Podcast

Jan Meerman (INretail): 'Huurprijzen winkelpanden 30 tot 40 procent omlaag'

Het zijn cruciale maanden voor - ook - de retail. Tot en met december moet hét gebeuren, maar INretail-directeur Jan Meerman is er allesbehalve gerust op. Hij vertelt er over in de podcast. Ook heeft hij nieuws over huurprijzen en de aanstaande gesprekken met de gemeente Rotterdam, banken en vastgoedpartijen én de coronatests die de brancheorganisatie haar leden nu zelf aanbiedt. Met de uitslag binnen één dag.

Van onze redactie 6 oktober 2020

Jan Meerman vertelt rondom de coronacrisis binnen de retail onder meer 'het sentiment van maart, april te zien terugkomen'. In de podcast (hierboven) zegt hij onder meer: ,,Er is onzekerheid, paniek, hoe kom ik deze maanden door? In grote steden heb ik afgelopen weekend omzetten van min 40 tot min 50 voorbij zien komen. Dit zijn voor ons cruciale maanden. Tot en met december wordt bepaald of het jaar wel of niet nog enigszins geslaagd is, los van de ellende die er door corona sowieso is."

Huurprijzen Rotterdam: INretail, gemeente en vastgoed om tafel

Een belangrijke oorzaak van de financiële problemen die ondernemers momenteel raken zit 'm in de huurprijzen. ,,We hebben het met collega-brancheorganisaties en vastgoed landelijk geprobeerd te bespreken, en dat is eigenlijk nauwelijks gelukt. Nu kijken we of we het lokaal kunnen regelen.'' Want, zo vertelt Meerman in de podcast, INretail gaat nog deze week met de gemeente Rotterdam en vastgoedondernemers om de tafel om de huurprijzen te bespreken.

,,We hebben vanuit de gemeente de opdracht gekregen om dit gezamenlijk op te pakken. De juiste mensen zitten aan tafel, we hebben allemaal hetzelfde belang. Gemeente, vastgoedpartijen, banken, winkeliers, horeca-ondernemers. Een leeg pand is niet goed voor de retail, maar is ook slecht voor het vastgoed. Het is niet vrijblijvend, we móeten er samen uitkomen, dat is de opdracht." Als dit goed uitpakt, wil INretail deze lokale aanpak daarna ook in andere steden uitrollen, stelt Meerman.

,,Er zijn verhuurders die meebewegen, maar de huurmarkt moet echt naar een ander model. Huurprijzen zijn te hoog, en zeker in de grote steden. Wij vinden dat er 30, 40 procent van af moet, anders is het echt niet meer rendabel voor de retail."

Lees ook: Jan Meerman (INretail) over mondkapjes: 'We gaan geen klanten weigeren, die hebben we keihard nodig'

INretail biedt zelf coronatesten aan

INretail is coronatesten gaan aanbieden voor winkelpersoneel. Meerman: ,,Vaak waren medewerkers pas na vier, vijf dagen weer beschikbaar omdat de testuitslagen lang duren. Als je op de tien mensen er gedurende die tijd twee tot drie moet missen, is dat fnuikend voor veel bedrijven. Door onze afspraken met Coronalab is het testresultaat er binnen een dag." Coronalab is een door het RIVM gevalideerd laboratorium voor SARS-CoV-2 RT-PCR testen. ,,Het is door onze leden intussen massaal opgepakt. We hebben per dag 650 testen beschikbaar."

Luister eerdere interviews over de retail en coronacrisis, onder meer ook met Jan Meerman (foto hieronder), terug via deondernemer.nl/podcast.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details