Nieuws Financiën

Hipsterbaard is redding van kappersbranche

Voor het tweede jaar op rij geven consumenten weer meer geld uit aan knippen, föhnen, verven, epileren, pedicures en andere kappers- en schoonheidsbehandelingen. Consumenten gaan vaker naar de kapper en schoonheidsspecialiste en kiezen voor duurdere behandelingen. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag presenteert.

Eric van den Outenaar 29 maart 2016

Barbier 3

Jarenlang daalde de omzet in de sector, maar sinds 2014 veert die op, volgens het CBS. De omzet steeg vorig jaar met meer dan 4 procent tot ruim 2,1 miljard euro. Dat is de grootste omzettoename sinds 2007, het jaar voor het begin van de economische crisis.

Opvallend is dat de branche ondanks toegenomen concurrentie tevens meer geld onderaan de streep overhoudt. Het CBS verklaart de winstgroei uit de toename van het aantal eenmanssalons in de afgelopen jaren. Grote kappers- en schoonheidsketens legden het loodje, kleine zakens en zzp'ers doken in het gat.

Lees verder