Financiën

Betaaldienstverlener Mollie moet 10 procent van zijn personeel ontslaan

Foto: Mollie
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

Het Amsterdamse fintechbedrijf moet voor het eerst gaan reorganiseren, zo bericht het FD. Oprichter en grootaandeelhouder Adriaan Mol bevestigt het nieuws: ,,Dit is een uitvloeisel van de realisatie dat ons bedrijf te snel gegroeid is. We hebben in een korte tijd te veel mensen aangenomen en zijn daarin doorgeschoten. Het bedrijf was niet meer efficiënt."

In 2022 draaide Mollie een nettoverlies van 121,5 miljoen euro. Het FD noemt de ontwikkeling een ‘kentering in de sector’.

Dit is een uitvloeisel van de realisatie dat ons bedrijf te snel gegroeid is. We hebben in een korte tijd te veel mensen aangenomen en zijn daarin doorgeschoten

Adriaan Mol, oprichter Mollie

‘Zeldzame fintech eenhoorn’

In juni noemde Sifted, een nieuwswebsite voor start-ups in Europa, Mollie nog een ‘zelfzame fintech eenhoorn die nog geen personeel heeft moeten laten gaan in het afgelopen jaar’. Volgens Mol, Quote 500-lid, kwam dat door een personeelsstop in 2022.

Lees verder onder de advertentie

Wel zei Mol in hetzelfde interview te denken dat elke scale-up elk jaar ontslagen zou moeten doorvoeren: ,,De vraag is alleen hoe groot dat moet zijn. Misschien moet je elk jaar 5 procent van je mensen ontslaan en vervolgens 10 procent nieuwe mensen aannemen, zodat je altijd het talent optimaliseert dat je zou moeten hebben."

Lees ook: Mollie: '31 procent organisaties breidt niet uit naar buitenland vanwege gebrek aan kennis financiële wetgeving'