Blog Marco Aarnink

Valentijnsdag: flirt, date en versier je klant

Hoe Valentijnsdag, liefde voor het vak en de relatie met klanten zakelijk blijven terugkomen in de bedrijfsvoering van Marco Aarnink van Print.com.

Marco Aarnink | Raad van Advies 11 februari 2021

Vrachtwagen hartjes rood valentijnsdag

Terwijl de wereld bedekt is onder een dikke laag sneeuw zijn de eerste vlinders bij Print.com al gespot. De figuurlijke soort die enthousiast rondfladderen in onze buik, want… Valentijnsdag staat voor de deur!

Hoe commercieel sommigen deze dag ook vinden, voor mij is het een moment om even stil te staan bij het effect van liefde, ook in zakelijk opzicht. Die aantrekkingskracht, geen genoeg van elkaar kunnen krijgen, alles voor de ander overhebben… Het voelt goed om verliefd te zijn. En precies dat gevoel staat centraal in ons contact met klanten. We richten onze ‘liefdespijlen’ elke dag op hen, maar zetten in aanloop naar Valentijnsdag een tandje bij. Want dat was de dag dat het allemaal begon voor Print.com, in 2018.

Lees ook: Zo loodst Marco Aarnink zijn mensen door deze coronatijd

Met duizenden klanten geflirt

Het voelt als de dag van gisteren, maar het is ondertussen alweer meer dan 3 jaar geleden dat het Print.com-avontuur van start ging. De domeinnaam was binnen, de eerste printnerds waren gevonden: tijd om onszelf in de kijker te spelen. Een flirt met een potentiële klant werkt namelijk niet anders dan een liefdesflirt. Iedere relatie begint met de aandacht van de ander weten te trekken. En wat je in privésferen met een datingprofiel doet, doe je als bedrijf met je beeldmateriaal, je website, je etalage, je showroom en je bedrijfspand.

Het doel: aantrekkelijk gevonden worden. Dus we trokken alles uit de kast, lanceerden een nieuwsgierig makende website en maakten uitingen die (hoopten we) tot de verbeelding spraken. Die onvergetelijke eerste indruk, daar gingen we voor.

Zie ook mijn vorige column van 28 april 2019, waar ik de gelijkenissen tussen een klantrelatie en een liefdesrelatie beschreef.

We hebben al onze kaarten op tafel gelegd en op de man af gevraagd: wat moeten we doen om jouw hart te veroveren met ons merk?

Met tientallen klanten gedatet…

Met krachtig beeldmateriaal, een sterke merknaam, aantrekkelijke teksten en wat tamtam over de oprichter, hadden we met Print.com al snel de interesse van duizenden potentiele klanten die hun gegevens achterlieten. Ofwel, duizenden flirts.

We hebben ze bijna allemaal gebeld om te kletsen over ditjes en datjes – en over print natuurlijk. We vroegen uiteindelijk 100 professionals mee uit op twee dates waarvan eentje – hoe toepasselijk – op Valentijnsdag plaatsvond. De invulling van deze dates: eerst samen schilderen om het ijs te breken en daarna genieten van een vijfgangendiner. Liefde gaat immers door de maag. Beide avonden hebben we al onze kaarten op tafel gelegd en op de man af gevraagd: wat moeten we doen om jouw hart te veroveren met ons merk?

Co-creatie is de basis van iedere relatie

Aan tafel zaten groepen gepassioneerde mensen die één belangrijk ding gemeen hadden: liefde voor print. Er werd gekletst, gelachen, maar ook flink gediscussieerd. Tussen de potentiële klanten zaten onze eigen mensen die het gesprek feilloos aanvoelden. Het doel was simpel: alles over de aanwezigen te weten komen en kenbaar maken dat we alles voor ze wilden doen. En zo werd door middel van 'co-creatie' tijdens die twee dates de fundatie gelegd waarop ons eerste ‘huis’ is gebouwd: de webapp. In een relatie bouw je samen aan een toekomst, samen aan een huis. Deze 100 klanten kregen de kans om te bepalen hoe de roadmap van Print.com eruit zou komen te zien. En het leuke is: hierdoor voelden zij zich ontzettend verbonden met het merk, zelfs stiekem een beetje eigenaar. Een veelbelovende basis om op verder te bouwen in the years to come.

Samen co-creëren was toen, en nu nog steeds, waar het allemaal om draait.

Het huis wordt ingericht

Het zakelijke equivalent van samenwonen was een feit en de ene na de andere professional nam z’n intrek. Om ieders verblijf zo aangenaam mogelijk te maken werd aan het huis ondertussen hard verder gebouwd. Missen klanten iets in het spreekwoordelijke interieur, bijvoorbeeld een bepaald product, dan voegen we dat toch gewoon toe? En is er behoefte aan een speelkamer? Dan richten we een eigen productielocatie in. Hetzelfde gold voor de webapp uitbreiden met een ‘uitbouw’ als iemand een idee opperde voor een gave feature. Samen co-creëren was toen, en nu nog steeds, waar het allemaal om draait.

Het gras is groener…

Maar juist als je relatie serieuzer wordt en je bijvoorbeeld langere tijd met elkaar samenwoont kan de sleur zomaar toeslaan. Je vervalt in patronen, doet wat je altijd deed en als je niet oppast verlies je elkaar uit het oog waardoor je niet doorhebt als de ander gaandeweg verandert. Zonde en onnodig, want ook hier gaat de vergelijking tussen een liefdesrelatie en een klantrelatie op. Blijf juist in deze samenwoonfase communiceren, blijf elkaar opzoeken. Mensen, en daarmee behoeftes, veranderen nou eenmaal en dat kan best beangstigend zijn – of juist een prachtige kans om de relatie te verdiepen!

Het gras lijkt altijd groener aan de overkant, maar dat is een kwestie van onwetendheid en een gebrek aan communicatie. Dus neem de tijd voor een spontaan mailtje of belletje naar een klant om te peilen hoe hij of zij vindt dat het gaat tussen jullie. Wees nieuwsgierig naar de ander, want zodra jij stopt met aandacht geven, dan neemt je concurrent (of de buurman) dat maar wat graag van je over… De conclusie zal ik je besparen.

Lees ook: Topondernemer Marco Aarnink kreeg corona en ontdekte het belang van nachtrust

Alles wat je aandacht geeft groeit (Aristoteles)

Blijf contact zoeken, communiceren, het huis verbouwen en de kamers herinrichten. Wij organiseren continue events om onze klanten te ontmoeten en met ze te co-creëren. Zo bouwen we verder aan ons merk én aan de relatie. En ook al zitten events er momenteel niet in, je kunt klanten ook op andere manieren benaderen. Als je maar even laat weten dat je aan ze denkt. Dus grijp ook Valentijnsdag aan om iets bijzonders te doen voor de ander.

Hier liggen ruim 5.000 pakketten klaar voor onze valentijntjes. Stiekem een beetje in Print.com-stijl en toch anoniem. De klant weet dondersgoed wie er weer aan het flirten is ;-). Natuurlijk mag een lekker stuk chocolade niet ontbreken. Want net als deze endorfine-opwekker waar je gelukkig van wordt én van door kunt blijven eten is dát het geheim van een succesvolle relatie: elke gelegenheid aangrijpen om te laten weten dat je geen genoeg van elkaar kunt krijgen.

Dus: wat ga jij doen aan de (klant)relatie op Valentijnsdag?

Marco Aarnink printing 206

Marco Aarnink

ceo/oprichter Print.com

Marco Aarnink is lid van de Raad van Advies van De Ondernemer en Upper Nerd, ook wel: ceo/oprichter, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, dat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award. Ook was hij genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar-verkiezing 2019.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.