Blog Fred Rutgers
Fred Rutgers: Verkoop jouw bedrijf beter aan potentiële werknemers
,,De meeste ondernemers hoef ik niet zo heel veel meer te vertellen over verkopen'', begint retailexpert Fred Rutgers deze blog. ,,Ook adverteren gaat doorgaans best wel redelijk. De meesten snappen dat als je iets wilt verkopen je gewoon met goede verkoopargumenten moet komen. Maar nu gaat diezelfde ondernemer op zoek naar nieuwe medewerkers, en opeens vergeten ze alles wat ze eigenlijk toch wel weten. Om in de huidige erg krappe markt succesvol de beste potentiële medewerkers aan te trekken, zul je echt alles uit de kast moeten trekken."

Fred Rutgers
Retailtrendwatcher/groeicoach
,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen: mijn ouders hadden een boek- en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."
Om te beginnen; hoe zit het eigenlijk met jouw reputatie als werkgever? Heb jij daar al wel eens over nagedacht? Hoe praten jouw huidige werknemers over jou tegen vrienden en bekenden? Hoe kijken jouw klanten naar jou als werkgever? Hoe ga jij met jouw medewerkers om in het bijzijn van jouw klanten? Hoe ervaren bezoekers aan jouw bedrijf de sfeer die er hangt op de werkvloer?
Zouden jouw huidige medewerkers, klanten en bezoekers jouw bedrijf bij vrienden en kennissen aanbevelen als bedrijf om lekker bij te gaan werken? Wat zou je nog kunnen doen om vooral die reputatie te verbeteren? De komende jaren zal het steeds lastiger worden om topkwaliteit medewerkers aan jou te binden. Juist daarom is het extra de moeite waard om hier echt aandacht aan te besteden!
Alles goed en wel, maar jij hebt NU écht nieuwe mensen nodig, dus hoe ga jij die binnen halen?
Aankonidiging
Het begint al met de aankondiging van de vacature, nog steeds zie ik bedrijven die daar echt onvoldoende aandacht aan besteden. De tijden dat medewerkers voor jou in de rij stonden liggen nu echt achter ons, dus je zult er alles aan moeten doen om de juiste aandacht te trekken en ook hier kun jij maar 1 keer de juiste indruk maken. Dus die klassieke aankondiging ‘personeel gezocht’ is echt niet meer voldoende. Ook hier zul jij jezelf als aantrekkelijke werkgever moeten verkopen aan de juiste doelgroep.
Lees ook: 5 tips om meer potentiële sollicitanten naar je vacature te krijgen
Waarschijnlijk wil je mensen aantrekken die gaan passen binnen jouw team. Mensen gaan doorgaans om met andere mensen waarmee ze een klik hebben. Juist daarom zijn jouw huidige medewerkers je beste kans om nieuwe geschikte medewerkers te vinden. Laat ze meehelpen om te zoeken naar nieuwe leuke collega’s waar ze graag mee zouden willen werken. Ook hierbij helpt het dus enorm als je huidige medewerkers echt graag en met veel plezier bij jou werken.
Vacatures
Het is belangrijk dat iedereen goed weet waarnaar jullie samen op zoek zijn. Niet iedere kandidaat past bij elke functie, al is hij of zij nog zo aardig. Hoe duidelijker jij kunt uitleggen wat voor persoon jullie zoeken, hoe beter jouw team je kan helpen. Je wilt namelijk tot het uiterste voorkomen dat zij de verkeerde mensen enthousiast maken om te solliciteren, als jij die mensen daarna moet afwijzen. Dat is niet leuk voor jou, niet voor de kandidaat, maar zeker ook niet voor de medewerker die die kandidaat heeft voorgedragen.
Lees ook: Expert Wessel Berkman: 'Personeel behouden, talent aantrekken door hun dromen te achterhalen'
Lukt het vinden van de juiste kandidaat niet via-via, dan zul je echt de markt op moeten. Maar hoe verkoop jij deze droombaan dan aan de juiste kandidaten? Waarom moeten ze heel graag voor jou willen werken en niet voor een ander?
Onderstaande tips zullen je daar vast bij helpen.
Steek tijd en energie in het maken van de juiste vacature-aankondiging. Met een slecht verzorgde aankondiging is de kans erg klein dat je toppers aantrekt, wees dus zelf ook een topper.
Geef duidelijk aan voor welke functie je iemand zoekt en waar iemand aan zou moeten voldoen om ook echt succesvol en gelukkig te worden in die functie.
Geef ook het belang aan van een goede invulling van deze functie binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld; Als schapverzorger zorg jij ervoor dat ons aanbod altijd optimaal gepresenteerd wordt aan onze klanten. Hierdoor lever jij een wezenlijke bijdrage aan het realiseren van onze omzet! Mensen willen tenslotte graag weten waarom ze iets gaan doen. Medewerkers voelen zich nu eenmaal graag nuttig.
In wat voor team komt de mogelijke kandidaat terecht en wat is dan zijn of haar plaats binnen dat team? Kandidaten willen zich graag kunnen inleven.
Wat heb jij kandidaten te bieden aan opleiding en coaching? Ben jij bereid om te investeren in de kandidaat en onder welke voorwaarden? Als je mensen zoekt met enige ambitie, zul je ze ook perspectief moeten bieden.
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden, zowel binnen als buiten de organisatie? 'Tot onze vreugde en trots zien wij regelmatig medewerkers na enige tijd doorgroeien naar andere functies. Ook horen wij van ex-medewerkers dat andere werkgevers ervaring die zij bij ons hebben opgedaan bijzonder waarderen'.
Welke hulpmiddelen stellen jullie de kandidaat straks tot zijn of haar beschikking om straks optimaal te functioneren? Vooral bij technische beroepen kunnen bepaalde merken persoonlijk gereedschap als een enorme toegevoegde waarde ervaren worden.
Hoe lang werkt de gemiddelde werknemer al voor jouw bedrijf? Nogmaals: mensen willen graag zich een beeld kunnen vormen van hun toekomst. Ergens gaan werken is vaak een beslissing die enorme invloed heeft op iemands leven.
En tenslotte, wat zijn de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden? Deze noem ik bewust als laatste. Arbeidsvoorwaarden zijn in de praktijk een soort hygiënenorm. Het moet goed en eerlijk geregeld zijn. Arbeidsvoorwaarden kunnen medewerkers wél ontevreden maken, maar op termijn nooit tevreden houden. Het moet gewoon een passend en aantrekkelijk pakket zijn. Als iemand alleen voor je gaat werken voor het geld, zal die persoon ook direct weg zijn als een ander meer biedt. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers plezier, voldoening en waardering veel belangrijker vinden dan een euro meer of minder salaris.
Bovenal wil ik je op het hart drukken dat dit allemaal draait om mensen en emoties. Succes moet je elkaar ook gunnen en uiteindelijk zul je het samen moeten gaan doen en dan is de juiste klik misschien wel het allerbelangrijkste. Als iemand het echt heel graag voor jou wil gaan doen, dan gaat dat uiteindelijk vast ook lukken. Ik wens je veel succes!