Nieuws Coronavirus

FNV: 'Detailhandel, sla Black Friday over'

FNV Handel roept de detailhandel op om Black Friday, dit jaar op 27 november, compleet over te slaan. De vakbond vraagt 'de volksgezondheid niet ook in de uitverkoop te zetten'. De oproep is aan de Raad Nederlandsche Detailhandel gestuurd.

Van onze redactie 8 november 2020

Laatste update: 8 november 2020 15:15

Black Friday tas

Black Friday is de laatste jaren overgewaaid uit de Verenigde Staten en luidt daar de start van het seizoen voor kerstaankopen in. Inmiddels adverteren veel winkels in ons land met aanbiedingen en lokkertjes. Jaarlijks komen daar veel klanten op af, en ook online stijgt de verkoop enorm.

Meer klanten betekent automatisch ook meer mensen die met elkaar in contact komen, waardoor het coronavirus zich verder zou kunnen verspreiden. "Door dit te stoppen, voorkomen we dat hierdoor het aantal coronabesmettingen in Nederland weer oploopt", aldus FNV Handel, dat namens winkelmedewerkers en medewerkers van de distributiecentra in het land spreekt.

'Black Friday onverenigbaar met huidige coronamaatregelen'

De vakbond vindt Black Friday onverenigbaar met de huidige coronamaatregelen. 'Alle medewerkers die kunnen werken werken mee en in sommige winkels staan zelfs dranghekken om de toestroom van klanten goed te begeleiden. Ook in de distributiecentra is het een drukte van jewelste.'

'In heel veel winkels en distributiecentra is zeker ten tijde van zulke drukte het volgen van de coronamaatregelen onmogelijk. Dit gaat absoluut zeer ongewenste situaties opleveren', aldus FNV.

Dit is wat consumentenpsycholoog Patrick Wessels vindt: ‘Doe mee aan actiedagen als Black Friday, ook als je geen stuntprijzen biedt’

Retailspecialist Fred Rutgers: 'Leve de FNV'

,,Al jaren ageer ik vrij fanatiek tegen Black Friday en nu krijg ik eindelijk steun, maar dan wel uit onverwachte hoek. Leve de FNV", stelt retailspecialist/trendwatcher Fred Rutgers. ,,Op Black Friday veranderen veel winkels in gekkenhuizen met op hol geslagen consumenten die denken de aankoop van hun leven te doen. In deze tijd van corona is dat wel het laatste wat we moeten willen. Maar wat mij betreft is dat niet de enige goede reden om Black Friday over te slaan of beter zelfs af te schaffen."

,,Consumenten kunnen een euro maar één keer uitgeven. Waarom zouden we dat laten doen tegen geen, of bijna geen marge? De ervaring leert dat retailers zich vaak laten meesleuren in de Black Friday-hype en producten aanbieden tegen kostprijs om snel even veel omzet te maken. Mijn opa zei altijd al 'wie zonder de winst kan, kan ook zonder de handel', en zo is het. Nog steeds".

,,Ik vind Black Friday is niet goed voor de relatie met klanten, niet goed voor het bestedingspatroon en al helemaal niet als we naar de periode ná Black Friday kijken. Zorg dat er ook in januari besteed kan worden, dat er ook dan winstgevende omzet is."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.