Nieuws Toerisme
Feyenoord-fan heeft reisbureau in Tirana: zo beleefde Jorik Nijdam de finaledag
Natuurlijk stond Jorik Nijdam donderdagochtend op met een flinke kater. ‘Zijn’ Feyenoord verloor de avond ervoor de finale van de Conference League in Tirana. Maar naast supporter van Rotterdamse club is Nijdam vooral ook reisondernemer. Al 10 jaar lang. In Albanië. En dus beleefde hij met de komst van duizenden Nederlandse voetbaltoeristen een wel heel bijzondere week.

,,Het waren prachtige dagen”, glundert de 34-jarige ondernemer van Albania2Go uit het Westland. ,,Albaniërs hebben nog nooit zo’n voetbalfeest meegemaakt. Toeristen die midden in de stad opeens hun shirt uittrokken… Zoiets doe je toch niet? Haha, de mensen hier waren compleet onbekend met de manier waarop wij voetbal beleven. Gelukkig hebben de Feyenoorders zich perfect gedragen. Tot en met de grote finale was het één groot feest in de stad.”
Feyenoord naar de finale in Tirana
Even terug naar het begin van deze maand. Donderdag 5 mei om precies te zijn. Het moment waarop Feyenoord de halve finale van het Europacuptoernooi succesvol afsloot. De club plaatste zich voor de eindstrijd in Tirana, uitgerekend de plek waar vanuit Nijdam zijn reisonderneming runt. En dus ontplofte zijn accounts op Whatsapp, Facebook Messenger, LinkedIn en natuurlijk zijn mailbox met verzoeken of hij ‘niet iets kon regelen’. ,,Het eerste dat ik deed, was zoveel mogelijk kamers vastleggen bij de hotels waarmee mijn vrouw en ik samenwerken.”
Lees ook: Feyenoord-fan Jorik heeft een reisbureau in... finalestad Tirana
Rondleiding door Tirana met... Mario Been
Hoewel die kamers al snel bezet waren, was het werk voor Nijdam allesbehalve gedaan. Gedurende de twee dagen voor de grote wedstrijd arrangeerde hij transfers tussen het vliegveld en de hotels, wees hij Feyenoord-fans de weg naar hun fanzone, stond hij (inter)nationale pers te woord en gaf hij hoogstpersoonlijk oud-Feyenoord-speler/wedstrijdanalist Mario Been een kleine rondleiding door de stad.
Een rondleiding die een grote groep medewerkers van toernooisponsor Just Eat eveneens van Nijdam kregen. ,,Maar dan op de fiets. De hele stad was voor deze finale autovrij gemaakt en dus hadden we alle vrijheid om lekker rond te rijden. We hebben koffie gedronken, streetart bekeken en geproefd van de Albanese keuken. Absoluut een heerlijke middag.”
Dat Nijdam – wiens ouders permanent een pension en camping in Tsjechië beheren - een ondernemer is die simpelweg iedereen wil bedienen, blijkt wel als hij daags voor de wedstrijddag een paar opmerkelijke telefoontjes ontvangt. ,,Of er hier in Tirana makkelijk aan wiet te komen is, werd mij gevraagd. En er was ook iemand die van mij wilde weten of de politie hier nog corrupt was. Ik moest er wel om lachen en heb deze man gezegd dat hij daar maar beter niet vanuit moest gaan.”
Voor aanvang van de finale: Feyenoord- en AS Romafans in het centrum van Tirana. Foto: ANP.
Booking.com: van 50 naar 500 euro voor dezelfde hotelkamer
,,Ik heb daar geen problemen mee hoor”, vervolgt hij. ,,Wat ik alleen wel vervelend vond, was de wijze waarop Booking.com opeens ging handelen. Ik kreeg berichten van supporters die al in januari een verblijf in Tirana hadden geboekt. Ze waren toen al vol vertrouwen dat Feyenoord de finale zou halen en betaalden slechts 50 euro voor een hotel. Uitstekende deal. Maar vlak voor vertrek kregen ze het bericht dat er ‘een administratieve fout’ was gemaakt en dat de prijs van hun verblijf nu 500 euro was. Ze kregen de optie om gratis te annuleren of 450 euro extra te betalen.”
Hij zegt het jammer te vinden dat hij op dergelijke zaken simpelweg geen invloed heeft en deze mensen dus niet kon helpen. ,,Precies om die reden is het wel fijn om te zien dat de hoteleigenaren die niet met Booking werken, geen woekerprijzen zijn gaan rekenen omdat de stad volliep. Dat zit ook helemaal niet in de aard van Albanezen. Het is hier heel prettig ondernemen. We hebben hier kwalitatief goede hotels die vaak worden gerund door families die ook nog erg gastvrij zijn. Met veel van hen hebben wij dan ook een sterke persoonlijke band.”
'Het is hier heel prettig ondernemen. We hebben hier kwalitatief goede hotels die vaak worden gerund door families die ook nog erg gastvrij zijn'
Banden die hij tijdens de Rotterdamse voetbalinvasie dus even stevig moest aanhalen. Of Nijdam nog wel wat tijd overhield om zelf te genieten van het Feyenoord-feest in de Albanese hoofdstad? Zeker wel. ,,Toen ik de mensen van Just Eat na die heerlijke fietsrit rond 17.30 uur had afgezet, ben ik direct naar het stadion gegaan. Ja, ik had kaartjes en mijn ouders en vrienden waren daar ook. Omdat ik overdag natuurlijk netjes aangekleed moest zijn, had ik mijn moeder eerder al gevraagd een Feyenoord-shirt voor mij mee te nemen. Die heb ik natuurlijk meteen aangetrokken toen ik ze ontmoette.”
Albania2Go
Albania2Go van Jorik Nijdam is een jong, dynamisch en ambitieus destination management company. Ze bieden een aantal algemene reizen aan, maar zijn gespecialiseerd in out of the box denken, wat de reisspecialist van hun concurrenten onderscheidt. Albania2Go organiseert klassieke reizen voor partners uit verschillende landen van de wereld, maar kan ook persoonlijke, op maat gemaakte programma’s naar ieders wens samenstellen. In Albanië is het genieten van de zon, zee en strand, en/of van de vele culturele en archeologische locaties.
Driedaagse toer Albanië met zestig Nederlanders
Ondanks het roodwit om zijn schouders lukte het zijn favoriete club dus niet om het voetbalfeest naar een ultieme climax te brengen. De wedstrijd tegen AS Roma werd verloren en binnen enkele uren liep Tirana compleet leeg als het om Feyenoord-supporters gaat.
Natuurlijk zwakte de pure hectiek rond Nijdams werkzaamheden daarmee ook direct af. Toch is het hoogseizoen pas net begonnen en dus staan de volgende groepen toeristen alweer bij hem op de stoep. ,,Ik heb een groep van zestig Nederlanders waar we een driedaagse toer mee gaan doen. Even rustig bijkomen van het Feyenoord-avontuur is er voorlopig dus nog niet bij.”
Reisspecialist Jorik Nijdam (links) in Tirana in gesprek met De Ondernemer-verslaggever Robbert Daalder.