Blog Jouri Schoemaker
Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker: waarom goede mensen belangrijker zijn dan een goed idee
Als oprichter van ons snelgroeiende bedrijf Pieter Pot ben ik, Jouri Schoemaker, door De Ondernemer gevraagd af en toe een blog te schrijven. Dat vind ik een hele eer! Voor mij een goede manier om af en toe te reflecteren op onze rollercoaster en de geleerde lessen.

Foto: Mark David
Ik heb mezelf de vraag gesteld: wat zou waardevol zijn voor andere ondernemers om te horen van mij? Met mijn eerste stuk wil ik beginnen bij de belangrijkste succesfactor van Pieter Pot: ̷h̷e̷t̷ ̷i̷d̷e̷e̷ de mensen.
Met een goed idee heb je nog niks
Iedereen heeft wel eens een goed idee. Soms hoor je mensen zeggen dat ze onder de douche, op het toilet of vlak voor het slapen gaan bezocht worden door een eureka-moment. Het is prachtig om ontvankelijk te zijn voor zulke momenten, in een flits een nieuwe oplossing of gaaf product voor je te zien. Maar heeft het hebben van goede ideeën, is de vraag, ook maar iets te maken met het bouwen van een succesvol bedrijf?
Mijn korte en heldere antwoord luidt: 'nee'. Het laten slagen van een onderneming is een hele andere tak van sport dan het bedenken van goede ideeën. Zo waren er voor Pieter Pot al verschillende andere mensen op het idee gekomen om verpakkingsvrij boodschappen doen aan te bieden en zelfs met het exacte idee van Pieter Pot waren we niet de eerste!
Lees ook: De Picnic-potentie van Pieter Pot
The team is more important than the dream.
Waarom is het mij samen met compagnon, Martijn Bijmolt, dan wel gelukt om Pieter Pot onstuimig te laten groeien, en die anderen niet? Ook dat antwoord is relatief simpel: de uitvoering. Het is de kunst om mensen om je heen te verzamelen die met dezelfde ambitie aan de slag gaan als jij. Dat wil zeggen dat ze voldoen aan deze vijf eisen: verantwoordelijk, toegewijd, leergierig, reflectief en flexibel zijn. Mensen, kortom, die in onze soms complexe bedrijfsvoering met je mee kunnen schakelen. En alles op alles zetten wanneer je bedrijf tegen een probleem aanloopt of in een volgende fase terechtkomt. Om een sportvergelijking te maken: het gaat om tennisspelers die na de eerste twee sets verloren te hebben iets extra’s vinden om de wedstrijd alsnog om te draaien en in 5 sets met winst van het veld lopen. Alleen met die mentaliteit wist Rafael Nadal recent zijn 21e Grand Slam-titel te winnen.
Get the right people on the bus, then decide where they sit (Jim Collins - From Good to Great).
Hoewel de geschiedenis van Pieter Pot pas zo’n twee jaar oud is, zijn we binnen het bedrijf al door heel wat ups en downs heengegaan. Zo bleken we op steeds weer andere plekken tegen een onvoorzien gebrek aan kennis en operationele kracht op te lopen. Een persoon bleek telkens de ijver en de scherpte in huis te hebben om die tekorten op te vangen. Zo heeft hij ons op cruciale momenten geholpen op het gebied van onder meer technologie, logistiek en organisatie. Mede dus door deze echte ‘Pieter’ – Sjoerd heet hij in werkelijkheid – zijn we gekomen waar we nu staan. Jim Collins beschrijft deze principes, eerst de juiste mensen vinden en dan bepalen wat ze doen, als een van de significante succesfactoren in zijn boek ‘From Good to Great’. Dit geldt voor meer mensen in ons team, onze partners en onze investeerders.
Lees ook: Kunstmatige intelligentie: gaat een robot morgen jouw team overnemen?
Champions League
Ook in onze huidige fase, waar we tien tot twintig mensen per maand aannemen, hebben we de ambitie op ‘Champions League’-niveau te blijven selecteren. Vanwege de toenemende schaalgrootte kan ik onmogelijk nog bij het aantrekken van elke medewerker betrokken zijn. De praktijk leert dat de juiste ‘Pieters’ een scherp oog hebben voor andere ambitieuze, leergierige en toegewijde ‘Pieters’, dat wil zeggen: mensen die van alle kleuren, achtergronden en genders kunnen zijn, maar bepaalde kenmerken hebben.
Bij een Champions League team hoort het er trouwens ook bij dat je plekje niet eindeloos zeker is: presteer en floreer je, dan maak je deel uit van een topteam. Zit je niet meer op je plek, dan is het gewoon beter elders verder te leren, binnen of buiten Pieter Pot. Omdat we investeren in snelle en terugkerende feedback-loops op wekelijkse basis, krijgen onze medewerkers permanent aandacht, weten ze exact wat ze waard zijn en verlopen deze besluiten eerlijk en transparant.
Conclusie? Werkelijk gedreven en kundige mensen kunnen bijna elk goed idee naar een uitzonderlijk niveau tillen. Hen om je heen verzamelen, is de sleutel tot succes.
Vragen, opmerkingen en/of feedback op mijn bovenstaande stuk? Ik hoor graag van je! Mail me op jouri@pieter-pot.nl. Ook als je me graag over bepaalde onderwerpen zou willen zien schrijven met betrekking tot mijn rol als oprichter en ceo van Pieter Pot.
Jouri Schoemaker
Ceo Pieter Pot
Men noemt hem vaak 'Pieter' maar hij heet Jouri - de oprichter en ceo van Pieter Pot. Als eerste verpakkingsvrije online supermarkt groeide deze scale-up binnen 2,5 jaar van 2 naar 130 mensen, rolden ze internationaal uit en bespaarden ze 2 miljoen verpakkingen. Schoemaker, eerder al winnaar van de Meest Inspirerende Startup Ondernemer 2021, deelt zijn lessen en inzichten terwijl zijn bedrijf groeit.