Nieuws Financiën

BiiC maakt analyses voor mkb in jip-en-janneketaal

Een gezonde organisatie, dat wil elk bedrijf. Grote jongens kunnen aankloppen bij gerenommeerde organisatieadvies-bureaus, maar voor kleinere bedrijven is dit onbetaalbaar. Robert Snel heeft daar met BiiC wat op bedacht.

Jannelie Bras (AD) 18 februari 2020

Robert Snel Bii C analyses mkb

Wilco de Haan (links), Robert Snel (midden) en Albert Roodnat (rechts) van Biic Business Inzicht & Inspiratie Company. Foto: Victor van Breukelen.

Hij heeft de koksschool doorlopen, begon aan de lopende band, werkte als manager bij de Rabobank en eindigde als algemeen directeur in de GGZ. Robert Snel heeft een zeer uiteenlopende carrière achter de rug. Alle ervaringen die hij heeft opgedaan, bundelt hij nu in het adviesbureau dat hij ruim een half jaar geleden oprichtte met accountants Peter Deege en Monique Strijker, zo vertelt hij aan het AD.

,,Ooit schaamde ik me voor mijn lts-koksopleiding, maar nu merk ik dat ik daar juist veel van heb geleerd. Een bedrijf is net als een professionele keuken, je moet een goede mis-en-place hebben en zorgen dat je shifts goed op elkaar aansluiten.’’

Begrijpelijke taal voor mkb

Met BiiC, Business Inzicht & Inspiratie Company, maakt Snel complexe bedrijfsanalyses begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar voor het midden- en kleinbedrijf. ,,We hebben lijsten opgesteld met 250 vragen waarmee onze klanten zelf aan de slag kunnen’’, vertelt Snel in zijn trainingscentrum op het Nieuwland Parc in Papendrecht.

,,Deze vragenlijsten worden ingevuld door het management van het bedrijf, klanten en de organisatie zelf. We noemen het de Business Value Scan. Het is als het ware een MRI-scan van je organisatie. Doordat de klant zelf aan de slag gaat, bespaart hij kosten die hij normaal aan een dure analist kwijt zou zijn. In combinatie met een aantal psychologische technieken krijgt hij direct zelf meer gerichte managementkennis en inzicht in zijn bedrijf en wij kunnen de prijs laag houden.’’

De antwoorden op de vragen worden met unieke algoritmes tot resultaten omgetoverd. ,,We hebben al onze eigen branchevreemde ervaringen en de meest succesvolle businessmodellen samengevoegd in deze scan.’’ Daarnaast zitten er op kantoor slimme koppen die zich nog eens extra over de resultaten buigen.

''Veel mooie mkb-ondernemingen worstelen met belangrijke managementthema’s waarvoor gewoon oplossingen zijn''

Robert Snel, Biic Business Inzicht & Inspiratie Company

Denken als strateeg

,,In ons centrum creëren wij voor hoogbegaafde talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkomgeving waar rekening wordt gehouden met wat zij nodig hebben om goed te functioneren en zichzelf verder te kunnen ontwikkelen. Hun ‘beperking’ is voor ons vakgebied juist vaak een talent dat verrassende nieuwe inzichten en verbanden in de bedrijfsanalyses blootlegt. Neem Albert Roodnat. Wetenschapper in de filosofie en docent bedrijfsethiek, maar heeft tien jaar thuisgezeten. Hij kwam gewoon nergens aan de bak. Inmiddels is hij niet meer weg te denken uit ons team en coacht hij mij in mijn denken als strateeg’’, aldus Snel.

Na de bedrijfsanalyse moet het volgens Snel duidelijk zijn waar de knelpunten in een organisatie zitten. ,,Dit laten we niet zien in een dik rapport, maar met concrete, kleurrijke infographics. Daardoor is in één oogopslag duidelijk waaraan er in een organisatie nog gewerkt kan worden om het optimale eruit te halen.’’

Startende bedrijf

Waarom Snel zijn hoge functies heeft opgegeven om vol voor dit startende bedrijf te gaan? ,,Veel mooie mkb-ondernemingen worstelen met belangrijke managementthema’s waarvoor gewoon oplossingen zijn. Maar door de huidige consultancytarieven kunnen zij niet bij deze wijsheid komen. Ik denk dat ik met mijn ervaring, samen met collega consultant Wilco De Haan, een grote rol voor hen kan spelen.’’