Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Huurprijzen winkelpanden 30 tot 40 procent omlaag'

Het zijn cruciale maanden voor - ook - de retail. Tot en met december moet hét gebeuren, maar INretail-directeur Jan Meerman is er allesbehalve gerust op. Hij vertelt er over in de podcast. Ook heeft hij nieuws over huurprijzen en de aanstaande gesprekken met de gemeente Rotterdam, banken en vastgoedpartijen én de coronatests die de brancheorganisatie haar leden nu zelf aanbiedt. Met de uitslag binnen één dag.

Van onze redactie 6 oktober 2020

Jan Meerman vertelt rondom de coronacrisis binnen de retail onder meer 'het sentiment van maart, april te zien terugkomen'. In de podcast (hierboven) zegt hij onder meer: ,,Er is onzekerheid, paniek, hoe kom ik deze maanden door? In grote steden heb ik afgelopen weekend omzetten van min 40 tot min 50 voorbij zien komen. Dit zijn voor ons cruciale maanden. Tot en met december wordt bepaald of het jaar wel of niet nog enigszins geslaagd is, los van de ellende die er door corona sowieso is."

Huurprijzen Rotterdam: INretail, gemeente en vastgoed om tafel

Een belangrijke oorzaak van de financiële problemen die ondernemers momenteel raken zit 'm in de huurprijzen. ,,We hebben het met collega-brancheorganisaties en vastgoed landelijk geprobeerd te bespreken, en dat is eigenlijk nauwelijks gelukt. Nu kijken we of we het lokaal kunnen regelen.'' Want, zo vertelt Meerman in de podcast, INretail gaat nog deze week met de gemeente Rotterdam en vastgoedondernemers om de tafel om de huurprijzen te bespreken.

,,We hebben vanuit de gemeente de opdracht gekregen om dit gezamenlijk op te pakken. De juiste mensen zitten aan tafel, we hebben allemaal hetzelfde belang. Gemeente, vastgoedpartijen, banken, winkeliers, horeca-ondernemers. Een leeg pand is niet goed voor de retail, maar is ook slecht voor het vastgoed. Het is niet vrijblijvend, we móeten er samen uitkomen, dat is de opdracht." Als dit goed uitpakt, wil INretail deze lokale aanpak daarna ook in andere steden uitrollen, stelt Meerman.

,,Er zijn verhuurders die meebewegen, maar de huurmarkt moet echt naar een ander model. Huurprijzen zijn te hoog, en zeker in de grote steden. Wij vinden dat er 30, 40 procent van af moet, anders is het echt niet meer rendabel voor de retail."

Lees ook: Jan Meerman (INretail) over mondkapjes: 'We gaan geen klanten weigeren, die hebben we keihard nodig'

INretail biedt zelf coronatesten aan

INretail is coronatesten gaan aanbieden voor winkelpersoneel. Meerman: ,,Vaak waren medewerkers pas na vier, vijf dagen weer beschikbaar omdat de testuitslagen lang duren. Als je op de tien mensen er gedurende die tijd twee tot drie moet missen, is dat fnuikend voor veel bedrijven. Door onze afspraken met Coronalab is het testresultaat er binnen een dag." Coronalab is een door het RIVM gevalideerd laboratorium voor SARS-CoV-2 RT-PCR testen. ,,Het is door onze leden intussen massaal opgepakt. We hebben per dag 650 testen beschikbaar."

Luister eerdere interviews over de retail en coronacrisis, onder meer ook met Jan Meerman (foto hieronder), terug via deondernemer.nl/podcast.

Inretail retail jan meerman coronacrisis

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details