Nieuws Coronavirus

Ambachts bedrijf Bolidt vraagt werktijdverkorting aan wegens corona

Het Ambachtse bedrijf Bolidt heeft werktijdverkorting aangevraagd voor zijn personeel. Door de coronacrisis is een aantal projecten stilgevallen, meldt topman Rientz Willem Bol.

Peter Koster 24 maart 2020

Werktijd verkorting werktijdverkoting bolidt

Rientz Willem Bol (rechts) kijkt in betere tijden toe hoe zijn naam, net als die van zijn medewerkers op een heipaal gezet wordt. 'De medewerkers zijn het fundament van dit bedrijf'

Bolidt maakt kunststoffen, die gegoten kunnen worden. Die worden onder meer gebruikt voor vloeren in bijvoorbeeld cruiseschepen en scholen. Met name op de cruisemarkt zijn opdrachten uitgesteld, vertelt Bol: ,,Sommige voor kortere, andere voor langere tijd.’’ Daar staat tegenover dat scholen en bedrijven deze stille tijd aangrijpen om onderhoud versneld uit te laten voeren: ,,Maar dat is niet genoeg om het weggevallen werk te compenseren.’’

Geen werktijdverkorting, wel ander werk

Voorlopig is iedereen overigens nog volledig aan het werk. Wel doet een deel van het personeel ander werk dan gebruikelijk. Het bedrijf wil de komende tijd gebruiken om nog meer dan anders energie te steken in onderzoek en ontwikkeling van producten.

Bij Bolidt werken wereldwijd zo’n 460 mensen: ,,Onze eerste zorg was dat die allemaal veilig thuis kwamen, hier in Ambacht of elders. We zijn blij dat dat gelukt is.’’

Minimale personeelsbezetting

Sommige andere bedrijven draaien min of meer gewoon door. Zo hebben DuPont en Chemours in Dordrecht iedereen die niet strikt noodzakelijk is voor de productie naar huis gestuurd om van huis uit te werken.

,,We hebben de minimale bezetting die nodig is om de productie veilig door te kunnen laten gaan. De bedrijfsbrandweer is er natuurlijk. Verder hebben we gelukkig maar vijf of zes mensen nodig om een hele fabriek te kunnen laten draaien. Daarvan lopen er een paar buiten en de controlekamers zijn zo ruim dat je makkelijk genoeg afstand kunt houden.’’

De fabriek van Chemours.

Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht had net een bedrijf in Italië aangekocht toen de coronacrisis uitbrak. ,,Daar ligt de boel nu stil, maar gelukkig heeft dat bedrijf ook activiteiten in veel andere landen.’’ Het grootste deel van de medewerkers van het hoofdkantoor aan de Lindtsedijk werkt thuis, extern bezoek wordt afgehouden. Het werk gaat nog altijd door: ,,We proberen zo veel mogelijk klaar te staan voor de klant. Ons voordeel is dat we voorraden hebben op verschillende plekken op de wereld. Daar kunnen we voorlopig nog mee uit de voeten.’’

''Het piept en het kraakt, maar de meeste pro­duc­tie­be­drij­ven werken nog. Zo lang die ons bellen, blijven wij rijden''

Arjan Maat

Bij het Alblasserdamse transportbedrijf Maat gaat het werk nog redelijk gewoon door. ,,Ik heb vrienden in de horeca, die hebben het een stuk slechter. De meeste productiebedrijven werken nog gewoon, ook al piept het en kraakt het’’, vertelt eigenaar Arjan Maat: ,,Zo lang die ons bellen, rijden wij. Als de transportsector stopt, staat de rest van het het land ook stil.’’

Voordeel van de huidige situatie is wel dat de files verdwenen zijn: ,,Je ziet dat thuiswerken echt een oplossing is.’’ Daar staat tegenover dat chauffeurs er last van hebben dat wegrestaurants gesloten zijn: ,,Maar je kunt natuurlijk ook wat van huis meenemen of net als Oost-Europese collega’s koken op een gaspit naast je wagen.’’

Oceanco: temperatuur personeel meten

Ook bij de Alblasserdamse megajachtenbouwer Oceanco gaat het werk nog gewoon door. Wel gelden extra hygiënemaatregelen en is de bedrijfskantine gesloten. De productieploegen op de werf worden zo klein mogelijk gehouden. ,,We kijken nog naar mogelijkheden om de temperatuur van het personeel te meten’’, aldus woordvoerster Iris Bosschaart.

Een dergelijk geluid klinkt bij vliegtuigonderdelenbouwer GKN Fokker in Papendrecht. Ook daar gelden extra hygiëneregels en is het bedrijfsrestaurant gesloten, maar gaat de productie gewoon door: ,,We blijven de snel veranderende situatie natuurlijk nauwlettend volgen om onze mensen te beschermen en een consistente levering aan onze klanten te garanderen.’’