Nieuws Horeca

De laatste avond van discotheek Brothers: 'De markt is veranderd. Mensen gaan dansen in de Ziggo Dome'

Duizenden mensen vonden er de liefde van hun leven: discotheek Brothers aan de A12 bij Bunnik. Voor horecabroers Peek was de disco het fundament onder hun bedrijf. Maar na precies een kwart eeuw stopt Brothers definitief. Met Rob Peek kijken we vooruit. 'Een horecazaak moet passen, dus we moeten Brothers loslaten'.

Rodrick de Munnik 13 april 2022

Broers Peek Brothers Liggend

Na 25 jaar stoppen de broers Peek met discotheek Brothers. Ze blijven actief met achttien andere horecagelegenheden in de regio Utrecht. Foto: Ruud Voest

Nog een week en dan is het klaar. Op vrijdag 22 april sluit discotheek Brothers uit Bunnik definitief de deuren. Een kwart eeuw trok de discotheek duizenden bezoekers uit midden Nederland en was het trendsetter in de markt, dankzij het ondernemersgevoel van de eigenaren, Marco en Rob Peek. Ze introduceerden de pendeldiensten naar steden en dorpen in de omgeving. Zij hingen camera's op om een veilige uitgaansgelegenheid te krijgen. Mede daardoor werd Brothers drie keer uitgeroepen tot discotheek van het jaar.

We moeten door, zegt Rob Peek zakelijk. ,,Natuurlijk zal er straks wel een traantje vloeien, maar we hebben een weloverwogen zakelijke beslissing genomen. De markt verandert en dat is door corona natuurlijk allemaal nog sneller gegaan. Kijk naar hoe mensen uitgaan tegenwoordig. De festivals en de grote feesten hebben het overgenomen. In de Ziggo Dome passen veel meer mensen dan wij kunnen hebben. Het publiek wil dat en het maakt een feest kostentechnisch beter te organiseren. Hoeveel discotheken zijn er nog?”

''Corona heeft ons wel flink geraakt. We hebben nog steeds een gezond bedrijf staan, maar ons eigen vermogen is wel flink aangetast''

Marco en Rob Peek, eigenaars Brothers

Ondernemersrisico te groot geworden

Om mee te gaan in de veranderende uitgaanswereld moest de locatie aan de A12 bij Bunnik ingrijpend worden verbouwd. Dat zagen de ondernemende broers niet zitten. ,,Corona heeft ons wel flink geraakt. We hebben nog steeds een gezond bedrijf staan, maar ons eigen vermogen is wel flink aangetast. Het is een prachtige locatie voor een bedrijf in onze sector, maar zo'n risicovolle investering, waarbij je je kunt afvragen of je die terugverdient, paste niet in hoe we het bedrijf wilden inrichten. Dus toen we het goed van de hand konden doen, hebben we er even over nagedacht, maar toch snel besloten het te doen.”

En dat in een jubileumjaar. Het bedrijf van de gebroeders Peek bestaat precies 25 jaar en de discotheek was de eerste locatie. Intussen zijn er 18 horecagelegenheden in de holding bij gekomen. De holding die uiteraard Brothers Horeca Groep werd genoemd. De focus van het bedrijf is in de loop van de jaren wel verschoven, van publieke avonden naar bedrijfsfeesten in opdracht en kleinschaliger locaties als het hippe hamburgerrestaurant Meneer Smakers, de Jeu de Boules Bar of kwaliteitsrestaurant De Hoefslag.

,,Dat heeft met het risico te maken. Als eigenaar van een discotheek ligt het volledige risico bij jou. Komen er mensen of komen ze niet? Ook de kosten zijn enorm toegenomen. Een dj die vroeger 10.000 euro kostte, daar betaal je nu een ton voor. Dat is voor ons niet meer te doen. Maar voor bedrijfsfeesten is dat anders. Dan maken we een mooi concept en een goede offerte en dan heb je je zaak vol. Dat werkt goed. In ieder geval voor ons bedrijf. We hebben mooie klanten als Nike, bol.com en Red Bull.” In die filosofie paste discotheek Brothers en het aanpalende Studio A12 niet meer.

Lees ook: Roer in horeca moet vanwege personeelstekort om: hoger salaris, meer perspectief

Bedrijf voor personeel aantrekkelijk maken en houden

Hoewel BHG de coronapandemie goed heeft doorstaan, blijven er uitdagingen genoeg. Hoe kom je bijvoorbeeld aan personeel? Want het publiek kan wel terugkomen, je moet ze wel kunnen ontvangen. Peek: ,,Ik heb geen idee waar ze zijn. Natuurlijk, ze zijn weggelokt door teststraten van de overheid. Die heeft door met lonen te stunten het risico afgekocht dat er gebrek aan capaciteit zou zijn in de test- en vaccinatiestraten. Maar die piek is wel voorbij. Ik zie nu vooral concurrentie door de flitsbezorgers, die door kapitaalkrachtige investeerders uit de grond worden gestampt. Daar wordt meer betaald. Niet dat de horeca slecht betaalde, maar dat lijkt nu wel zo.”

Ook proberen de broers Peek hun bedrijf aantrekkelijk te maken en te houden. ,,Mensen moeten kunnen doorgroeien. Daarom is het ook goed om af en toe zaken te kopen of te verkopen. Daarnaast zorgen we voor interne opleidingen. Binnenkort starten we een eigen opleiding, samen met het ROC. Zo houden we mensen binnenboord.” Dat was vroeger allemaal niet nodig. Rob Peek lacht: ,,Nee, toen waren we hot en wilde iedereen voor ons werken. Je had echt status als je in de discotheek werkte als jongen van een jaar of achttien.”

"We zullen allemaal een beetje van de pijn moeten pakken. Dat betekent dat de horeca marge zal moeten inleveren"

Marco en Rob Peek, eigenaars Brothers

Horeca moet marge inleveren

Efficienter werken is intussen de boodschap. Creatief zijn. Concepten aanpassen, zodat ze ook met minder personeel kunnen draaien. Denk daarbij aan QR-bestellen: je scant een QR-code aan tafel en komt dan automatisch in een bestel- en betaalmenu. Bij de kassa komt een bonnetje uit de printer en vervolgens wordt de bestelling geserveerd. Peek: ,,Dat scheelt heel veel 'handjes'. Maar dat werkt natuurlijk niet bij alle locaties. Bij Meneer Smakers wel, maar bij De Hoefslag wordt iets anders verwacht. Hoe dan ook: het blijft draaien om gastvrijheid. Die instelling moet blijven, anders gaat de klant wel thuis eten.”

Om die klant te blijven verleiden zal in de gelegenheden die Peek uitbaat ook zorgvuldig naar prijsverhogingen worden gekeken. ,,Het wordt heel veel duurder allemaal, maar we kunnen niet alles op het bordje van de klant leggen. We zullen allemaal een beetje van de pijn moeten pakken. Dat betekent dat de horeca marge zal moeten inleveren, hoe veel zeer dat ook gaat doen.”

Brothers in de goede oude tijd: stampvol en gezellig. Foto: Ruben May/BHG.

Avond van je leven

In de 25 jaar dat de broers actief zijn hebben ze de regio rond Utrecht flink veranderd. Er is geen inwoner van Midden-Nederland te vinden die niet eens een keer in een van hun horecagelegenheden is geweest. Dat maakt dat ze met plezier naar de toekomst kijken. ,,We worden toch ook een dagje ouder en we zijn er wel redelijk nuchter onder.”

Tegelijk zijn de twee blij verrast met wat er op hen afkomt de laatste weken. ,,Neem nou de slotavond. Dat wordt een Classic Night en wat we niet wisten is dat er allemaal mensen bezig zijn geweest om er een soort reünie van te maken. Voormalig personeel komt nog een avond meewerken. De uitsmijter van toen komt nog een avond meewerken, de mensen in de bediening en de garderobe. Prachtig om mee te maken. Dat laat zien dat we toch wel wat los hebben gemaakt in die jaren.”

Wat de laatste weken helemaal speciaal maakt is dat de beide broers hun kinderen nog hebben kunnen laten zien waar papa allemaal mee bezig is geweest. ,,We hebben allebei dochters in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Voor 'corona' waren ze te jong, maar toen we vorige week de laatste Teenage Dance hadden, mochten ze allemaal komen. Ze gingen voor het eerst uit en hebben staan dansen tot ze pijn in de benen hadden. De avond van hun leven.” En dat heeft Brothers voor veel mensen betekend.

Lees ook: Gigantisch personeelstekort horeca: ‘Tegen loonstrook van GGD valt niet op te boksen’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws