Aangeboden door ABN AMRO MeesPierson
Branded Content Bedrijfsoverdracht
Topondernemer Heleen Dura-Van Oord deelt de lessen van haar bedrijfsverkoop: ‘Ik kon de navelstreng niet doorknippen’
Van marketing-ondernemer naar investeerder en voorvechter van Afrikaanse natuurparken. Heleen Dura-Van Oord heeft het na de deal van haar leven over een andere boeg gegooid. In een online talkshow van De Ondernemer vertelt ze tegen Humberto Tan openhartig over de verkoop van haar bedrijf en wat ze terugkijkend anders zou doen. Bekijk de talkshow hier.

Heleen Dura-Van Oord in gesprek met mede-topondernemer Duncan Stutterheim tijdens De Deal van je Leven. Foto's: Hannie Verhoeven
Heleen Dura-Van Oord komt uit een ondernemersfamilie. Waar een carrière binnen het internationale baggeraarsbedrijf van haar familie wellicht voor de hand lag, koos ze op geheel eigen wijze voor het ondernemerschap. De zakenvrouw richtte in 2001 de DQ&A Media Group op. De firma groeide uit tot internationaal digitaal marketingbedrijf met 130 werknemers.
De topondernemer richtte daarnaast het tech-investeringsfonds PeakCapital op. Ze werd uitgeroepen tot Zakenvrouw van het jaar in 2013. Last but not least is ze board member van het African Parks Network, want het voortbestaan van Afrikaanse nationale parken gaat haar na aan het hart.
Dura-Van Oord is één van de gasten bij de digitale talkshow ‘De Deal van je Leven’ van De Ondernemer in samenwerking met Marktlink en ABN AMRO MeesPierson. Humberto Tan interviewt haar over de verkoop van haar bedrijf én wat ze met het vrijgekomen vermogen heeft gedaan. Bekijk de talkshow hier.
Lees ook: Harald Swinkels (NLE) over het pakken én missen van de deal van je leven
Eerste onderhandelingen liepen spaak, onder andere op de prijs
De topondernemer vertelt dat ze helemaal niet bezig was met bedrijfsverkoop toen ze benaderd werd. Toch kwam het aanbod van de Zuid-Afrikaanse branchegenoot Incubeta niet ongelegen. ,,We zaten met een aantal grote spelers in de markt. Google en Facebook kregen een steeds dominantere rol. Ik vond steeds minder leuk.” Dura-Van Oord had al een ceo aangesteld omdat ze ‘tabak had’ van de dagelijkse operatie. Haar bedrijf werkte bovendien veel samen met de Afrikanen. ,,We waren complementair en wisten dat er niet veel andere spelers waren waarbij de puzzelstukjes zo mooi in elkaar zouden vallen.”
De eerste onderhandelingen liepen spaak, onder andere op de prijs. Een jaar later kwamen de Afrikanen terug nadat ze investeringsgeld hadden opgehaald. ,,We hoorden dat ze echt graag wilden. Gelukkig waren wij nog verder gegroeid. Dat was inderdaad goed voor de prijs.”
,,Ik heb veel geleerd. Je doet een paar dingen goed, maar ontzettend veel dingen fout. Die ervaring delen en dat netwerk inzetten vind ik heel mooi''
Carrière Zakenvrouw van het Jaar na de verkoop van DQ&A Media Group
De verkoop was eind 2015. Het bedrag is nooit bekend gemaakt. ,,Dat was onderdeel van de afspraak, omdat de Afrikanen meer bedrijven wilden overnemen.” Dura-Van Oord is na de verkoop nog anderhalf jaar aangebleven. Hoe dat voelde en hoe ze daarop terugkijkt, zie je in de talkshow. ,,Ik kon de navelstreng niet doorknippen.”
Over haar carrière na de verkoop van DQ&A Media Group hoefde de Zakenvrouw van het jaar 2013 niet lang na te denken. Ze was met een aantal bevriende internetondernemers al investeringsfonds Peak Capital gestart. Dit fonds kijkt niet zozeer naar de cijfers, maar naar de ondernemers achter een bedrijf. ,,Cijfers boeien me nauwelijks”, zei Dura-Van Oord eerder tegen De Ondernemer.
Dura-Van Oord maakt ze zich nu sterk voor natuurconservatie in Afrika
De zakenvrouw vindt het mooi om als investeerder de rol van mentor te pakken. ,,Ik heb veel geleerd. Je doet een paar dingen goed, maar ontzettend veel dingen fout. Die ervaring delen en dat netwerk inzetten vind ik heel mooi.”
Dat doet ze tegenwoordig ook in de non-profit wereld. ,,Met commercieel denken kun je vrij veel toevoegen.” Als board member bij het African Parks Network maakt ze zich nu sterk voor natuurconservatie in Afrika. In de talkshow vertelt ze waarom ze dat zo belangrijk vindt. ,,Als we niets doen, verdwijnen de parken.”
Talkshow 'De Deal van je Leven'
Ooit wil of moet je je bedrijf verkopen. Bedrijfsoverdracht is een mijlpaal in je carrière. Een tijd van afscheid nemen en enorme kansen aan de horizon. Een goede voorbereiding is belangrijk, want het moment komt vaak eerder dan gedacht. Hoe bepaal je de waarde van je bedrijf, hoe stel je je op aan de onderhandelingstafel én hoe zet je het vrijgekomen vermogen in? Tijdens deze interactieve talkshow gaat Humberto Tan in gesprek met topondernemers en geven experts waardevolle tips over bedrijfsoverdracht en vermogensplanning. Bekijk de talkshow hier.