Nieuws Actueel
Zwolse Triggerfish in top 50 beste bureaus van Nederland
Bij het Zwolse 'activatiebureau' Triggerfish gaat alles net even anders. Met creativiteit, inventiviteit en technisch vernuft, gekoppeld aan Oost-Nederlandse nuchterheid, heeft het zich een plaats verworven in de top van de online reclamewereld, zo staat in De Stentor.

,,Een plek bij de top 50 beste bureaus van Nederland. Terwijl het een incrowd wereldje is, waarin de westerse bureaus nog steeds dominant zijn. Het is moeilijk te beschrijven hoe te gek dat is. Let wel, zij hebben ons gevonden hè, wij hebben ons niet aangemeld."
Lees ook: Team Nijhuis bij beste 150 Google-bureaus ter wereld
Een van de beste 'break throughs'
Oprichter en eigenaar Sander van den Dries kan zijn geluk niet op, nu zijn bureau door het online reclame- en marketingplatform FONK op die hitlijst is gezet. Triggerfish wordt in het wereldje gezien als een van de beste 'break throughs' van dit jaar.
In het woordenboek is 'activatiebureau' nog niet te vinden. Het is een zelfbedacht woord dat volgens Van den Dries moet aangeven dat zijn bureau 'de hele breedte van de piano' bespeelt. Waar traditionele online reclamebureaus disciplines als marketing, ontwerp, content creatie en technische realisatie gescheiden houden, laat Triggerfish ze als een team samenwerken.
Een partner die regie kan voeren
,,De meeste klanten vinden het fijn om een partner te hebben die regie kan voeren", zegt Van den Dries.
Als voorbeeld noemt hij een project voor Altrex, dat merkte dat de verkoop van steigers stagneerde. De oplossing die Triggerfish bedacht gaat veel verder dan een reclameconcept. ,,Het probleem bleek hem te zitten in het feit dat er 4.000 mogelijke configuraties waren", vertelt Van den Dries. ,,Het was voor retailers veel te ingewikkeld geworden om een Altrex-steiger te verkopen. Wij hebben een steigerconfigurator ontwikkeld die in drie stappen leidt tot de juiste configuratie. Retailprobleem opgelost. Verkopers besparen 300 procent in tijd en het genereerde 1 miljoen euro extra omzet in het eerste jaar. Dat noemen we online activatie."
Het grote publiek kan Triggerfish ook kennen van de omstreden 'swap night'-campagne voor Cortina fietsen, vorig jaar september. Die was bedoeld om het suffe imago van de e-bike wat op te krikken.
De over-de-grens-factor
,,Scholieren konden hun fiets 's nachts voor hun deur zetten om kans te maken op omruilen voor een e-bike. Maar dan mocht-ie niet op slot staan. Dat vond de politie niet zo'n goed idee en de directie wilde het plan daarom afzwakken. Maar voor ons is er geen tussenweg. Als de over-de-grens-factor wegvalt is het niet meer opmerkelijk. Wij willen reuring, al onderbouwen we dat wel. Er zijn die nacht vijf fietsen gewisseld en zeventien als gestolen gerapporteerd.
Dit jaar hebben we nog een 1 aprilgrap uitgehaald met e-bikes voor kinderen die maar 25 kilometer per uur zouden kunnen. De hele fietswereld in rep en roer. Eind van het liedje is wel dat als jongeren komen vragen naar een e-bike, Cortina het eerste merk is waar zo'n handelaar aan denkt."
Van eenmanszaak naar bedrijf met 15 werknemers
Zowel de aanpak als het zakelijk succes van het bureau passen bij een triggerfish, een kleurrijke en agressieve tropische vis. Duikers waarschuwen elkaar met een handgebaar voor deze vis, omdat hij duikers van onderaf aanvalt. Het Zwolse Triggerfish is in negen jaar tijd uitgegroeid van een eenmanszaak naar een bedrijf met 15 werknemers.
De omzet groeide de afgelopen vier jaar elk jaar met zo'n 30 procent. ,,Het is organische groei door een grotere vraag en strategische groei door extra disciplines en talent aan ons team toe te voegen", legt Van den Dries uit. ,,Sinds we prijzen winnen is de naamsbekendheid gegroeid. En je ziet dat klanten graag zaken doen met partijen uit het Oosten, vanwege de niet lullen maar poetsen mentaliteit. Daarom zijn we ook bezig een bureau op te zetten in Amsterdam."
Waar droomt Van den Dries van? ,,Groter worden. Je kunt dan nog betere dingen gaan doen."
De omzet groeide de afgelopen vier jaar elk jaar met zo'n 30 procent