Blog

Dit zijn de gevolgen van een faillissement voor jouw klant: zes vragen

Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wesley Terhaerdt

Advocaat

Wesley Terhaerdt is advocaat bij Bierman Advocaten en begeleidt ondernemers die te maken hebben met een problematische schuldenlast. Ondernemers met vragen kunnen geheel vrijblijvend contact met hem opnemen via terhaerdt@bierman.nl.

Ik heb een bestelling geplaatst en betaald, maar nog niet geleverd gekregen. Wat is mijn positie?

In een (retail-)faillissement zoals BCC of Score komt het regelmatig voor dat ee klant vóór het faillissement een bestelling heeft geplaatst en betaald, maar tijdens het faillissement nog niet geleverd heeft gekregen.

In dat geval staat een klant doorgaans met lege handen. De bestelling zal hoogstwaarschijnlijk niet meer geleverd (kunnen) worden en het door hem vooruitbetaalde bedrag is slechts een ‘concurrente’ geldvordering in het faillissement. Deze geldvordering kun je weliswaar indienen bij de curator, maar de kans is helaas erg klein (circa 2 procent) dat je nog een terugbetaling ontvangt.

Lees verder onder de advertentie

Het product is en blijft zijn eigendom. Hierover dient de klant de curator zo snel mogelijk na het faillissement te informeren

Mijn product is ter reparatie bij de failliete onderneming. Kan ik het nog terugkrijgen?

Wanneer een klant zijn defecte product vóór het faillissement ter reparatie heeft gebracht en de onderneming in de tussentijd failliet gaat, kan hij zijn product in principe gewoon terugkrijgen. Het product is en blijft zijn eigendom. Hierover dient de klant de curator zo snel mogelijk na het faillissement te informeren. Let er hierbij op dat de klant dient aan te tonen dat hij de eigenaar van het betreffende product is, bijvoorbeeld door een aankoopbon of reparatiebewijs.

Het voorgaande zagen we bijvoorbeeld in het faillissement van VanMoof, waar klanten hun kapotte fiets vóór het faillissement ter reparatie naar de winkels hadden gebracht en na het faillissement (tijdelijk) voor een dichte deur stonden. Uiteindelijk konden deze klanten hun fiets ophalen, maar wel in de staat waarin de fiets op dat moment verkeerde.

Wat gebeurt er met de garantie op mijn product?

Een ander vraagstuk waar klanten van een failliete retail-onderneming tegenaan zouden kunnen lopen, is de garantie op het door hen gekochte product. In de normale situatie geldt een wettelijke garantie: de onderneming dient een deugdelijk product te leveren en gaat het product eerder kapot dan je mag verwachten, dan heb je recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van (een gedeelte van) het aankoopbedrag.

Lees verder onder de advertentie

In het geval van een faillissement is dit (helaas) anders. Er valt simpelweg niets meer aan garantie te halen omdat het aanspreekpunt failliet is. De klant kan hooguit nog bij de fabrikant een beroep doen op de fabrieksgarantie, maar deze is doorgaans veel beperkter dan de wettelijke garantie.

In de meeste gevallen kun je cadeaukaarten bij een faillissement niet meer verzilveren

Ik heb een bestelling betaald en ontvangen, maar ook geretourneerd. Krijg ik mijn geld nog terug?

Heeft een klant een bestelling betaald en ontvangen maar ook weer geretourneerd? Dan verkeert hij in een vervelende positie. Hij heeft én geen product én hij krijgt zijn geld niet direct terug. De klant heeft slechts een geldvordering in het faillissement. Deze is niet meer dan een ‘concurrente’ vordering, waardoor hij hoogstwaarschijnlijk met lege handen achterblijft.

Kan ik mijn cadeaukaart nog inwisselen tijdens het faillissement?

In het geval van een (retail-)faillissement is het gangbare praktijk dat een onderneming tijdelijk wordt voortgezet. Dit gebeurde onder meer bij BCC, Score en Aktiesport. Het doel van de voortzetting is enerzijds het genereren van zo veel als mogelijk geld en anderzijds het vergroten van de kans op een succesvolle doorstart. Maar wat nu als de klant nog een cadeaubon heeft? Kan hij deze na het faillissement nog inwisselen?

Lees verder onder de advertentie

In de meeste gevallen kun je cadeaukaarten bij een faillissement niet meer verzilveren. Het is slechts een vordering op de failliete onderneming en die vordering kun je niet meer inwisselen bij een aankoop tijdens het faillissement. Je kunt enkel nog een vordering indienen ter hoogte van de cadeaukaart, maar ook hier geldt weer dat deze vordering slechts ‘concurrent’ is.

Lees ook: Zo beperk je als leverancier de schade bij een faillissement van de andere partij

Soms doet zich daarentegen een uitzondering voor. In dat geval treft de curator een regeling voor het inwisselen van cadeaukaarten. Cadeaukaarten kunnen dan bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode en onder bepaalde voorwaarden worden ingewisseld. Dit gebeurde bijvoorbeeld in het faillissement van Intertoys.

Lees verder onder de advertentie

Ter afsluiting merk ik op dat een curator doorgaans zal voorzien in de communicatie richting jouw klanten. Overleg daarom altijd eerst met de curator voordat je met een antwoord op de bovenstaande vragen naar buiten treedt.

Lees ook: Zo beperk je als financier schade bij faillissement: van pandrecht tot borgtocht

Lees verder onder de advertentie