Aangeboden door Belastingdienst

Podcast

Vereenvoudig het doen van btw-aangifte met deze handige tips

Veel startende ondernemers met een eenmanszaak hebben praktische vragen over het aangeven en betalen van hun btw aan de Belastingdienst. Dit artikel geeft tips om alles in goede banen te leiden.

Startende ondernemers belastingdienst naheffingsaanslag

Teun Ceelen 22 oktober 2019

Alleen al in de eerste helft van dit jaar zijn in Nederland 118.103 mensen een eigen bedrijf begonnen, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Veel van hen hebben vragen over het doen van btw-aangifte. Wat is de deadline? Moet je ook aangifte doen wanneer je een kwartaal geen omzet hebt gedraaid? Ben je btw verschuldigd aan de Belastingdienst in het geval van een lage omzet? Deze publicatie geeft antwoord op de belangrijkste vragen. Meer informatie is te vinden op belastingdienst.nl/starters.

De meeste ondernemers moeten ieder kwartaal hun btw aangeven. De deadline voor het derde kwartaal is donderdag 31 oktober. Op die datum moet zowel de btw-aangifte als de -betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. Om de aangifte voorspoedig te laten verlopen, zijn er verschillende dingen die je kunt doen.

Het is goed om te weten dat je een eenmaal ingediende aangifte altijd kan verbeteren. Een foutje kan iedereen maken

Allereerst helpt het om op tijd te beginnen en de deadline in je agenda te noteren – mét reminder twee weken voorafgaand aan die datum. Zo voorkom je haastwerk en een verzuimboete. Logischerwijs maakt het op orde hebben van je administratie het doen van aangifte eenvoudiger. Is je aangifte klaar, regel dan ook gelijk de betaling zodat deze op tijd binnen is. Het onderwerp administratie komt later in deze artikelenreeks uitgebreid aan de orde.

Het is goed om te weten dat je een eenmaal ingediende aangifte altijd kan verbeteren. Een foutje kan iedereen maken. Wanneer je een factuur bent vergeten of een verkeerd bedrag hebt doorgevoerd, kun je dit in de volgende kwartaalaangifte direct corrigeren. Dit kan met correcties tot duizend euro. Is het bedrag hoger, dan kun je de correctie doorvoeren via een online suppletieformulier op het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk. Ook wanneer je een kwartaal geen omzet hebt gedraaid, moet je aangifte doen.

Wie zijn btw wil doorgeven, kan dat doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk

Nieuw portaal

Wie zijn btw wil doorgeven, kan dat doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarop kun je met DigiD inloggen, je btw-aangifte doen én deze corrigeren. Bijkomende voordelen zijn dat gebruikers inzage hebben in de verstuurde aangiftes en tussentijds hun gegevens kunnen opslaan. De Belastingdienst werkt steeds meer toe naar 1 portaal voor ondernemers. Uiteindelijk vervangt Mijn Belastingdienst Zakelijk het oude portaal.

Vernieuwde kleineondernemersregeling

Ondernemers met een jaaromzet lager dan 20.000 euro mogen per 1 januari gebruik maken van de vernieuwde kleineondernemersregeling (KOR). Hiermee worden ze vrijgesteld van btw en hoeven ze geen btw-aangifte meer te doen. Wie per 1 januari gebruik wil maken van de nieuwe KOR, moet zich voor 20 november 2019 aanmelden.

Ga voor meer informatie en handige hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.

Maak een goede start met deze tips over belastingzaken

Als startend zelfstandig ondernemer komt er veel op je af. De Belastingdienst heeft daarom samen met De Ondernemer een podcast gemaakt waarin starters in gesprek gaan met elkaar en een expert en tips krijgen over een aantal belangrijke onderwerpen zoals inkomstenbelasting en je administratie.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details