Blog Brechtje de Leij
Augmented reality: social shopping-trend zal in 2021 doorzetten
Augmented reality wordt voor bedrijven steeds interessanter, zeker nu we voorlopig nog even niet massaal naar de winkel mogen. De social shopping-trend zal in 2021 doorzetten, voorspelt tech-expert Brechtje de Leij.

Augmented reality is een interactieve manier om consumenten te inspireren tijdens de klantreis. Foto: Shutterstock.
,,Kijk mam, deze kleur bedoel ik.” Mijn dochter speelt het via Snapchat opgenomen filmpje af. Ze draait haar hoofd alle kanten op en schudt haar haren. Haar blonde lokken zijn ineens dieprood. Met een swipe van haar vinger kleuren haar haren afwisselend oranje, vuurrood of kastanje. Het is niet van echt te onderscheiden. Ik knik bewonderend en we kiezen samen de nieuwe kleur voor ons post-lockdown kappersbezoek.
Lees ook: 'De nieuwe tijd': zes belangrijke e-commerce trends
Digitaal laagje over de werkelijkheid
De mogelijkheden van dit soort augmented reality-filters worden voor bedrijven steeds interessanter. Augmented reality is het leggen van een digitaal ‘laagje’ over de werkelijkheid. Je smartphonecamera combineert met het grootste gemak de echte wereld en dat digitale laagje. Die twee worden zo goed vermengd dat je het verschil bijna niet ziet tussen een roodhaarfilter en echt rood haar.
"Augmented reality-filters zijn hiermee de tijd van gekke konijnenoortjes en regenbogen uit je ogen wel voorbij"
Make-up en meubels virtueel uitproberen
Augmented reality-filters zijn hiermee de tijd van gekke konijnenoortjes en regenbogen uit je ogen wel voorbij. Je kunt er make-up mee uitproberen, een andere haarkleur, een nieuwe bril, kleding of schoenen. Maar je hebt ook volop mogelijkheden voor in en rond je huis. Je kunt met augmented reality op een veilige manier bekijken of een paarse muur zou staan in je woonkamer. Je kunt er allerlei soorten meubels, schilderijen of grote planten mee uittesten. Met ‘AR’ ben je eigenlijk alleen beperkt door je eigen creativiteit. Verrassend veel soorten producten lenen zich ervoor om te ‘projecteren’ in je huis, in de tuin en op of aan je lichaam. Het is een laagdrempelige, visuele en interactieve manier om je klant te inspireren tijdens de klantreis.
Branded Instagram-filter
Om een eerste stap te zetten in de wondere wereld van augmented reality, heb je geen app of eigen ingewikkelde techniek nodig. De grote socialmediabedrijven bieden de mogelijkheid aan om van hun AR-platform gebruik te maken. Zo kun je op Facebook, Instagram en Snapchat je eigen filters (laten) maken. Op deze manier heeft zelfs onze oer-hollandse HEMA een eigen branded Instagram-filter ontwikkeld om make-up uit te proberen.
"Zelfs onze oer-hollandse HEMA heeft een eigen branded Instagram-filter ontwikkeld om make-up uit te proberen"
Grote kansen voor social shopping
De social shopping-trend zal in 2021 doorzetten, en augmented reality zal daar een steeds groter onderdeel van worden. Nu we de komende tijd nog niet massaal naar de winkel mogen, is dit hét moment om als ondernemer de mogelijkheden van dergelijke filters wat serieuzer te verkennen.
Brechtje de Leij
Tech-expert
Brechtje de Leij is digital strategist voor haar bedrijf B-Digitized, schreef het boek ‘Mobiele Eenheid’ en is als tech-expert lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.