Nieuws Branded Content

Bas Tuenter (Sustainables) op Entrepeneurship Event 2021: 'Kijk ook naar andere vakgebieden'

Hij is jong, begenadigd verteller en wil de wereld verbeteren. Bas Tuenter geeft wetenschapsles aan kinderen, haalt met zijn bedrijf Sustainables gebruikte pipetten, reageerbuisjes en ander onderzoekspullen op, desinfecteert ze en geeft ze zo weer een tweede leven. Bas is een van de sprekers tijdens het Entrepeneurship Event 2021.

Van onze redactie 1 februari 2021

Bas tuenter sustainables

Juni vorig jaar. Tien ondernemers uit het Rijk van Nijmegen pitchten hun ondernemersidee om de economie een impuls te geven voor een panel, met Bas Tuenter (rechts op de foto) als een van de drie winnaars,

In de collegebank en tijdens zijn stages school er geen ondernemer in Bas Tuenter (25). ,,Als je een biochemische opleiding doet, zit daar geen enkel bedrijfskundig en technisch aspect aan. Zeker in mijn bachelorperiode had ik nooit gedacht ondernemer te worden. Ik wilde iets met wetenschapsvoorlichting of misschien onderzoek gaan doen. Ik ben pas de stap gaan maken tijdens mijn tweede masterstage aan het Radboud Institute for Molecular Life Sciences. Het probleem wat ik daar zag, was de verspilling van al het gebruikte laboratoriummateriaal. Op de afdeling waar ik werkte werd elke week een vat van 50 liter afval opgehaald en verbrand. Voor het gehele instituut ging het om 200 tonnen per week met eenmalige gebruikt onderzoeksmateriaal als pipetten, reageerbuisjes. Ik zie een probleem: verspilling. Ik vind dat er iets aan gedaan moet worden. Als andere mensen het niet doen, moet ik dat doen.”

Entrepeneurship Event

Ondernemerschap start vaak met het zien van een probleem, in dit geval het eenmalig gebruik van laboratoriumspullen. Maar wat voor stappen moet je dan nog maken om ondernemer te zijn? Tijdens het Entrepreneurship Event ‘New Times, New Opportunities’ van Asset SBIT en Asset S&L op 10 februari neemt Bas zijn toehoorders mee. Dit evenement heeft als doelstelling misvattingen over ondernemerschap weg te nemen en studenten kennis te laten maken met ondernemerschap. Dit doen zij door drie ondernemers te laten spreken en de studenten aan het werk te zetten met een interactieve case.

"Ik geef lessen en shows aan groepen van soms honderd tot tweehonderd kinderen. Dat is belangrijk om te kunnen om uit te leggen wat Sustainables is en doet. Dat haal ik erg uit het voor kinderen staan en uitleggen”

De boodschap onder ander is er veel over te praten met andere, en het niet als een groot geheim onder de pet te houden. Hij ging samen met zijn compagnon Frank Huis in ’t Veld aan de Mercator Launch programma’s volgen om het idee van ophalen, schoonmaken en weer terug te krijgen bij onderzoekslaboratoria verder uit te werken. Wat Yes!Delft voor de TU Delft is, is Mercator Launch voor de Radboud Universiteit. Het is een incubator voor beginnend ondernemerschap op de Nijmeegse campus Heyendaal. De business coach van Mercator Launch hielp de twee verder bij het opzetten van hun bedrijfje Sustainables. ,,Het idee voor hergebruik is goed, maar hoe ga je dat omzetten tot een dienst? Door onze opleiding missen we die kennis. Die hele reis hebben met onze businesscoach ‘gelopen’.”

Wat in het geval van Bas zeker meespeelt, is dat hij een begenadigd verteller is. Hij geeft op gepassioneerde wijze twee dagen in de week als wetenschapsdocent lessen aan kinderen. ,,Voor groepen staan, een verhaal vertellen zijn dingen die bijzonder nuttig zijn voor het bedrijf. Ik geef lessen en shows aan groepen van soms honderd tot tweehonderd kinderen. Dat is belangrijk om te kunnen om uit te leggen wat Sustainables is en doet. Dat haal ik erg uit het voor kinderen staan en uitleggen.”

De tekst gaat onder de foto van Bas Tuenter en Frank Huis in ’t Veld (r), de oprichters van Sustainables, verder. Foto: Sustainables

Bas Tuenter en Frank Huis in t Veld van Sustainables

"We halen de gebruikte laboratoriumspullen op, brengen het naar een autoclaaf, voeren daarna een kwaliteitscontrole uit en verpakken het weer om het uiteindelijk terug te leveren aan een onderzoeksinstituut"

Nieuwsgierigheid die kinderen hebben en de drang om de wereld iets beter achter te laten brachten hem op Sustainables. Om de dienst wel te kunnen aanbieden maakt hij gebruik van autoclaven (toestellen waar door middel van stoom onder druk glas en plastic gesteriliseerd kunnen worden/red.) die op de Radboud staan.

,,We halen de gebruikte laboratoriumspullen op, brengen het naar een autoclaaf, voeren daarna een kwaliteitscontrole uit en verpakken het weer om het uiteindelijk terug te leveren aan een onderzoeksinstituut. We beperken ons voorlopig tot het hergebruik van laboratoriummateriaal. Maar de wens is natuurlijk ook om ziekenhuizen deze dienst te gaan aanbieden, maar daar komt nog veel meer regelgeving bij kijken.”

Bas beaamt zondermeer dat leveranciers van bijvoorbeeld de pipetten en reageerbuisjes niet zitten te springen om een dergelijke concurrent. Zij willen het liefst zo blijven leveren, stelt Bas nuchter. ,,Ze moeten eens beginnen om in de ontwerpfase al te gaan nadenken om het product circulair te maken. Als je met hen praat gaat het verduurzamen voornamelijk over energiezuiniger produceren en het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Er wordt echter een grote stap gemist: Het product is ontworpen om één enkele keer gebruikt te worden en dat is inherent niet duurzaam. Ook de PCR-coronatesten bestaan ook deels uit niet-herbruikbare disposables.”

"Ga fouten maken, ga je idee proberen en kijk of het bij je past. Kijk goed in de omgeving wat je kunt veranderen. Businessplannen op circulair niveau, daar liggen de nieuwe mogelijkheden"

In een zucht gaat hij verder over de mondkapjes die nu als zwerfvuil door straten wordt geblazen. ,,Liefst zou ik een manier hebben om die mondkapjes in te nemen en te wassen. Begin niet in de supermarkt met gigantische pakken mondkapjes die je maar één keer kunt gebruik. Verkoop alleen herbruikbare.”

Heeft Bas nog een boodschap voor zijn vast gretig luisterende ondernemers in spe tijdens het Entrepreneurship? ,,Ga fouten maken, ga je idee proberen en kijk of het bij je past. Kijk goed in de omgeving wat je kunt veranderen. Businessplannen op circulair niveau, daar liggen de nieuwe mogelijkheden. Zag laatst het bedrijf Pieter Pot (webshop verkoopt eten in mooie glazen potten en niet in plastic/red.), dat soort initiatieven groeien als kool.

,,Kijk als ondernemer ook naar mensen uit andere vakgebieden. Ik ben erg benieuwd hoe hun leven eruit ziet. Hoe kijken zij naar de wereld? Je leert daar veel van. Nieuwsgierig zijn en oprecht luisteren naar andere, dat is in de startersfase waarin wij nu zitten zo ontzettend belangrijk, omdat je het namelijk niet alleen kunt doen.”

Sustainables logo