CoronaMaatregelen

Mkb-hulplijn ontvangt achtduizend telefoontjes

Ondernemers schamen zich vaak om de mkb-noodlijn te bellen. Foto: Unsplash
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De hulplijn is een initiatief van Ondernemend Nederland (ONL) en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK). Direct na de lancering begin februari stond de telefoon er roodgloeiend. ,,De lijn wordt nog steeds regelmatig gebeld, maar sinds eind juni is het wel een stuk rustiger”, vertelt Frederique Biesheuvel namens ondernemersvereniging ONL tegen de NOS. ,,Of dat door vakantie of door het einde van de lockdown komt, kunnen we na de zomer beter inschatten.”

Lees ook: Telefonische hulplijn mkb-ondernemers: 'Druk op de persoonlijke situatie is enorm'

Wanhopige ondernemers

Door de lockdown vanaf half december kwamen veel ondernemers in grote problemen. Organisaties als MKB-Nederland en INretail ontvingen talloze mails en telefoontjes van vaak wanhopige ondernemers. De speciale hulplijn, met dagelijks twintig vrijwilligers in een callcenter, moest soelaas bieden.

Lees verder onder de advertentie

Veel ondernemers zijn huiverig om de hulplijn te bellen, ze schamen zich ervoor

Frederique Biesheuvel, ONL voor Ondernemers

Volgens Biesheuvel zijn de achtduizend bellers slechts het topje van de ijsberg. ,,Ik weet dat veel ondernemers huiverig zijn om ons te bellen, ze schamen zich daar ook voor”, zegt ze op NOS.nl. ,,Bij de mensen die ons belden, was de nood echt heel erg hoog. Sommigen hebben we zelfs moeten doorverwijzen naar 113-zelfmoordpreventie.”

De MKB-noodlijn is bereikbaar via telefoonnummer 088 - 999 0000.

Heb je hulp nodig?

Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 113 (24 uur per dag bereikbaar), 0800-0113 (24 uur per dag bereikbaar) en 0900-0113 (24 uur per dag bereikbaar) en 113.nl.

Lees verder onder de advertentie