Martijn Verspeek is eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek uit het Brabantse Valkenswaard. Met een opvallende kijk op zaken maakt hij er een sport van om zowel zijn fans (zo noemt hij zijn klanten) als zijn medewerkers gelukkig te maken. Puur ondernemen op basis van liefde en vertrouwen, noemt hij het.
De ‘opgehypte’ klant
Wat heb je liever: een klant die jou heeft ingehuurd om een klus te klaren en je daarna zo snel mogelijk weer ziet vertrekken? Of een klant die helemaal over jouw bedrijf is opgehyped door zijn beste vrienden? Ik gok dat je voor dat laatste kiest. Bij Verspeek doen we dat namelijk ook. Sterker nog: ik heb een aversie tegen ‘gewone’ klanten zoals die eerste. En daarom doen we er bijna alles aan om ze buiten de deur te houden.
Ik heb een aversie tegen ‘gewone’ klanten. En daarom doen we er bijna alles aan om ze buiten de deur te houden.
Ik zal eerst nog even ingaan op dat ophypen. Stel je voor: jij hebt een stukadoor nodig en drie of vier vrienden beginnen tegen jou over een stukadoor die bij hen is geweest. ‘Heel vriendelijke gast! Kwam keurig op tijd, dekte de vloer netjes af waardoor er niet overal witte voetafdrukken stonden en hij leverde geweldig strak stucwerk af.’ Dan word je toch meteen enthousiast?
Je weet gewoon zeker dat je met deze gast kwaliteit in huis haalt. Je maten zijn al fan van die stukadoor en je weet eigenlijk nu al dat jij dat ook wordt. Dat wil je! En dus vraag je je vrienden om zijn nummer. Daar heb je geen Google voor nodig (kom ik straks op terug). Door hem gewoon te bellen en te vertellen dat je hem wil inhuren omdat je maatjes dat adviseerden, creëer je meteen een goede verhouding.
Lees ook: Waarom je als ondernemer moet streven naar het Philipsgevoel
Dat werkt twee kanten op. Want jij wacht met smart op deze specialist en hij voelt jouw enthousiasme zodra hij ook maar één stap over de drempel zet. Weet je hoe fijn dat is voor zo iemand? Hierdoor doet hij dus ook echt zijn best voor je. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
De ‘gewone’ klant via Google
Hoe anders is het als een ‘gewone’ klant jou toevallig op Google heeft gevonden? Diegene weet dus eigenlijk niets van jouw bedrijf en de kwaliteit die je levert. Grote kans dat deze klant daarom maar wat Google-reviews leest die vaak niet eens betrouwbaar zijn.
Daar komt bij dat niet-fans veel sneller klagen. Begrijp me niet verkeerd: klagen mag als het terecht is. Weet alleen wel dat we altijd ons best doen en jouw huis behandelen alsof het ons eigen huis is. Gaat het toch mis (we sjouwen als loodgieters tenslotte de hele dag met pijpen), dan zoeken we samen naar een oplossing.
Lees ook: Waarom Martijn om één ster op Google vraagt: ‘Die zijn honderd procent eerlijk’
Uit ervaring weten we helaas dat ‘gewone’ klanten daar heel anders in staan. Komen we onverhoopt iets te laat of zetten we per ongeluk een kras op de trap, dan moeten we dat gelijk horen en voelen. ‘Die trap moet nu helemaal opnieuw worden geschilderd. Dat kost 800 euro. Hoe gaan we dat oplossen?’ Het is een ramp om op zo’n manier te werken. Geloof me: met fans hebben we dit gezeur niet. We lossen het met elkaar op omdat er onderling vertrouwen is.
Martijn Verspeek wil de leukste opdrachten
Nu kun je natuurlijk denken: een klant is toch een klant? Wees blij dat je een opdracht krijgt! Dat is een terechte gedachte, als je nog op het punt zit dat je iedere opdracht móét aannemen om je hoofd boven water te houden. Maar ben je wat verder, dan wil je toch gewoon de leukste opdrachten?
Ik in ieder geval wel. Wij werken alleen voor fans die ons via enthousiaste vrienden of familie weten te bereiken. Om die reden proberen we zo slecht mogelijk vindbaar te zijn. We doen niet aan SEO en ontvangen graag reviews met slechts 1 ster omdat Google dat niet leuk vindt. Onze site is ook echt niet geschikt voor mobiel, dus dat is top.
Onze site is ook echt niet geschikt voor mobiel, dus dat is top
Weten klanten ons alsnog te vinden, dan vragen we ze om een contactformulier in te vullen. Hoe hebben ze ons gevonden? Via één van onze fans, een reclamebord bij iemand in de tuin, familie of vrienden óf Google? Als daaruit blijkt dat ze geen fan zijn, sturen we ze door naar een andere specialist.
Dan doen we heel gericht, want we vragen ook waar deze klant precies naar op zoek is. Een nieuwe cv-ketel van een bepaald merk? Prima, hebben we een heel goed adres voor! We sturen dan zelfs een video mee waarin we uitleggen waarom we alleen voor fans willen werken. Ik wil gewoon plezier hebben in ondernemen. Met humor. Vertrouwen. Zonder gedoe. En op deze manier lukt dat.