Podcast Onze Man In Londen

Onze Man in Londen: 'Kans op Brexit-deal groter na winst Biden'

Het is stil op straat in lockdown-Londen, terwijl de onderhandelingen over Brexit spannender dan ooit zijn. Op 16 november moeten het VK en de EU eruit zijn. In de podcast 'Onze Man in Londen' spreekt Lennard van Otterloo de verwachting uit dat door de verkiezingswinst van Joe Biden de kans op een deal groter is geworden.

Biden Downingstreet 10 Brexit elections Boris Johnson

Joe Biden op de stoep voor 10 Downing Street, de ambtswoning van de Britse premier. Foto: AFP.

Van onze redactie 10 november 2020

,,Dat Trump het veld moet ruimen, wordt in Groot-Brittannië als een mokerslag gevoeld", begint Van Otterloo. ,,Boris Johnson had enig gas teruggenomen richting Europa in afwachting van de uitslag, maar was op deze uitkomst eigenlijk niet voorbereid. Wat een beetje vreemd is, want aan de ene kant wil je los van Europa en aan de andere kant stel je je dan zo afhankelijk op van een paar honderdduizend stemmen aan de andere kant van de wereld."

Joe Biden identificeert zich als Ier vooral met Ierland, denkt Van Otterloo. De druk op de Brexit-besprekingen is nu heel hoog en zaterdag bespreekt Johnson 'de laatste dingen' met Ursula von der Leyen, verwacht Van Otterloo.

Lees ook: Onze Man in Londen: 'Lockdown zal tot eind december gaan duren'

En toen was er het nieuws over het vaccin tegen corona

Naast de uitkomst van de 'elections' was hét nieuws van de dag dat er een vaccin tegen corona is ontwikkeld. ,,Het was een hele rare dag. De koers van Zoom kelderde, net als die van cruisebedrijven en luchtvaartmaatschappijen. Zelfs Boris Johnson temperde het enthousiasme van de mensen."

Veertig miljoen vaccins heeft Engeland gekocht en omdat twee injecties per persoon nodig zijn, zullen twintig miljoen mensen kunnen worden gevaccineerd. De strategie lijkt volgens Van Otterloo dat eerst de tachtigplussers aan de beurt zijn, omdat die groep het hoogste risico loopt. ,,Daarna komen in stappen van vijf jaar jongere Britten aan de beurt, al zal personeel in de gezondheidszorg voorrang krijgen. Er zitten 10.000 mensen thuis die niet kunnen werken, waardoor de zorg weer verder overbelast raakt."

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Ondernemer/Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven.

'Onze Man in Londen' is op de dinsdag te horen in De Ondernemer Radio (daarna terug te luisteren als podcast) en schrijft voor deze website tweewekelijks een Brexit-blog.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details