Nieuws Maatregelen

Overbodig personeel door lockdown? Red Je Pakketje staat te springen om jouw mensen

Dat het met de kerstgedachte van Sam Rohn als ceo van Red Je Pakketje wel goed zit, bewees hij drie dagen geleden met zijn post op LinkedIn. Hierin vroeg hij ondernemers zich te melden indien zij door de lockdown met overbodig personeel zijn komen te zitten. De pakketbezorger komt handen tekort en heeft dus plek genoeg voor tijdelijke chauffeurs. ,,Het is toch prachtig om elkaar op deze manier te kunnen helpen?”

Robbert Daalder 22 december 2021

Red pakketje sam rohn lockdown corona omikron personeel pakketbezorging 1

Het team achter Red Je Pakketje, ceo Sam Rohn als derde van rechts. Foto: Red Je Pakketje

Op doordeweekse dagen verschijnt een speciale De Ondernemer-nieuwsbrief met het dan laatste nieuws over de coronamaatregelen en de effecten ervan. Deze nieuwsbrief wordt bovendien voorgelezen door een virtuele stem. Aanmelden kan hier: www.deondernemer.nl/nieuwsbrief.

Lees ook: Lockdown-liveblog: Ondernemers verbijsterd over langetermijnplan corona, topdrukte bij groothandels

De post die Sam Rohn als ceo van Red Je pakketje maandag op LinkedIn postte.

‘Ik heb vanwege de huidige lockdown 2 enthousiaste kappers over. Kan je contact opnemen?’ Het is het bericht dat bovenaan in de reacties op de post van Rohn op LinkedIn staat. En er zijn nog legio voorbeelden van ondernemers die eveneens enthousiast reageren. En begrijpelijk, want door personeel tijdelijk onder te brengen bij Red Je Pakketje (dat recent werd overgenomen door Instabox en met ingang van komend jaar onder deze naam door het leven gaat), neemt de druk op de betreffende zaak aanzienlijk af.

Red Je Pakketje als een veilige haven tijdens lockdown

,,Mensen willen hun personeel helemaal niet kwijt”, zegt Rohn van het duurzame bedrijf dat is gespecialiseerd in avondbezorging op dezelfde dag. ,,De markt is al zo krap waardoor het een enorme opgave is om ze straks weer terug te halen. Door ze als bezorger bij ons te laten werken, vormen wij een soort veilige haven. De ondernemer staat zo wat minder onder druk, de werknemer kan gewoon aan het werk blijven en wij kunnen onze dienst op hoog niveau blijven leveren. En is de piek straks weer voorbij, dan gaat alles weer terug naar het oude.”

Sam Rohn: ,,Ik heb klanten huilend aan de telefoon gehad."

Lees ook: Red je Pakketje verdriedubbelt capaciteit in Zwolle met nieuw distributiecentrum

Honderd nieuwe krachten in een week tijd voor Red Je Pakketje

Deze traditioneel drukke kerstperiode die ook nog eens gepaard gaat met een lockdown, maakt dat Red Je Pakketje werkelijk alles uit de kast moet trekken om dat hoge niveau te kunnen waarborgen. Er is serieus veel mankracht nodig en die missie lijkt te slagen, mede door de oproep op LinkedIn. Rohn, tevens genomineerd voor de prijs voor Meest Inspirerende Startup-ondernemer, heeft vorige week 85 mensen aangenomen en deze week haalt het bedrijf honderd nieuwe krachten aan boord. Aan het begin van dit jaar waren er in totaal zeshonderd medewerkers en nu zijn dat er vijftienhonderd. In september reden er 250 busjes namens Red Je Pakketje rond, inmiddels is de teller uitgeslagen naar 750.

,,In mijn directe omgeving merk ik dat deze lockdown opnieuw een hoop losmaakt. Dan heb ik het over ondernemers met een fysieke winkel die er een webshop naast hebben. Goed natuurlijk, maar online gaat het nu door het dak waardoor het op tijd afleveren van bestellingen een zorg voor ze wordt. Dat doet mij denken aan de situatie van vorig jaar. Ik heb klanten huilend aan de telefoon gehad. Deze situatie maakt eveneens iets los bij de mensen in ons bedrijf. Ze werken snoeihard, terwijl anderen in onzekerheid thuis zitten. Ze draaien extra dagen. In dat opzicht is het perfect dat wij in staat zijn om nieuwe krachten direct op de auto te kunnen zetten. We zijn geen tijd kwijt aan complete inwerkdagen.

Lees ook: Red je Pakketje en Vattenfall openen slim laadplein in Amsterdam

Met twee handen tientallen mensen aan het werk zetten

,,Misschien klinkt het als een mooi verhaaltje, maar ik vind het oprecht vervelend voor al die ondernemers die nu wéér in de ellende zitten door de lockdown. Het is mij wel weer duidelijk geworden dat de kracht van een platform als LinkedIn enorm is. Ik heb maar twee handen waarmee ik een paar pakketjes kan bezorgen. Maar op deze manier kan ik met die twee handen tientallen mensen aan het werk zetten. Het is toch prachtig om elkaar op deze manier te kunnen helpen?”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws