Nieuws Crowdfunding

Een vieux ouderwets? Ingmar Voerman blaast 'Hollandse cognac' nieuw leven in

Drankjournalist Ingmar Voerman gaat het ondernemerspad op en wil de oeroude Nederlandse vieux nieuw leven in blazen door het lanceren van Voerman Vieux. Doel? Een comeback en van het drankje weer een hip en geliefd product maken. Crowdfunding moet Voerman daarbij helpen.

Van onze redactie 7 september 2021

Voerman vieux ondernemers bar

Jos Zonneveld (links) en Ingmar Voerman (rechts), samen zetten ze vieux weer op de markt. Foto: Tony Perez

Vieux is een eeuwenoude Hollandse dranktraditie. Het Nederlandse antwoord op de Franse cognac en een sterk staaltje Oud-Hollandse sjoemelarij. Toen begin jaren '60 het gebruik van de term cognac door Frankrijk aan banden werd gelegd, introduceerden Nederlandse drankhandelaren de naam 'vieux', omdat deze term op de meeste cognac-etiketten voorkwam.

Deze imitatie-cognac was inmiddels verworden tot een mix van suikerbietenalcohol, vieux-aroma en suiker. Omdat hij veel lager geprijsd was dan zijn Franse broer, werd de drank hier erg populair.

Lees ook: Geen ouwelullendrankje: Delftse ondernemers willen jenever van stigma afhelpen

Vieux werd vroeger aangeduid met koetsierscognac of kortweg 'koetsiertje'

,,Vieux heeft mij altijd enorm gefascineerd en het is mijn grote droom om deze drank met een rijke historie een tweede leven te geven'', zegt mede-eigenaar Ingmar Voerman. ,,Maar dan wel veel kwalitatiever dan hoe hij tot nu toe werd gemaakt, want inmiddels heeft de Nederlandse drinker veel meer smaak ontwikkeld.''

,,We hebben er lang aan gewerkt om de smaak van deze eerste craft vieux te perfectioneren, maar zijn nu klaar om het merk te lanceren. De naam Voerman hebben we gekozen omdat dit een synoniem is voor koetsier. In het Bargoens werd vieux aangeduid met koetsierscognac of kortweg 'koetsiertje'. Waarschijnlijk omdat veel koetsiers het leven op de bok draaglijker maakten door tussendoor een glaasje vieux achterover te slaan.''

''Vieux heeft mij altijd enorm gefascineerd en het is mijn grote droom om deze drank met een rijke historie een tweede leven te geven''

Ingmar Voerman, mede-eigenaar Voerman Vieux

Voerman slaat handen ineen met Jos Zonneveld van drankmerk By the Dutch

Voerman Vieux wordt ambachtelijk gemaakt van een houtgerijpt Frans druivendestillaat (oftewel brandy), verrijkt met botanicals als pomerans, vijgen, kardemom, kaneel en gemberwortel. Door zijn ronde en volle smaak is hij zowel puur als met ijs te drinken. Dankzij het smaakprofiel is de vieux volgens Voerman ook goed te gebruiken in mixdrankjes en cocktails.

Om het merk te realiseren sloeg de ondernemer de handen ineen met Jos Zonneveld, de man achter drankmerk By the Dutch. Voerman Vieux wordt geproduceerd door één van de oudste familiedestilleerderijen van Schiedam.

Lees ook: Nazdrowje! Drie jonge ondernemers scoren met hun Nul30 Vodka

Ondernemer wil via CrowdAboutNow de benodigde 15.000 euro ophalen

Via het platform CrowdAboutNow start een campagne om de benodigde 15.000 euro op te halen, die nodig is om het merk in de markt te zetten. In eerste instantie in Nederland, maar het is de bedoeling dat deze Superior Dutch Spiced Brandy ook internationaal verkocht gaat worden.

Een deel van de winst van Voerman Vieux gaat naar het Nationaal MS Fonds en is bestemd voor onderzoek. In het filmpje hieronder zie je meer over de ondernemersplannen van Voerman en Zonneveld.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws