Nieuws Horeca
Rotterdamse hotels gooien roer om: na coronacrisis richten op Nederlandse gasten
Rotterdamse hotels zullen zich na de coronacrisis vooral gaan richten op Nederlandse toeristen. Dat is noodzaak, want het leeuwendeel van hun traditionele gasten, zakenlui en buitenlandse toeristen, zal naar verwachting nog wel even wegblijven.

Rotterdamse hotels zullen zich voorlopig gaan richten op toeristen uit Nederland. Bovenstaande foto is vorig jaar genomen in de nog 'drukke' lobby van Hotel New York. Foto: Jan de Groen
Gemiddeld zitten de Rotterdamse hotels voor zo’n 60 à 70 procent vol. Door de coronacrisis is dat cijfer inmiddels gedaald tot 10 à 15 procent. ,,En dan ben ik nog positief”, stelt Roel Dusseldorp in het AD, voorzitter van de brancheorganisatie Rotterdamse Hotel Combinatie.
De situatie zal in de Maasstad niet snel verbeteren, schreef toerismewethouder Said Kasmi (D66) eerder aan de gemeenteraad. De Rotterdamse hotelbranche is volgens hem kwetsbaar vanwege de vele zakelijke én buitenlandse gasten die zij doorgaans trekt. ,,Hoe meer de sector is ingespeeld op binnenlands toerisme, hoe voorspoediger herstel mogelijk is. Doordat de Rotterdamse hotelmarkt voor een belangrijk deel afhankelijk is van de zakelijke markt en ook veel toeristen uit onze buurlanden verwelkomt, heeft dit effect op het herstel.”
Lees ook: Pr-bureau MissPublicity: ‘Er liggen unieke kansen voor de hotelbranche’
Twintig verschillende zomerarrangementen: voor elke doelgroep wat leuks
Daarom richten de hotels hun pijlen later dit jaar vooral op de Nederlanders zélf, verwacht Dusseldorp, tevens manager van Hotel New York. ,,Ik denk dat ik straks niet enkele, maar misschien wel twintig verschillende zomerarrangementen zal aanbieden om voor elke doelgroep wat leuks te hebben. Ik verwacht dat het de rest van het jaar vooral om Nederlanders, Belgen en Duitsers zal gaan.”
Zij zijn ook nu van harte welkom, zegt hij. ,,Mensen die hun huis voor een of twee nachtjes willen ontvluchten, vormen op dit moment onze grootste groep gasten. Het kan gezellig en romantisch zijn om op je hotelkamer te dineren, helemáál tijdens het weekend van Valentijnsdag.”
Het zal moeten blijken hoeveel zakelijke gasten uiteindelijk weer een nachtje in de Maasstad zullen boeken. Videovergaderen heeft de afgelopen maanden immers aan populariteit gewonnen. Dusseldorp: ,,Naar Rotterdam vliegen om een vergadering bij te wonen, zal wat afnemen. Maar grote meetings zullen blijven, denk ik. Dat werkt niet via de computer.”
"Naar Rotterdam vliegen om een vergadering bij te wonen, zal wat afnemen. De grote meetings zullen blijven"
Van der Valk Blijdorp prijst Rotterdamse attracties aan
Bij het Van der Valk Hotel in Blijdorp wordt ook ingespeeld op toeristen in eigen land. Doordeweeks komen zo nu en dan wat zakenlui naar het hotel, maar daarmee zitten de kamers nog lang niet vol, zegt manager Sonja de Boo-Koremans.
Ze verwacht dat de situatie in het voorjaar en de zomer gaat lijken op dezelfde periode in 2020: ,,Nederlanders zullen nog niet massaal op vakantie gaan en kiezen voor een vakantie in Nederland, net als afgelopen zomer.” Rotterdamse attracties worden de komende tijd dan ook volop aangeprezen, zegt De Boo-Koremans.
Renovaties hotels worden niet meer uitgevoerd
Stadspromotor Rotterdam Partners lanceerde vorig jaar juli nog een zomercampagne die zich specifiek richtte op Nederlandse toeristen. Een maand later stopte de organisatie alweer met het campagnevoeren omdat het aantal coronabesmettingen in de Rotterdamse regio rap opliep.
Rotterdam Partners laat desgevraagd weten niets over de plannen voor dit jaar kwijt te kunnen. In zijn brief aan de raad meldde Kasmi wel dat ‘het herstel van de aantrekkingskracht van de stad een hoge prioriteit’ heeft en daarvoor geld is gereserveerd.
Voor zover bekend zijn het afgelopen jaar twee Rotterdamse hotels omgevallen: Stroom en Days Inn. Dusseldorp vindt het moeilijk in te schatten of het bij die twee blijft. ,,Maar ik weet wel dat geplande renovaties bij velen op een laag pitje zijn komen te staan. De reserves zijn op.”