Blog Retail
Retailtrendwatcher Fred Rutgers: 'Corona maakt het beste los in ondernemers'
Menig ondernemer heeft slapeloze nachten van wat de coronamaatregelen betekenen voor zijn bedrijf. Retailtrendwatcher Fred Rutgers schrijft in zijn blog over de positieve effecten van corona die er óók zijn. ,,Ik zie ook veel ondernemers die onder druk van corona en soms met de moed der wanhoop ver buiten hun comfortzone op zoek gaan naar nieuwe kansen."
Retaildeskundige Fred Rutgers was op de vierde dag van de Week van de Ondernemer te gast in onze live radio-uitzending. Hij schreef het onderstaande blog over ondernemerschap in de nieuwe werkelijkheid en ging daar verder op in tijdens de uitzending (beluister de podcast hierboven). Duidelijk is dat corona veel heeft losgemaakt. Succes, de periode van voor corona, heeft ondernemers lui gemaakt, constateert Rutgers tijdens de uitzending. ,,Door corona worden ondernemers met bruut geweld buiten hun comfortzone getrokken. Ineens staat hun hele business te wankelen, en staan er geen mensen meer in hun bedrijf. Het is een kwartiertje paniek en daarna hoog tijd om na te gaan denken over hoe hiermee om te gaan. Creëer kansen!”
'Ik zie opeens ondernemers samenwerken'
Ook zie ik de saamhorigheid sterk groeien. Waar ondernemers eerder vaak alleen keken binnen de grenzen van hun eigen bedrijf, zie ik nu opeens ondernemers samenwerken met collega-ondernemers. Regelmatig komen daar zelfs erg mooie resultaten uit.
Lees ook: 'Haal meer uit je winkel en websitebezoek' - kijk hier webinar terug
Bij mij in het dorp zie ik opeens de bakker, de slijter en de delicatessenwinkel gezamenlijk prachtige kerstpakketten samenstellen. De pakketten zien er niet alleen prachtig uit, maar verkopen ook nog eens heel erg goed. De bakker vertelde mij blij en zeker ook niet zonder trots dat met name de grote lokale ondernemingen opeens de weg naar deze lokale partners hebben ontdekt. Want ook die grote bedrijven kiezen nu bewust voor de aanbieder om de hoek, gewoon omdat ze vinden dat ze elkaar door de crisis moeten helpen. Maar ik zie nog meer opmerkelijke samenwerkingen.
Ook horeca durft buiten-de-box te denken
In Apeldoorn zit een klein en gezellig restaurant dat zich mag verheugen op een fraaie plaats in de Lekkergids. Nu ze opnieuw weer moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen wilde de chef niet zomaar bij de pakken neerzitten en vond al snel een oplossing. Er is in Apeldoorn ook een klein maar fijn hotel dat volop lege kamers had, maar niet kon beschikken over een geweldig inhouse-restaurant.
"Misbruik de crisis niet als excuus voor slecht ondernemerschap, maar maak er echt iets van!"
Het restaurant is nu tijdelijk verhuisd naar het hotel. Samen bieden ze nu heerlijke arrangementen aan waarbij goede wijn en spijs worden gekoppeld aan een comfortabele overnachting. Beide maken ze nu ook in deze tijd prachtige omzetten.
Wat leren we van deze slimme ondernemers?
Ook nu denk ik weer: ,,Never waste a good crisis!" Zoals ik aan de ene kant helaas veel ondernemers zie die geen uitweg meer zien en bij de pakken neer gaan zitten, en ik ook ondernemers zie die voorgenoemd spreekwoord ook verkeerd gebruiken door de crisis te misbruiken als excuus voor slecht ondernemerschap, zie ik ook bikkels die er wat van maken.
Lees ook: Bakkie Media: sales en commercie tijdens coronacrisis
Op de aandelenbeurzen roepen handelaren vaak dat het niet uitmaakt of de koersen stijgen of dalen, zolang ze maar bewegen! Als er beweging zit in de markt valt er altijd wel wat te verdienen. Dat is hier ook zo. Juist in tijden van crisis kijken ondernemers weer eens extra scherp naar zichzelf en hun bedrijf. En door dan met een open blik te kijken zien ze vaak onverwachte kansen. En dan komt het erop aan om die te verzilveren en dat vergt vaak wel een forse dosis energie en ondernemerschap. Maar dan moet je als ondernemer maar denken; ‘Als het gemakkelijk was deed iedereen het en had ik zomaar miljoenen extra concurrenten!’.
Tenslotte roep ik alle ondernemers nog op om alvast na te denken over hoe we die boost bij consumenten en opdrachtgevers van de gunfactor ook na de coronacrisis kunnen vasthouden. Want ik hoop echt dat we na de coronacrisis niet weer overgaan tot de orde van de dag, maar dat we volop doorgaan met ondernemen!
Fred Rutgers
Internationaal retailtrendwatcher en groeicoach
,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."