Nieuws Coronavirus

Ondanks hamstermanie: steeds meer supermarkten vragen om steun

Als ergens nog geld wordt verdiend, is het wel door de supermarkten, is het beeld. Toch keldert ook hier op heel wat plekken de omzet. ,,60 procent minder klanten.''

Bart Gotink 7 april 2020

Supermarktondernemer in corona tijd

Supermarktondernemer Ard van de Huijgevoort. Foto: Koen Verheijden

Ook Ard van de Huijgevoort had te maken met de plotse hamsterwoede, de dag na de persconferentie van Mark Rutte. En ja, die dag verdiende de Plus-ondernemer wat extra, vertelt hij in het AD. Maar dat weegt bij lange na niet op tegen het omzetverlies dat hij sindsdien lijdt. Zijn supermarkt aan de Dorpsstraat van het drieduizend zielen tellende Luyksgestel telt inmiddels 60 procent minder klanten. De reden? Vier kilometer verderop ligt de Belgische grens, maar die zit potdicht.

Supers in grensstreek getroffen

De winkel in Luyksgestel is niet de enige met problemen. Naast de vele supers in de grensstreek, schrijven ook de winkels in de normaal zo drukke stadscentra, vlak bij stations en op toeristische plekken dieprode cijfers. Kleine supers op recreatieterreinen en universiteiten zijn veelal helemaal dicht.

Het beeld dat in de supermarkten overal goud geld wordt verdiend, wil Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, dan ook graag rechtzetten. ,,De omzet piekt inderdaad in de supermarkten met een wijk- of buurtfunctie. Maar inmiddels dringt het besef door dat veel supermarkten er onderaan de streep niet zo heel veel aan over zullen houden.''

Want de kosten voor alle maatregelen zijn ook hoog, stelt de belangenbehartiger voor zelfstandige ondernemers. Vooral de extra personeelskosten door het inhuren van beveiligers, het schoonmaken van winkelwagentjes en de sterk opgevoerde en lastig te plannen bevoorrading kost een hoop geld. ,,En dan komt het paasweekend eraan, het belangrijkste weekend na kerst. We moeten maar zien wat daar nu van overblijft", aldus Hoogstraaten.

''Ik bezorg mijn boodschappen nu ook in België, omdat voeding wel de grens over mag. Maar daarmee red ik het bij lange na niet''

Ard van de Huijgevoort, Plus-ondernemer

Belangrijker dan de supermarkten die nog wel wat verdienen, zijn voor het Vakcentrum de supermarkten en speciaalzaken die niets of veel minder verdienen. Zoals de zaak van Van de Huijgevoort. Natuurlijk probeert ook hij de omzet op peil te houden. ,,Ik bezorg mijn boodschappen nu ook in België, omdat voeding wel de grens over mag. Maar daarmee red ik het bij lange na niet.'' Overheidssteun voor de sector is er niet. Bedrijven in voeding mogen tenslotte gewoon openblijven en draaien ook gewoon omzet, is de gedachte. Een mens blijft eten.

Veel supermarkten zijn in handen van zelfstandige ondernemers, ook bij de grote merken als Albert Heijn en Jumbo. Winst of verlies is daarbij dus het risico van de lokale ondernemer, weet Van de Huijgevoort ook. ,,Maar als dit nog even duurt, zal ik toch mensen moeten ontslaan. Dan is het toch wel wrang dat non-foodwinkels wel steun kunnen krijgen om personeel te behouden.''

Dicht

Bij de supermarkten van Spar zijn alle winkels van zelfstandige ondernemers, aldus directeur John van der Ent. Volgens hem hebben enkele tientallen van de 440 vestigingen het moeilijk. ,,Onze negen universiteitswinkels zijn bijvoorbeeld dicht, maar ook de vestigingen bij de tankstations verliezen nu omzet, er zijn tenslotte minder mensen op de weg. Een aantal seizoenswinkels op vakantieparken blijft voorlopig dicht. Voor de ondernemers zelf is dat zwaar.''

Dus hoopt ook hij op steun voor de ondernemers die het zwaar hebben. Van der Ent: ,,Niet alleen voor ons, we willen de winkelstraten gewoon goed gevuld houden met alle winkels.'' Zullen er anders supermarkten omvallen? ,,Het is nog te vroeg daar iets over te zeggen", stelt Hoogstraten van het Vakcentrum. Maar wel pleit zij voor maatwerk. ,,Alle winkels in de foodsector zijn uitgezonderd. Maar als er winkels zijn die het zwaar hebben, denk daarbij ook aan kaas- of delicatessenzaken, zouden zij ook een beroep moeten kunnen doen op het fonds.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.