Websites waar investeerders en ondernemers samenkomen, zijn vaak niet transparant genoeg over de risico's van crowdfunding en het slagingspercentage van projecten. Dat ondermijnt het vertrouwen in crowdfunding, vindt Jon Leland (32), de strategisch directeur van het Amerikaanse Kickstarter. Na de oprichting in 2009 is Kickstarter uitgegroeid tot het grootste crowdfundingplatform ter wereld. Via Kickstarter is tot nu toe zo'n 2,4 miljard dollar (2,2 miljard euro) geïnvesteerd in ruim 300 duizend projecten. Kickstarter werd bekend met gekscherende projecten waarbij geld werd opgehaald om een stuk pizza de ruimte in te sturen. Tegelijkertijd faciliteerde het platform de ontwikkeling van innovaties, zoals de virtual realitybril Oculus Rift.
Is crowdfunding inmiddels uitgegroeid tot een volwassen investeringsmethode?'Wel als je kijkt naar de hoeveelheid geld die erin omgaat. Maar op gebied van verantwoording en verslaglegging aan investeerders staat het nog in de kinderschoenen. Investeerders kunnen vaak maar moeilijk een geïnformeerde keuze maken voor een project. Het is gek om mensen te vragen geld te investeren, zonder dat je het achterste van je tong laat zien.'
Wat doen jullie om investeerders tegen verliezen te beschermen?'Van iedereen die een project begint, verifiëren wij de identiteit. Mensen moeten een duidelijk plan presenten, waar wij en het publiek feedback op kunnen geven. En een ondernemer moet een werkend prototype laten zien van hetgeen dat ze maken, liefst in de vorm van een video. Als wij bovendien zien dat een ondernemer tijdens het proces zijn investeerders onvoldoende informeert, zullen wij vragen om een update. Ondernemers vinden het vaak eng om te laten weten dat het niet goed gaat. Crowdfunding gaat om het betrekken van het publiek bij je project. Hoe eerlijker je bent over je strubbelingen, des te meer begrip investeerders tonen.'
Lees ook: 'Radicale transparantie in crowdfunding hard nodig'