Blog

Zo pak je de regie (terug) over jouw klanten

Hoe je met het juiste inzicht regisseur blijft van je eigen business aan de hand van het '5G-model' Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Harry Nijland

Coach/consultant

In een wereld vol prestatiedruk en verwachtingen ontdekte Harry Nijland als leidinggevende al snel het belang van het vroegtijdig voorkomen van stress binnen zijn teams en daarbuiten.
Met meer dan dertig jaar ervaring in het bedrijfsleven en een goed gevulde rugzak met levenservaringen richt hij zich nu volledig op het coachen van leidinggevenden en medewerkers naar meer werkgeluk. Dit maakt hem de ideale gids voor wie nieuwe deuren wil openen. Met een holistische kijk op wat hem bezighoudt, deelt hij maandelijks zijn ervaringen op de website van De Ondernemer.

1. Gebeurtenis

Dit is de concrete situatie die de aanleiding vormt voor gedachten en emoties. Bijvoorbeeld een klant met opmerkingen van een vriendin over jouw diensten, die dat dus aan jou doorspeelt.

2. Gedachte

Hier draait alles om wat je denkt in reactie op die gebeurtenis. In het voorbeeld zou je kunnen denken dat jouw klant nu jouw diensten ook niet waardeert, want: waarom vertelt ze het anders?

Lees verder onder de advertentie

3. Gevoel

Dit omvat de emoties die voortkomen uit die gedachten. Je voelt je boos en verontwaardigd. Hoezo hoor je dit niet rechtstreeks? ‘Wat een achterlijk gedoe!’

4. Gedrag

Het gedrag dat voortkomt uit deze gevoelens. In dit geval kan het gedrag bestaan uit enige terughoudendheid in het contact of zelfs het ontlopen van je klant. ‘Met haar doe ik voorlopig even geen zaken! Alleen maar gezeur.’

5. Gevolg

Dit is de uiteindelijke uitkomst van jouw gedrag: het ontstaan van een stukje onzekerheid dat vervolgens weer impact heeft op je verdere dienstverlening. ‘Misschien is mijn dienstverlening toch niet zo goed als ik denk?’

Lees verder onder de advertentie

Uit ervaring weet ik dat uiteindelijk niet de gebeurtenis op zichzelf staat, maar juist jouw eigen interpretatie ervan bepaalt hoe je die gebeurtenis ervaart.

Lees ook: Ongewenst gedrag: van deze klanten wil je snel afscheid nemen

Waarnemen is iets wat we op verschillende manieren doen, en iedereen wordt gevormd door zijn of haar vroegere ervaringen, culturele achtergrond, persoonlijke voorkeuren, zelfbeeld, en meer. Dit noemen we vaak ons referentiekader. Echte objectiviteit blijkt dan vaak een uitdaging, en soms lijkt het zelfs onmogelijk.

Lees verder onder de advertentie

Communicatie en gedrag zijn net als in het echte leven geen exacte wetenschap, zoals wiskunde. Maar we kunnen zeker vooruitgang boeken door beter naar elkaar te luisteren en feiten en meningen van elkaar te onderscheiden.

Vanuit coaching herken ik de volgende parallellen:

De gedachten roepen gevoelens op die in lijn zijn met die gedachten. Er zijn daarbij verschillende basisemoties, zoals boosheid, angst, blijdschap, verdriet en schaamte. Veel andere emoties zijn allemaal variaties daarop. Die emoties vormen dan de drijfveer achter ons gedrag; we handelen op basis van wat ons emotioneel raakt. En dat gedrag heeft dan gevolgen. Herhaald gedrag komt dan weer terug in gedragspatronen. En wat blijkt, die gedragspatronen hebben een grote impact op hoe iemands leven eruitziet.

Dat kan anders!

Door bewust stil te staan bij gedachten, gevoelens, gedrag en de gevolgen daarvan, kun je beter veranderingen aanbrengen die de richting van je leven veranderen. Stap voor stap. Het 5G-model, dat hieraan ten grondslag ligt, is dan een praktisch reflectiemodel dat inzicht geeft in die gedachten, gevoelens en gedrag. Op deze manier kun je (automatisch) disfunctioneel gedrag beter begrijpen, en dus ook (bewust) beter handelen in de toekomst.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Prestatiedruk: waarom jij doet wat je doet en hoe het anders kan

In een wereld die vaak chaotisch en onvoorspelbaar is, biedt dit model een aardig hulpmiddel voor persoonlijke groei en zelfontdekking. Het stelt je in staat om bewuster te leven, effectiever te communiceren en betere keuzes te maken die leiden tot een gelukkiger leven.

En terug naar het voorbeeld: als je ooit het gevoel hebt dat je de regie over een klant verliest, onthoud dan dat het nooit te laat is om deze terug te pakken. Met het juiste inzicht blijf je regisseur van je eigen business.

Lees verder onder de advertentie