Nieuws Maatregelen

Van knokmodus tot bezinning: festivalbranche heeft iets te vieren

,,Laten we afspreken dat wanneer je mij nog eens belt, het om een positief verhaal moet gaan. Het is genoeg geweest met alle ellende die corona met zich meebrengt.” Het zijn de woorden die Joop Soree als ceo van Event Warehouse zo’n vijf maanden geleden bezigde in aanloop naar de zoveelste slechtnieuwspersconferentie van premier Rutte en De Jonge. Vrijdagochtend vond dat eerstvolgende positieve telefoontje plaats. Eindelijk.

Robbert Daalder 25 maart 2022

Paaspop festival event warehouse2

Het Event Warehouse-festival Paaspop in vol ornaat tijdens de laatste editie in 2019. Foto: Tom Doms

,,Haha! Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik dit toen tegen jou zei”, lacht een duidelijk goedgemutste Soree zodra hij wordt geconfronteerd met zijn uitspraak. ,,Dit is inderdaad hét moment om een positief verhaal te schrijven. In vergelijking met toen (november vorig jaar, red.) is de situatie 180 graden gedraaid. Paaspop in Schijndel wordt de seizoensopener en we zijn al drie weken aan het bouwen. Geloof me: het is heerlijk om weer met mijn levenswerk bezig te kunnen zijn.”

Gevoel van onwerkelijkheid binnen ID&T Groep

Ook binnen ID&T Groep is de stemming opperbest, verzekert coo Rosanne Janmaat. ,,Ik moet eerlijk zeggen dat er in het begin vooral een gevoel van ongeloof heerste. Alsof we allemaal een beetje getraumatiseerd zijn geraakt nadat de overheid er voor koos om onze branche telkens aan en uit te zetten. Ik liep vandaag door ons kantoor en het was heel leuk om overal weer tekeningen aan de muur te zien en muziek door de gang te horen van artiesten die we wel of niet moeten uitnodigen voor onze festivals."

,,Zaterdag is Master of Hardcore in Brabanthallen Den Bosch waar 30.000 gabbers uit heel Europa of afkomen. Ik ben zó benieuwd naar hun reactie op onze creatieve ideeën. Want dat is waar we het voor allemaal voor doen: mensen blij maken.”

"Komend weekend hebben we drie shows die we in alle vrijheid kunnen draaien. Ik weet niet wat ik meemaak! Ons personeel is ook helemaal hyper"

Joop Soree, ceo Event Warehouse

Onzekerheid bracht Soree 'enge momenten'

De blijdschap bij Soree maakt vervolgens plaats voor een serieuzere toon. ,,In de afgelopen twee jaar heb ik mezelf wel honderd keer afgevraagd hoe dit in hemelsnaam nog goed ging komen. Al die onzekerheid. Vooral in het begin. Krijgen we steun van de overheid? Is dit wel genoeg? Wat moet ik doen als dit nog veel langer gaat duren? Mezelf laten omscholen? En wat betekent dit voor onze mensen? Zij hebben ook een hypotheek die betaald moet worden en kinderen die te eten moeten krijgen.”

,,Nu ik dit zo terughaal, besef ik dat dit toch wel enge momenten waren”, vervolgt de organisator die met festivals als Extrema Outdoor, Solar en We Are Electric 650.000 bezoekers per jaar trekt. ,,Dat gevoel is nu sterker dan toen. Middenin de crisis sta je in de knokmodus en nu is het moment van reflectie en bezinning aangebroken.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Joop Soree, ceo Event Warehouse. Foto: Willeke Machiels

Lees ook: Ahoy staat te popelen om te vlammen: ‘Iedereen krijgt hier adrenaline van’

Soree zag tot wel 40 procent no-show door 1G-maatregel

Het is tevens het moment waarop hij zijn festivals zonder 1G maatregel kan laten plaatsvinden. Een regelrechte verademing gezien het feit dat de reeds gepasseerde events mét 1G overschaduwd werden door no-shows. De Brabantse festivalorganisator vertelt dat 35 tot 40 procent van de mensen met een kaartje nooit op het betreffende feest is geweest. ,,Mensen zijn helemaal klaar met dat testen voor toegang. En dat begrijp ik heel goed. Om die reden hebben we ze een refund aangeboden, maar zelfs die lieten veel mensen onbenut.”

Iedereen laten testen tijdens festival in open lucht

ID&T Groep heeft het in dat opzicht niet eens zo ver laten komen. Het bedrijf merkte dat er veel verwarring was onder internationale bezoekers omtrent de 1G regel. Janmaat: ,,Hoe ga je het mensen uit Italië of Polen uitleggen dat wij met deze maatregel werken? Hoe kun je van hun verwachten dat zij vóór 21 uur een testafspraak hebben gepland voor een feest dat om 23 uur begint?”

Tijdens Pasen organiseren wij Awakenings. Omdat we niet weten hoe het weer dan is, staan er tenten. Ondanks dat het festival in de openlucht is, ziet de overheid dat door die tenten als indoor event. Dat betekent dus dat iedereen zich zou moeten laten testen. Het is mega lastig om de communicatie daarover in goede banen te leiden. In dat opzicht is het echt een opluchting dat we van 1G af zijn. Het voelt als schijnveiligheid.”

"Ondanks dat het festival in de openlucht is, ziet de overheid dat door die tenten als indoor event. Het is mega lastig om de communicatie daarover in goede banen te leiden"

Rosanne Janmaat, coo ID&T Groep

Rosanne Janmaat, coo ID&T Groep. Foto: ID&T

,,Vanaf nu kunnen we dat gelukkig allemaal achter ons laten", zegt Soree daarover. ,,Komend weekend hebben we drie shows die we in alle vrijheid kunnen draaien. Ik weet niet wat ik meemaak! Ons personeel is ook helemaal hyper. Geloof het of niet, maar we hebben dus mensen in dienst die nog nooit een festival hebben gedraaid. Of stagiaires die nog zo jong zijn dat ze überhaupt nog nooit op een festival zijn geweest en die kans door corona dus ook nooit hebben gekregen.”

,,Er zijn zoveel momenten geweest waarop we de volledige voorbereiding erop hadden zitten, maar op het laatste moment toch te horen kregen dat de stekker eruit moest. Nu komt dan écht de beloning voor al het wachten. De grote finale is hier.”

Lees ook: KHN opgelucht: na twee jaar beperkingen en lockdowns eindelijk weer ruimte voor ondernemen

Festivalorganisatoren dichter naar elkaar toegegroeid tijdens crisis

Soree merkt dat er een golf van verlichting door de festivalbranche rolt. Hij geeft aan dat de crisis de organisatoren van verschillende bedrijven dichter bij elkaar heeft gebracht. ,,Je hebt samen iets ongelooflijks meegemaakt. Iedereen moest stoppen. We zaten allemaal in hetzelfde schuitje en deelden hetzelfde leed. Dat doet iets met je. Dat doet iets met een hele branche. Ik vind het daarom prachtig dat ik onze collega’s van ID&T en Tribe Company mag verwelkomen op Paaspop. Zij willen toch ook even sfeer proeven nu het weer kan. We hebben iets te vieren!”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws