Nieuws Maatregelen

Ondanks lockdown maken deze ondernemers er het beste van: ‘Niet mopperen, schouders eronder’

Na de schrik, boosheid en verdriet van veel ondernemers volgt de creativiteit om in de lockdown tóch nog omzet te maken. ,,Niet blijven mopperen, schouders eronder.’’

Natasja de Groot en Ton Voermans (AD) 23 december 2021

Soenil Bahadoer kar

Soenil Bahadoer in zijn foodtruck. Foto: Koen Verheijden

Nog op zoek naar een kerstcadeautje? Monique Bastiaansen heeft de etalages van haar modewinkel in Bavel zondag razendsnel omgetoverd in miniwinkeltjes met producten en QR-codes. ,,Windowshopping. Je scant de code bij het cadeautje, bestelt en een paar minuten later staat het voor je klaar bij de deur van de winkel. Kettingen, ringen, zeepjes, speelgoed, truien, boxers, de echte kerstcadeautjes.’’ Want click & collect – bestellen en afhalen dus – mag wel, zo valt te lezen in het AD.

Lees ook: Jan Meerman (INretail): waar is onze minister van Economische Zaken?

,,U mag het gerust weten: we waren zaterdagavond echt heel verdrietig, maar nu is de sfeer: niet mopperen, schouders eronder.’’ Bastiaansen Woonstad probeert van alles om de band met de klant te onderhouden. ,,Wij zijn een modewinkel die onze klanten adviseert. Dat doen we nu ook via FaceTime, we leiden je rond met de telefoon, geven je advies en brengen het pakketje thuis. We verkopen via Instagram. En we kunnen bij mensen thuiskomen met een rekje kleding in hun maat en naar hun smaak om nog te shoppen voor kerst of het nieuwe jaar. Thuis mag je twee personen ontvangen, daar is onze verkoper er dan één van. Uiteraard op 1,5 meter afstand.’’

INretail: nauwelijks de helft van de winkeliers doet aan click&collect

Bastiaansen en haar 58 personeelsleden doen alle moeite om de goede relatie met de klanten te onderhouden. ,,Financieel zijn de verkopen nu druppels op de gloeiende plaat. We blijven weer met een enorme voorraad zitten. Maar wij proberen onze klanten de positieve vibe te geven die ze ook in de winkel zouden hebben in deze tijd. Het ziet er ook gewoon leuk en gezellig uit. Dat is het belangrijkste.’’

Brancheorganisatie INretail zegt dat nauwelijks de helft van de winkeliers aan click&collect doet. En dat het slechts 10 tot 20 procent van de normale omzet oplevert; niet genoeg om van te leven. De lobby om andermaal een overheidsvergoeding voor waardeloos geworden voorraad op te tuigen, is alweer gestart.

''Ik heb tegen mijn zoon, met wie ik de zaak run, gezegd dat het misschien maar beter is dat hij iets anders gaat zoeken''

Jacco Schilder, eigenaar De 80 Seafood & Wine

Ook de horeca vermant zich en kijkt wat nog wél kan

Overal wordt de ervaring uit de vorige lockdown weer gebruikt. Neem de autobranche. Het was deze maand tot zondag best druk in de showroom, vooral bij bedrijven die aantrekkelijke elektrische modellen hebben. ,,Want op 1 januari is er weer een nieuwe subsidiepot voor elektrische auto’s. Particulieren krijgen 3350 euro. Die auto zoek je nu uit’’, zegt Tom Huyskens van de Bovag. ,,Het is niet de eerste lockdown. We weten hoe we ermee om moeten gaan. Vorig jaar boden uiteindelijk alle bedrijven proefritten aan huis, dat gaan ze nu weer organiseren.’’

Ook de horeca vermant zich en kijkt wat nog wél kan. Jacco Schilder van De 80 Seafood & Wine in Enkhuizen is nog niet helemaal bekomen van de schok. ,,Ik sta stevig in mijn schoenen, maar ik heb wel zitten huilen na het nieuws over de harde lockdown. Ik heb tegen mijn zoon, met wie ik de zaak run, gezegd dat het misschien maar beter is dat hij iets anders gaat zoeken.”

De etalage van Bastiaansen Woonstad in Bavel met de mini-winkeltjes. Foto: Joris Knapen

Ondernemers zetten in op to-gomaaltijden of glühwein voor de deur van hun restaurant

Hoe hard de lockdown ook is aangekomen, opgeven is geen optie. ,,Ik realiseer mij hoe vreselijk het is voor het zorgpersoneel. En mijn vrouw werkt in de jeugdzorg, daar hoor je ook de meest schrijnende verhalen. Het helpt een beetje om de dingen in perspectief te zien en stimuleert ons om onze schouders er weer onder te zetten”, zegt hij.

Schilder heeft besloten om tweede kerstdag voor de deur van zijn visrestaurant soep met brood of kibbeling te verkopen en op vrijdag gaat hij maaltijden rondbrengen. ,,Niets bijzonders, gewoon maaltijden van de bezorgkaart. En we doen het niet voor de omzet, want het levert nauwelijks wat op”, benadrukt hij. Hij wil er vooral mee laten zien dat hij zich niet uit het veld laat slaan.

Lees ook: Sluiting horeca zorgt voor toeloop bij speciaalzaak

Zo zijn er meer horecaondernemers die met creatieve oplossingen nog iets van deze kerst proberen te maken, merkt Koninklijke Horeca Nederland. Sommige ondernemers gaan hun kerstlunches bezorgen of zetten in op to-gomaaltijden of glühwein voor de deur van hun restaurant.

'Ik kan wel boos zijn op mensen in Den Haag, maar zij kunnen er niets aan doen'

Ook sterrenchef Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen laat zich niet ontmoedigen door de lockdown. Tijdens de vorige lockdown kocht hij een foodtruck om de pijn te verzachten. Inmiddels staat die truck weer voor de deur van zijn restaurant.

Afgelopen zondag en maandag was het meteen een succes. ,,Mensen vinden het heel leuk, ze komen uit de wijde omgeving”, vertelt hij. Dinsdag en woensdag is zijn restaurant op wielen gesloten, alleen donderdag en vrijdag valt nog te proeven. Met de kerstdagen verkoopt hij dinerboxen. Ondanks alle teleurstellingen blijft de ondernemer optimistisch. ,,Ik kan wel boos zijn op mensen in Den Haag, maar zij kunnen er niets aan doen. Het is corona. We moeten toch positief blijven, ook voor alle mensen die het thuis zwaar hebben.’’

''Het is fijn en hoopvol dat we op zo’n manier onze bezoekers toch een alternatief kunnen bieden''

Charlotte Waskowskij, woordvoerder TivoliVredenburg

Theaters en poppodia proberen met streaming mensen thuis nog wat vermaak te bieden

Sommige theaters en poppodia hebben dezelfde gedachte: zij proberen met (live-)streaming mensen thuis nog wat vermaak te bieden. Via de website van TivoliVredenburg bijvoorbeeld konden mensen afgelopen zondagmiddag een kerstconcert van de Nationale Koren volgen. De livestream trok maar liefst 2500 kijkers, waar normaliter zo’n 1700 mensen in de zaal kunnen plaatsnemen.

Bij TivoliVredenburg zijn ze blij met de animo. ,,Het is fijn en hoopvol dat we op zo’n manier onze bezoekers toch een alternatief kunnen bieden”, vindt woordvoerder Charlotte Waskowskij. En, zo vertelt ze, het muziekgebouw komt de komende tijd met meer (live-)streams en podcasts.

Lees ook: Ceo WE Fashion: 'Elke winkel is essentieel'

Horecaondernemer Schilder is al net zo blij met alle hartverwarmende reacties, al is het dan een pleister op de wonde. ,,Net nog belde iemand die een cadeaubon bij ons wilde bestellen. Er zijn zoveel lieve mensen die ons blijven steunen. Dat blijft ongelooflijk mooi.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws