Aangeboden door de Rijksoverheid

Branded Content Financiën

Btw-aangifte vanaf 2022? Dit zijn de drie manieren

Belangrijk bericht voor ondernemers die hun btw-aangifte nog regelen via het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst: dit portaal sluit na 31 januari 2022. Je btw-aangiften over 2022 kun je voortaan op drie manieren doen. Benieuwd hoe? Dat lees je hier en op belastingdienst.nl/overstappen.

Van onze redactie 17 december 2021

Ondernemer belastingdienst 3 manieren aangifte

Het oude ondernemersportaal om btw-aangifte te doen, sluit op 31 januari 2022. Dat is dus de laatste dag waarop je je btw-aangifte kunt doen over het vierde kwartaal of de laatste maand van 2021. De meeste ondernemers hebben inmiddels al gekozen voor een andere manier om btw-aangifte te doen. Voor hen verandert er nu niets. Maak jij nog gebruik van het oude portaal? Regel zo snel als mogelijk je overstap zodat je op tijd de eerste aangifte over 2022 kunt doen.

Welke manier werkt het beste voor jou?

Ondernemers moeten een goede administratie bijhouden om aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst. Welke manier werkt het beste voor jou? ,,Wat het beste bij je past, hangt af van jouw onderneming en de complexiteit van de administratie”, zegt Ferry Hoogerheijde, voorlichter bij de Belastingdienst. ,,Je kunt dit in een spreadsheet-programma doen, maar ook met administratiesoftware. Je administratie en aangifte uitbesteden aan een fiscaal dienstverlener is ook een optie.”

Er zijn drie manieren om na 31 januari 2022 btw-aangifte te doen

1. Via administratiesoftware

Als ondernemer kun je belastingaangifte doen via administratiesoftware. Je dient de btw-aangifte dan direct via bijvoorbeeld een online boekhoudpakket in bij de Belastingdienst.

2. Via een fiscaal dienstverlener

Besteed je de btw-aangifte liever uit? Of weet je weinig over belastingzaken? Dan kun je voor het regelen van de btw-aangifte ook een fiscaal dienstverlener inschakelen, zoals een accountant, belastingadviseur of administratiekantoor.

3. Via Mijn Belastingdienst Zakelijk

Doe je de btw-aangifte het liefste zelf en heb je een vrij eenvoudige administratie? Dan kun je voor het regelen van de btw-aangifte gebruikmaken van Mijn Belastingdienst Zakelijk. Dat vervangt het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst.

Mijn Belastingdienst Zakelijk: zo krijg je toegang

Ondernemers van wie het bedrijf een rechtspersoon is, zoals een bv, hebben om in te loggen eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 nodig. eHerkenning is hét inlogmiddel waarmee ondernemers veilig kunnen inloggen bij meer dan 400 aangesloten organisaties die gedeeltelijk of helemaal bij de overheid horen. Bekijk het stappenplan om eHerkenning aan te vragen.

Heb je eHerkenning alleen nodig voor het doen van je aangifte? Kies dan voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Je kunt voor de kosten daarvan compensatie aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Heb je een eenmanszaak zonder personeel, dan is eHerkenning niet nodig om in te loggen in Mijn Belastingdienst Zakelijk. Je kunt dan inloggen met je DigiD.

Ben je nog niet overgestapt?

Het regelen van je overstap kan tijd kosten. Verdiep je daarom nu in welke manier van aangifte doen jouw voorkeur heeft en regel je overstap. Wil je meer informatie? Kijk dan op belastingdienst.nl/overstappen. Of bel de BelastingTelefoon op 0800-0543. Bel je vanuit het buitenland? Bel dan de BelastingTelefoon Buitenland op +31 555 385 385.