken, waarde toevoegen, op een eerlijke manier.

In die missie gaat Zorgeloosch ver. Zo organiseert het bedrijf speciale kinderkampen voor kinderen van gescheiden ouders. Ook worden er bedrijfspanden opgeknapt en in wooneenheden opgedeeld, voor klanten die na een scheiding tijdelijk geen woning kunnen vinden. Dit alles levert Zorgeloosch niet direct geld op. “Maar wél tevreden klanten,” zegt De Loo. “En daar valt of staat alles mee.”

Zorgeloosch B.V.

Aantal werknemers: 165 in dienst, 40 franchisenemers
Landen actief: Nederland
Locaties: meer dan 60
Klantenbestand: 60.000
Omzet: 12.000.000 euro (2017)
Verwachte omzet: 20.000.000 euro (2018)

We willen de Tony's Chocolonely van de echtscheidingen worden

Sander de Loo, Zorgeloosch Scheiden