Aangeboden door ING Nederland

Branded Content Financiën

Even sparren met… Won Yip. Zo start je in het buitenland

De grens over en Europa veroveren. Dat wil de 29-jarige Maarten Vazquez met Kemari, een snelgroeiende 'digital agency' dat geworteld is in Enschede. Hij denkt na over een tweede vestiging, liefst in Duitsland of Spanje. ING heeft hem uitgenodigd om over zijn plannen te sparren met topondernemer Won Yip. Met horecazaken in Amsterdam en Scheveningen en ruime internationale ervaring kan Yip hier als geen ander advies over geven.

Jeroen Kreule 11 oktober 2021

Wat komt er op je af als je wilt uitbreiden naar het buitenland? Zelf beginnen, of je aansluiten bij een bestaand bedrijf? Won Yip heeft het meegemaakt en deelt zijn ervaringen in bovenstaande video.

Elk jaar verdubbelen

Aan ambities heeft Maarten Vazquez geen gebrek. Aan zelfvertrouwen evenmin. Kemari moet op termijn de beste ‘digital agency’ van Europa worden. En ergens heeft de Enschedeër recht van spreken: ,,We verdubbelen elk jaar, zowel qua omzet als aantal medewerkers. Met Kemari wil ik internationaal naam maken.’’

''Sommige mensen vinden misschien dat ik te grote ambities heb, maar tot nu toe heb ik ze waar kunnen maken. En ik durf groots te dromen''

Maarten Vazquez, oprichter Kemari

Fans creëren

Vazquez praat graag in sportmetaforen. Medewerkers noemt hij spelers, het kantoor een stadion. Wanneer Vazquez het heeft over werkwijze, gebruikt hij de term tactiek. Creating fans for digital brands is de onlangs gelanceerde slogan van Kemari. ,,Iedereen kent ‘Just do it. Nike'. Onze slogan moet net zo bekend worden. We hebben die slogan ook officieel laten registreren. Met de digitale revolutie in het achterhoofd willen we elk bedrijf dat met ons in zee gaat, transformeren naar een digitaal merk. En vervolgens fans aan dat merk binden. Dat is onze speelwijze in een notendop.’’ Wanneer hij zijn zoontje op de iPad ziet, dan ziet hij iemand die digitaal geschoold en geletterd is. ,,De nieuwe generatie dus. Zij gaan anders consumeren dan jij en ik. En daar gaan wij bedrijven mee helpen.’’

Kemari werkt volgens het zelf ontwikkelde SOOM-model: Strategie, Ontwerp, Ontwikkeling en Marketing. ,,We nemen de klant mee naar ons digitale speelveld. Kemari zet strategie altijd in de basis, want scoren kan alleen als je allemaal hetzelfde doel voor ogen hebt.’’

Maarten Vazquez in gesprek met Won Yip. Foto: Ruud Voest

Kemari bedient circa 350 klanten, waaronder Cooper Tires, tuinmeubelgigant Hartman en meubelwebshop HUUS. Zowel nationaal als internationaal. Vazquez heeft onlangs een deel van zijn aandelen verkocht, maar hij blijft vooralsnog grootaandeelhouder. Compagnons Thijs Mensink en Rajiv van Wijk hebben nu de dagelijkse leiding. ,,Ik ben veel op pad, op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. De wereld verkennen en veroveren. Met Kemari wil ik het allerhoogste bereiken.’’

Niet over één nacht ijs

Wanneer Vazquez op het punt staat een grote investering te doen, opereert hij nooit op eigen houtje: hij overlegt met zijn twee compagnons, de bedrijfscoach en huisbankier ING. Om zijn internationale ambities waar te kunnen maken, denkt Vazquez dat het noodzakelijk is om een vestiging buiten Nederland te openen. Hij denkt aan Duitsland, ‘want dat is hemelsbreed nog geen twintig kilometer bij Enschede vandaan’.

Vanwege de Spaanse roots van zijn vader lijkt Spanje een andere logische optie. Is het verstandig om met een Duits of Spaans bedrijf samen te werken? Of is een overname misschien slimmer? Vazquez gaat in ieder geval niet over één nacht ijs. ,,We zullen de cultuur moeten leren kennen. Hoe leven de mensen? Wat zijn hun gewoontes? En moet je in een ander land op een andere manier marketing bedrijven?’’

''Vergeleken met andere ondernemers durf ik risico’s te nemen, omdat ik echt alles wil geven voor dat ene doel''

Maarten Vazquez, oprichter Kemari

De allerbeste

Kemari hoeft niet per se de grootste van Europa te worden, wel de beste. ,,Voor minder ga ik niet. Sommige mensen vinden misschien dat ik te grote ambities heb, maar tot nu toe heb ik ze waar kunnen maken. En ik durf groots te dromen. Ik ben een bijtertje, laat niet snel los. Vergeleken met andere ondernemers durf ik risico’s te nemen, omdat ik echt alles wil geven voor dat ene doel. Ik ben ook bereid om alles te verliezen, maar tot nu toe groeien we flink. Elk jaar weer.’’

Aan ambities heeft Maarten Vazquez geen gebrek. Aan zelfvertrouwen evenmin. Foto: Ruud Voest

Lees ook: Even sparren met… Won Yip: zo verleid je klanten

Ben je ondernemer en op zoek naar een bank die er voor je is? Maak kennis met ING Zakelijk.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws