Aangeboden door BLOX

Branded Content Cryptocurrency

‘Beleggen in bitcoins sluit goed aan op voetbalfans’

Bitcoin-app BLOX heeft zich als sponsor verbonden aan Ajax en Club Brugge, de voetbalkampioenen van Nederland en België. Ook NEC wordt sinds kort gesponsord door het Nijmeegse bedrijf. Directeur Davy Stevens: ,,Onze tv-commercials deden het heel goed rond voetbalwedstrijden.”

Jeroen Mirck 31 augustus 2021

Davy Stevens (links op foto): ,,Steeds meer mensen staan open voor cryptovaluta, ook bij voetbalclubs.” Foto: Ajax

De champagne bruiste tijdens het tekenmoment: daar stond Ajax-directeur en clubicoon Edwin van der Sar te toosten met twee jonge ondernemers. Davy Stevens en Mark Bakker zijn dus niet twee aanwinsten van het eerste elftal, maar de nieuwe 'official cryptocurrency partner' van de Amsterdamse recordkampioen. BLOX is één van de grootste crypto-aanbieders in Nederland en maakt het eenvoudig om valuta zoals bitcoin en ethereum te kopen en verhandelen. Het bedrijf wil speciale aanbiedingen gaan doen aan geïnteresseerde Ajax-fans.

Voetbalsponsoring door bitcoin-app BLOX

,,Begin dit jaar zijn we gestart met tv-reclame”, vertelt Stevens, mede-oprichter van BLOX, een simpele app om snel in te stappen in crypto. ,,Commercials rond voetbalwedstrijden hadden veruit het meeste resultaat. Onze boodschap blijkt veel effect te hebben op het voetbalkijkend publiek. Zo ontstond het idee om ook aan voetbalsponsoring te gaan doen. Via een bevriende spelersmakelaar was het contact met Ajax snel gelegd en kwamen we ook snel tot een akkoord.”

Lees ook: BLOX wordt 'official cryptocurrency partner' van Ajax

Dit jaar is ook wel echt het momentum voor cryptovaluta: er is meer aandacht voor en het wordt massaal omarmd. Stevens: ,,Twee jaar geleden hadden we dit nog niet moeten proberen, want toen was crypto nog iets onbekends waarover vooral veel twijfels bestonden. Met de nieuwe wet- en regelgeving ontstaat er meer duidelijkheid. Zo moeten bitcoinbedrijven tegenwoordig bij De Nederlandsche Bank geregistreerd staan. We hebben nu ook echt de tijdgeest mee.”

Crypto-partner van Ajax, Club Brugge én NEC

BLOX kiest er niet alleen voor om in Nederland actief te worden als sponsor, maar ook in buurland België. ,,Daar zijn we zelfs nog iets dominanter omdat er minder concurrenten actief zijn”, zegt Stevens. ,,We willen op beide markten een grotere naamsbekendheid, brand-awareness én corporate branding creëren. Als nummer één in de cryptomarkt vonden we dat daar de sponsoring van een kampioen bijhoort, dus kozen we voor zowel Ajax als Club Brugge. Dat er veel Nederlandse voetballers spelen bij Club is een leuke bijkomstigheid, maar speelde geen doorslaggevende rol.”

‘In Europa willen wij doorgroeien naar tien miljoen gebruikers’

Davy Stevens, directeur BLOX

De deals zijn niet exact hetzelfde. Zo beslaat het partnership met Ajax drie jaar en dat met Club Brugge twee jaar. ,,Ook de uitbetaling verschilt”, legt Stevens uit. ,,Club Brugge krijgt het sponsorbedrag in bitcoins uitbetaald en zet het ook als zodanig op de balans. Ajax heeft daar als beursgenoteerd bedrijf niet voor gekozen.” En dan is er nog een derde deal, met ‘local hero’ NEC uit thuisstad Nijmegen. ,,Die deal is kleiner van opzet, maar de club kiest er wel net als Brugge voor om deels te worden uitbetaald in bitcoin.”

Bitcoins laagdrempelig maken voor sportfans

De sponsoractiviteiten passen binnen de Europese groeiambities van BLOX. ,,Steeds meer landen worden opengegooid voor crypto-dienstverlening”, aldus Stevens. ,,Wij spelen daar op in en willen doorgroeien naar tien miljoen gebruikers. Ons doel is om cryptocurrency laagdrempelig en leuk maken en houden. Daar hoort bij dat we iedereen uitleggen wat crypto kan betekenen voor de toekomst. Beleggen in bitcoins was tot voor kort een taboe, maar steeds meer mensen staan ervoor open. Ook onze gesprekspartners bij de voetbalclubs.”

Lees ook: Waarom de stormloop op bitcoins nog lang niet voorbij is

Drie sponsordeals in korte tijd: het is een intensieve tijd voor Stevens. ,,Zowel van advertising als sponsoring verwachten we dat elke euro die je erin steekt meer dan een euro oplevert, want anders zou je het niet moeten doen. Toch is sponsoring echt spannender, want je gaat een commitment aan voor meerdere jaren. Het is ook gewoon een grotere investering dan wat tv-reclame inboeken. Zelf ervaar ik vooral gezonde spanning, vanwege de positieve verwachtingen.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BLOX. Meer info: weareblox.com

Lees ook: Davy Stevens (BLOX): ‘Beleggen in bitcoins steeds minder risicovol’

Cryptohype in sportwereld

De cryptohype zet door. Dat valt met name op door de steeds warmere band tussen sportorganisaties en grote cryptobedrijven. Zij lijken elkaar gevonden te hebben in relevantie en doelgroep, met fantokens als ultieme uiting van die samenwerking, aldus crypto-expert Frank Smits van bitcoinbedrijf BTC Direct.

Toen stervoetballer Lionel Messi zijn spraakmakende transfer maakte van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain, was dat goed nieuws voor cryptobedrijven. Hij kreeg namelijk een deel van zijn tekenbonus uitbetaald in crypto-currency – goede reclame voor het ‘nieuwe’ geld. Het gaat daarbij om PSG-tokens, die fans toegang geven tot verschillende clubvoordelen maar ook een waarde vertegenwoordigen. Sinds juni is het PSG-token in waarde verviervoudigd door geruchten over de overstap van Messi naar Parijs.

Handel in fantokens

Ook andere topclubs hebben hun eigen fantokens, van Juventus tot Atletico Madrid. De opkomst van deze tokens is veelzeggend over de steeds nauwere samenwerking die sportclubs en -bonden aangaan met cryptobedrijven. In de Benelux zien we nu de deals van BLOX met Ajax, NEC en de Belgische kampioen Club Brugge, maar in de rest van Europa en zeker in de Verenigde Staten heeft dit al een veel hogere vlucht genomen. Van de Premier League in Groot-Brittannië tot aan de Primera División in Spanje, in elke grote sportcompetitie kom je cryptocurrency tegen.

Vertrouwen in cryptovaluta

De toepassing klinkt soms vrij technisch, maar de essentie is dat dergelijke samenwerkingen goed zijn voor de betrokkenheid van fans én bijdragen aan de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van cryptovaluta. Bovendien lijkt er een mooie overlap te zitten tussen sport- en cryptofans. Vaak zijn het jonge mannen (tussen 25 en 40 jaar oud) die een bovengemiddelde interesse hebben in beide werelden.

Met de komst van fantokens raken deze sportfans ook steeds meer vertrouwd met andere cryptovaluta. Denk dan bijvoorbeeld aan bitcoin, ethereum en cardano. De koers speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Een jaar geleden was bitcoin nog 10.000 euro waard, maar inmiddels staat de teller op meer dan 40.000 euro. Analisten verwachten dat de koers in de laatste maanden van 2021 nog minimaal kan verdubbelen.

In de praktijk neemt het aantal sportsamenwerkingen snel toe. De invulling van die partnerships bestaat vaak uit speciale crypto-aanbiedingen voor sportfans. In de grote sportlanden weten fans inmiddels niet beter en dat zal straks in Nederland niet anders zijn.

Lees ook: BTC Direct lanceert nieuw handelsplatform voor cryptocurrency