Nieuws Maatregelen
Dringende e-mail aan OMT-lid Andreas Voss: communicatie moet nú beter
Via redactie@deondernemer.nl bereiken ons meer en meer e-mails van ondernemers over hun situatie in de lockdown. Ook boze consumenten mailen, over hun favoriete winkel of restaurant, die zich dan veelal zorgen maken over 'de mensen die er werken'. Jaap Peters stuurde zijn dringende mail aan OMT-lid Andreas Voss door. Over de lockdown, ondernemers en vooral: communicatie.

Andreas Voss, een van de leden van het OMT, in gesprek met media. Foto: ANP.
Beste meneer Voss,
Al weken zit Nederland in een onzekere tijd. Bijna iedereen hoopt dat aanstaande vrijdag de lockdown eindelijk voorbij zal zijn. De eerste berichten zijn echter niet hoopgevend.
Inhoudelijk weet ik niets van het virus, dus moet ik mijn lot in uw handen leggen. Waar ik wél iets van weet, is communicatie. En die kan beter. Ongetwijfeld geeft u samen met uw team advies met de beste bedoelingen. Maar ik heb wel eens het idee dat het OMT niet aanvoelt hoe moeilijk iedereen het in Nederland heeft. Gevoelsmatig liggen we collectief tegen de touwen en weet niemand precies waarom. Terwijl in het buitenland mensen elkaar kunnen ontmoeten, naar restaurants kunnen en 's avonds theaters kunnen bezoeken - alle dingen die het leven leuk maken en voor mooie nieuwe levenservaringen zorgen - is Nederland kil en donker. En in plaats van enig perspectief te bieden, enig zicht op licht aan het einde van de tunnel, komt het OMT met een advies dat ons nóg verder beperkt in onze toch al zeer matige bewegingsvrijheid.
Ik doel daarbij uiteraard op het aangescherpte mondkapjesadvies. U gaf in het nieuws als argument dat in het buitenland het medische mondmasker al langer verplicht is. Akkoord, maar daar staat tegenover dat in alle (!) Europese landen vrijwel alles in het leven gewoon doorgaat. Ik hoopte nog dat dit een lesje opvoedkunde van u en uw team was: als je een hapje groente neemt (mondmasker), dan krijg je een toetje (versoepelingen).
Maar toen las ik op de site van het AD dat versoepelingen nauwelijks mogelijk zijn. Wel de groente, maar geen toetje ... Wat is het gevolg? Niet dat iedereen braaf thuis afwacht tot het lente wordt. Nee, ondernemers worden bozer en wanhopiger, studenten en scholieren somberder. We gaan shoppen in Düsseldorf, boeken een vliegticket naar de Canarische Eilanden, gaan een weekend in Gent genieten van alles wat in Nederland al zo lang niet kan. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik Match of the Day en zie ik een bomvol stadion. Terwijl ook in Engeland de omikronvariant er is. Ik begrijp het gewoon niet meer.
Ik kan alleen maar aannemen dat u en uw team het beste voor hebben met Nederland. Het enige wat ik kan vragen, is dat uw communicatie op orde is. Alleen het verhaal dat de ziekenhuizen mogelijk volstromen, is al zo vaak verteld dat het sleets wordt. Mocht u adviseren om de lockdown weer te verlengen - ik hoop van harte dat u dat niet zult doen - zorg dan ook voor perspectief. Of doe in elk geval een poging daartoe. Ik ben bang dat anders zelfs de meest genuanceerde brave burger het vertrouwen in uw adviezen en in het overheidsbeleid compleet kwijtraakt. En dat de gevolgen van de slechte communicatie schadelijker zullen zijn voor Nederland dan welke coronavariant ook.
Met vriendelijke groet, Jaap Peters