Blog

Janneke van Heugten: ‘Ondernemer, gebruik een opiniestuk niet als marketingmiddel, wees een stem in het debat’

 
Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Een opiniestuk publiceren in een landelijke krant – het klinkt als een droom voor veel ondernemers. Want als jouw visie op het onderwijs, het klimaat, of de toekomst van werk eenmaal zwart op wit in de krant staat, sta je echt op de kaart. Toch stranden veel ingezonden stukken voordat ze ooit een dagbladlezer bereiken. Janneke van Heugten legt uit waarom.

Lees verder onder de advertentie

Janneke van Heugten

Janneke van Heugten is publiciteitsexpert en directeur van mediaplatform Vaker In de Media (VIDM.nl), waar journalisten en experts elkaar vinden. Ze schreef het gelijknamige boek over hoe je als deskundige zichtbaar wordt.

Een veelvoorkomende valkuil: het opiniestuk als marketingmiddel inzetten. Redacties prikken daar feilloos doorheen. Als jouw stuk draait om wat jij verkoopt, of vooral jouw oplossing centraal staat, belandt het meestal direct in de prullenmand. Niet omdat je geen punt hebt – maar omdat het niet als journalistieke bijdrage voelt. Een opiniestuk is geen verlengde van je website.

Stelling kwijt, punt weg

Een goed opiniestuk begint met een scherpe stelling. Dus niet: ‘we zouden meer moeten nadenken over de toekomst van energie’, maar: ‘het huidige subsidiebeleid voor duurzame energie belemmert innovatie’. Je lezer – en de redactie – moet in één oogopslag zien waar je voor staat. Te vaak zijn ondernemers geneigd om genuanceerd en vriendelijk te schrijven, uit angst mensen af te schrikken. Maar opinie draait juist om kleur bekennen.

Lees verder onder de advertentie

Natuurlijk komt jouw ervaring als ondernemer terug in het stuk. Maar het moet niet gaan over jouw bedrijf – het moet gaan over iets groters. Over wat jij signaleert in de samenleving, in je branche, onder je klanten. Journalisten zoeken verhalen die iets blootleggen, aansteken, of confronteren. Als jouw bijdrage dat doet, is je ondernemersachtergrond juist een kracht.

Lees ook: Hoe je netwerk je publiciteit voor je bedrijf oplevert

Zo vergroot je je kans op plaatsing

Wil je dat jouw opiniestuk eruit springt in de mailbox van de redactie? Dit helpt:

Lees verder onder de advertentie
  • Kies één duidelijke stelling en onderbouw die met twee of drie argumenten

  • Weerleg een logisch tegenargument (laat zien dat je het debat kent)

  • Sluit af met een voorstel, visie of oproep: wat nu?

  • Gebruik actuele voorbeelden of haak aan op iets wat speelt in het nieuws

  • Vermijd jargon, verkooppraatjes en wollig taalgebruik

  • En ja, het moet goed geschreven zijn – maar liever rauw met urgentie dan gelikt zonder lef

Niet om je bedrijf te promoten – maar om je visie te delen

Een goed opiniestuk maakt van jou geen verkoper, maar een stem in het debat. Het laat zien waar je voor staat, hoe je kijkt, waar je ervaring ligt. En ja – het kan uiteindelijk klanten opleveren. Niet omdat je iets verkocht, maar omdat je iets betekende.

Lees ook: 5 tips van Janneke van Heugten: zo kom je vaker en beter in de publiciteit

Lees verder onder de advertentie