Nieuws Brexit

Best of UK: nieuwe duurzame Britse merken in Nederlandse pop-upwinkel

Om naar de EU te exporteren, moeten Britse bedrijven sinds Brexit extra stappen zetten, zoals het vooraf aanmelden van hun goederen bij douane en het aanleveren van bewijs van productie om geen importtarief te hoeven betalen. Met het pop-upevenement ‘Best of UK Sustainable Food&Drink' krijgen nieuwe Britse duurzame merken de kans om hun producten in Nederland te tonen en te verkopen.

Van onze redactie 1 maart 2022

Brexit union jack nederlandse vlag

Het evenement, dat wordt georganiseerd door de Britse ambassade, vindt vanaf vrijdag 4 maart plaats. Foto: Shutterstock

Het Britse Ministerie van Handel ondersteunt de bedrijven om de eerste verkenningsstappen te maken. Het evenement, dat wordt georganiseerd door de Britse ambassade, vindt vanaf vrijdag 4 maart plaats in het pand van Six and Sons in Amsterdam en duurt zes weken, tot en met 15 april. Alle deelnemende merken hebben één ding gemeen: de ambitie om bij te dragen aan een betere en gezondere wereld.

,,Ondanks de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, blijft Nederland een belangrijke exportmarkt voor nieuwe Britse merken. Nederland is nog steeds de vierde exportbestemming voor food & drink-producten. Ter waarde van 700 miljoen pond in de eerste helft van 2021. Door de pandemie gingen veel beurzen niet door en de jonge ondernemers zochten andere mogelijkheden om in contact te komen met hun doelgroep, online en offline. Pop-ups bieden daarin een mooi alternatief'', zegt Juliette Kuiken, Head of Trade bij het Department for International Trade.

Lees ook: Half miljard Brexitsteun beschikbaar voor ondernemers

Trends die al langer speelden in het VK steeds zichtbaarder en populairder in Nederland

Veel van de producten zijn bijvoorbeeld vegan of B-Corp. Daarnaast heeft ieder merk haar eigen focus: zo strijdt het merk Cupple tegen het gebruik van wegwerpbekers, ontwikkelen Divine Chocolate en Coco Caravan chocolade gemaakt van traceerbare, eerlijke cacao en bestaat het assortiment van Caleño uit non-alcoholische aperitieven.

In een tijd waarin duurzaamheid ook onder consumenten steeds belangrijker wordt, is het een slimme zet voor maatschappelijk bewuste bedrijven om uit te breiden naar het buitenland. Trends op dit gebied, zoals vegan voeding, die al langer speelden in het Verenigd Koninkrijk, worden ook steeds zichtbaarder en populairder in Nederland.

''Het is een geweldige manifestatie van de hechte band tussen Britten en Nederlanders: we hebben veel met elkaar gemeen als het gaat om zaken doen, smaak en normen en waarden''

Chris Barton, Britse handelscommissaris Europa

Het interieur van Six and Sons in Amsterdam.

Aandacht voor de groeiende beweging tegen het gebruik van wegwerpplastic

Met dit evenement wordt onder andere aandacht gevraagd voor de groeiende beweging tegen het gebruik van wegwerpplastic, om de strijd aan te gaan tegen microplastics in de natuur en ons lichaam. Zo bleek uit een rapport van YouGov in 2019 dat 82 procent van de Britse consumenten actief proberen bij te dragen aan minder plastic afval. Eerder kwam uit een onderzoek van Ipsos dat deze trend ook in Nederland te zien is: bijna driekwart van de Nederlanders wil een verbod op wegwerpplastic. Het merk ‘OH MY GUM’ presenteert daarom kauwgom zonder plastic.

Chris Barton, de Britse handelscommissaris voor Europa, is enthousiast over het project: ,,Dit is een fantastisch initiatief dat geweldige Britse producten en duurzaamheid promoot. Hierdoor kunnen we genieten van kwaliteitsproducten, terwijl we het milieu tegelijkertijd minder belasten. Het is daarnaast een geweldige manifestatie van de hechte band tussen Britten en Nederlanders: we hebben veel met elkaar gemeen als het gaat om zaken doen, smaak en normen en waarden.''

Lees ook: Zij durven het aan ondanks Brexit: Nederlandse ondernemers willen Britse markt veroveren

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws