Nieuws Horeca

Jonge Vlaamse (31) directeur AB InBev: ‘Onze taak is horeca weer sterk terug te laten keren’

Ze is jong, houdt van een prettige pils en komt uit Vlaanderen. Sinds kort is Michele Van Spilbeeck (31) horecadirecteur Nederland bij biergigant AB InBev. Ja, er zijn betere tijden om aan zo'n job te beginnen. ,,Maar ik zie in de horeca en bij ons een enorme veerkracht. Dat geeft moed.”

Redactie BN DeStem 6 april 2021

Michele Van Spilbeeck In Bev portret

Michele Van Spilbeeck is sinds kort horecadirecteur van AB InBev Nederland. Foto's: Ramon Mangold

Van Spilbeeck had het gesprek liefst op een terras gevoerd. Biertje erbij, lentegevoel... De horeca zou beetje bij beetje weer opengaan, maar vooralsnog is daarvan geen sprake. Geen vrolijk Pasen.

Op een industrieterrein in Gilze staan in de loodsen onder plastic honderden blinkende buitentaps. Op het plein een kleurige rij bierwagens. Met reclame voor Leffe, Hoegaarden en sinds kort Bud, het biermerk dat is verbonden aan Ajax en tal van evenementen die nog zouden moeten komen.

Laatste persconferentie Rutte was enorme domper

,,Triest, hè. Ik kan dat niet aanzien'', begint de directeur in het AD. We waren er helemaal klaar voor. Al een hoop bestellingen binnen, logistiek voorbereid, brouwers paraat. De laatste persconferentie van Rutte was een enorme domper. Voor ons, voor heel horeca Nederland, voor iedereen. Zelfs geen terras! Ik zat die avond thuis in Antwerpen voor de televisie en was er beduusd van.”

Lees ook: Horecagroothandel: nauwelijks voorraden zolang onduidelijkheid restaurants blijft

En dat is helemaal niks voor Van Spilbeeck. Opgeruimd karakter en energiek. Klein van stuk, maar alom aanwezig. Helder geluid, regelmatig ondersteund door een klap op tafel. Zo kennen ze haar al enkele jaren bij AB InBev, waar de nieuwe directeur horeca onder meer verantwoordelijk is voor de relatie met zevenduizend bedrijven. Van café tot sportclub, van restaurant tot concertzaal.

Paniek én veerkracht bij ondernemers

Haar blauwe Mercedes met Belgisch kenteken brengt Van Spilbeeck van Bergen op Zoom tot Groningen. Vaak zijn het emotionele ontmoetingen met ondernemers. ,,Ik tref bedrijven in pure paniek. Mensen die het ondanks hun ijver en ondersteunende maatregelen niet redden. Je probeert er samen uit te komen.”

Artikel gaat verder onder de foto.

Michele Van Spilbeeck In Bev staand kratten

''Wij helpen ondernemers met adviezen, onderhandelingen over hun contracten, service, de uitvoering van al die ideeën''

Michele Van Spilbeeck, horecadirecteur AB InBev

Die gesprekken wisselen enorm, benadrukt Van Spilbeeck. ,,Het is niet alleen maar negatief. Ik ontmoet ook ondernemers met een ongekende vindingrijkheid. Die met nieuwe concepten komen, die veerkracht tonen. Van dat engagement, ook bij ons in het bedrijf, word ik enorm enthousiast, ook al draaiden wij als brouwerij vorig jaar vet rode cijfers. Geen druppel bier verkocht, hè, da's zwaar.”

Nachtcafés en discotheken al langer dan jaar gesloten

,,Onze taak is om die horeca weer sterk te laten terugkeren. Da's ongelooflijk lastig, maar gaat lukken. Wij helpen ondernemers met adviezen, onderhandelingen over hun contracten, service, de uitvoering van al die ideeën. In Breda, bijvoorbeeld, openen straks compleet nieuwe horecabedrijven als Holy Moly met een podium en De Lawaai Papegaai, met een geluidsstudio tussen de gasten. De horeca gedoemd? Onderschat het menselijk vernuft en vermogen niet.”

Maar voorlopig is alles sinds half oktober nog op slot, zijn nachtcafés en discotheken al langer dan een jaar gesloten en moet de horeca het doen met afhaalmaaltijden en meeneem-cappuccino's. Van Spilbeeck ziet het met lede ogen aan.

Lees ook: Tip van Yip: zo onderhandelde hij met verhuurders en brouwers

,,Daar kom je uiteindelijk niet mee weg, hè. Die take-aways houden je aan de gang, maar niet overeind. De terrassen en de deuren moeten terug open. Wij verkopen in de retail mooie biertjes voor thuis, maar de horeca geeft toch een totaal andere beleving. Er gaat niks boven het terras, de kroeg en een vers getapt glas.”

Zo gauw het weer kan, wil toch iedereen naar de horeca, weet Van Spilbeeck. ,,Iedereen hunkert naar de kroeg. En dat kan. Ik ben geen viroloog en onze gezondheid gaat boven alles. Maar je kunt veilig en verantwoord alles open doen, ben ik overtuigd.”

Sociaal belang van horeca groot

Zelf verlangt de Vlaamse ook weer naar een volle kroeg en een ‘plateau’ Stella-Artois met vrienden. ,,De horeca brengt mensen samen, is van groot sociaal en maatschappelijke belang. Dat mag je niet onderschatten. Ik kan er zelf ook echt van genieten. Ben ook benieuwd naar wat we elkaar allemaal te vertellen hebben als alles weer als vanouds is.”

''Kwaliteit en beleving worden belangrijker, de markt voor speciaalbieren groter. Daar zijn wij marktleider. Da's mooi''

Michele Van Spilbeeck, AB InBev

Van Spilbeeck verwacht nieuw elan in de horeca en een klandizie die vaker vraagt om kwaliteit. ,,Dat zie je in Israël en Aziatische landen waar al meer terug open is. Kwaliteit en beleving worden belangrijker, de markt voor speciaalbieren groter. Daar zijn wij marktleider. Da's mooi. Maar de grote middenmoot blijft toch pils. Het feestcafé verandert niet."

Het eerste land waar je Bud in een krat kunt krijgen

,,Wij moeten het hebben van een breed portfolio in alle biercategorieën. Bud als toegankelijke pils voor de aanwas, Jupiler voor grote evenementen, Hoegaarden op het terras, Hertog Jan in het restaurant, Corona voor het buitenleven, Leffe als de brug tussen pils en speciaalbieren... Het zijn belevingen waar we een heel scala voor bieden.”

Trots tilt de directeur horeca een rood kratje Bud tevoorschijn. ,,Kijk eens hoe mooi", wrijft ze over de letters die in reliëf zijn gedrukt. ,,Het eerste land waar je Bud in een krat kunt krijgen. In Amerika kennen ze alleen wegwerp. Daar willen wij duurzaam vanaf. Dit is tof, ik ben hier trots op. Blij met positieve dingen.”

Lees ook: Ongekende daling in bierverkoop, maar wél meer bierbrouwers

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws