Financiën

Is mijn businessidee te innovatief voor een investeerder?

 
Foto: Dingena Mol
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Een keuze maken in een wereld van geldschieters is best ingewikkeld. Het heeft immers grote gevolgen voor je onderneming. Dat weet ook Joop Muller (60), ceo van Grizz Energy Gum. Hij brengt samen met zijn zoon Timo (31) de allereerste energiekauwgom op de Nederlandse markt. 'Absoluut innovatief, maar … wie gelooft er in een product dat nog zo nieuw is op de markt?'

Lees verder onder de advertentie

Joop heeft een doctoraat (PHD) in complementaire geneeskunde en zijn zoon kauwde als voormalig musicalster op Engelse Energy Gun. Eén en één werd twee en samen ontwikkelden vader en zoon de eerste energiekauwgom van Nederlandse bodem. „De basis is cafeïne, dat direct via de mondslijmvliezen in het bloed wordt opgenomen. Dat heeft een positief effect op fysieke en mentale prestaties. Het is dan ook een geliefd product bij sporters, toneelspelers, militairen, maar bijvoorbeeld ook ondernemers.”

Pionieren met een nieuwe formule

Het product is niet nieuw, want in de jaren 90 al in Amerika ontwikkeld voor het leger. De formule is dat wél, meent Muller. „Uit onderzoek blijkt dat er vanaf een dosis van 62 mg cafeïne een prestatieverbeterend effect optreedt. De meeste energiekauwgoms bevatten slechts 12,5 mg, GRIZZ Energy Gum 80 mg. Buiten cafeïne bevat GRIZZ Energy Gum ook nog eens hoogwaardige energie-bevorderende stoffen, zoals guarana (20 mg) en taurine (20 mg). Dat maakt dit product écht innovatief.”

Maar…. wie gelooft er in een product dat zo nieuw is op de markt?

Financiering krijgen voor een nieuw product is lastiger

Om zo’n innovatief product te ontwikkelen en in de markt te zetten, is geld nodig. Veel geld, weet Muller. „Onze winstmarge is procentueel prima, maar in netto euro’s weinig. Verkoop je een auto, dan pak je daar al snel een paar duizend euro op. Maar verkoop je een pakje kauwgom, dan praat je over dubbeltjeswerk. Voordat je een salaris bij elkaar hebt, moet je aardig wat pakjes verkopen. Daar is marketing voor nodig. En voor marketing is geld nodig. Dus moeten we op zoek naar investeerders.”

Lees verder onder de advertentie

Maar…. wie gelooft er in een product dat zo nieuw is op de markt? „De onbekendheid van de Nederlandse markt met ons product, maakt financiering lastig, want risicovoller. We zijn niet de eerste of enige energiekauwgom in de markt, maar wel de eerste van Nederland. Daarnaast hebben we de formule anders ingekleed. Dankzij mijn doctoraat in complementaire geneeskunde weet ik dat dit product werkt, maar voor een investeerder klinkt het wat meer hocus pocus.”

Lees ook: Broers sluiten noodgedwongen laatste Delfts Blauw-aardewerkfabriek in Gouda: ‘Alles geprobeerd’

Een paar duizend euro in ruil voor tien procent van de aandelen: vriendelijk bedankt

Tot nu toe financiert Muller zijn business dus nog uit eigen zak. Toch hoopt hij daar binnenkort verandering in te brengen. „Nu steek ik mijn pensioen in de groei van de zaak. Dat kan niet de bedoeling zijn. Maar hoe vind ik een betrouwbare investeerder? Tot nu toe zijn we benaderd door geldschieters die onmogelijk eisen op tafel leggen. Voor zoveel K, willen we tien procent van de aandelen. Ja, dat kun je een paar keer doen en dan heb je je hele bedrijf weggeven. Nee, vriendelijk bedankt. Wij gaan niet zomaar met iedereen in zee.”

Lees verder onder de advertentie

Het liefst heeft Muller een geldschieter die buiten euro’s ook een stukje expertise met zich meebrengt. „Je hebt het niet altijd voor het kiezen, maar een investeerder met kennis van het consumentenkanaal zou fijn zijn. Of iemand die met ons mee kan denken over internationale expansie. We willen immers de Red Bull van de energiekauwgom worden.

Lees ook: Techleap.nl: 'We benutten potentie techbedrijven van eigen bodem niet'

Zakelijke ervaring en jeugdig enthousiasme

Qua investering denkt Muller aan een bedrag van zo’n vier ton. Om dat binnen te halen, klopt hij nu proactief bij investeerders en banken aan. „De Nederlandse markt zit vol kansen. Over een paar jaar is energiekauwgom booming business. Dat zien we nu al in het buitenland gebeuren. Zo leveren wij bijvoorbeeld al aan het leger van Chili en Paraguay. Zij zien de voordelen van onze kauwgom al in. Dan kan Nederland niet lang achterblijven.”

Lees verder onder de advertentie

Met onderzoek en proof of concept hoopt Muller investeerders te overtuigen. „Daarbij vormen mijn zoon en ik een gouden match. Ik ben wat ouder en heb meer zakelijke ervaring en mijn zoon heeft het jeugdige enthousiasme. Dat zorgt voor succes. Daar ben ik zeker van.”