Nieuws Koopkrachtcrisis
'Koning van de restpartij' verkoopt producten die over de datum zijn, en het loopt storm
De torenhoge inflatie van de laatste maanden doet veel mensen zoeken naar alternatieven voor de dure dagelijkse boodschappen. Bij de Datum Voordeelshop in Almelo kunnen ze daarover meepraten. Het aantal klanten is er sterk gestegen. Deze winter hoopt ondernemer Bert Hesselink nog twee vestigingen te openen in Twente. En daar kijken steeds meer mensen reikhalzend naar uit.

Bert Hesselink, de 'koning van de restpartij'. Foto: Carlo ter Ellen DTCT
Lees ook: Energierekening Bakker Marcel van 3000 naar 18000 euro per maand
Aantal klanten 30 procent gestegen
In deze winkel wordt de impact van de huidige hoge prijzen voor energie en boodschappen pijnlijk duidelijk. De laatste tijd wordt het elke week drukker in de zaak, vertelt winkelmedewerkster Bianca Roebers in het AD. Het aantal klanten is in een paar maanden tijd met 30 procent gestegen. „En deze winter zal het nog drukker worden”, verwacht ze.
Tineke (64) uit Almelo geeft aan kind aan huis te zijn in de winkel, waar producten die ‘over datum zijn’ worden verkocht. „In de supermarkt is alles zo schandalig duur geworden.” Ze vreest de winter. „We hebben nu nog een vast energiecontract, maar moeten straks naar variabel. Wat gaat dat wel niet kosten?”
Twee voor 1 euro
In de Datum Voordeelshop - gevestigd tussen twee volkswijken - worden producten die (bijna) over de datum zijn voor een prikkie verkocht. En goedkoop, dat is het. Neem de stelling met zakken Unox-soep, nog houdbaar tot november. Bij de grote supers kost één zak 3,50 euro, hier koop je er twee voor 1 euro. Délifrance afbakbroodjes, nog een paar dagen houdbaar, vijf zakken naar keuze, ook 1 euro.
Op de ochtend dat de recordinflatie van 12 procent het nieuws beheerst is het al vroeg druk in de winkel. Bezoekers snuffelen langs de bakken. „Je hebt in de supermarkt voor 50 euro tegenwoordig nog een half tasje vol”, vindt Wendy van Renswoude (39) uit Hengelo, haar mand gevuld met chips en snoep. „Dan is het hier nog leuk boodschappen doen.”
"Wat ik hier wettelijk wel mag verkopen, mogen ze bij de Voedselbank niet weggeven. Dat vind ik raar"
Houdbaarheidsdatum
Voor sommige klanten is een bezoekje aan de outletwinkel bittere noodzaak. Nu alle prijzen zo hard stijgen, is het vechten om rond te komen en eten op tafel te krijgen. Het feit dat er ook over datum producten in de schappen liggen, vindt vrijwel geen enkele klant een probleem.
„Is allemaal onzin”, zegt Ton Maasland (80), een Rotterdammer die in Almelo op de camping staat en er daarom boodschappen doet. „Vroeger stond op bier nooit een houdbaarheidsdatum. Dan keek je gewoon onderin het flesje, als er drap in zat wist je: dit is niet meer goed. In alle andere gevallen zoop je het altijd op.”
Lees ook: Hoogleraar Cor Molenaar: Rampscenario voor mkb dreigt, solidariteit is vereist
Artikelen niet kwijt bij voedselbanken
De ‘voordeelshop’ in Almelo bestaat al ruim drie jaar en is een idee van restpartijenhandelaar Bert Hesselink, ook eigenaar van de restpartijenketen Medikamente Die Grenze. Het concept is simpel: producten die hij niet verkoopt bij Die Grenze, schuift hij door naar zijn voordeelshop, ook als ze - bijna - over de datum zijn.
„Het is een beetje uit de nood geboren”, vertelt Hesselink. „Op een gegeven moment moest ik veel weggooien. Dat kost ten eerste geld, daar ben ik eerlijk in als handelaar, maar ik vond het ook gewoon zonde en slecht voor het milieu. Vaak mankeert er namelijk niets aan dat spul.” De Oldenzaalse ondernemer kon zijn artikelen ook niet kwijt bij voedselbanken. „Daar snap ik niets van. Als ik honger heb, wil ik toch best een Milka-reep van een maand over datum? Maar nee, zeggen ze bij de voedselbank, dat mag wettelijk niet. Maar wat ik hier wettelijk wel mag verkopen, mogen zij niet weggeven. Dat vind ik raar.”
Een medewerker vult de stellingen aan van de Datum Voordeelshop, een winkel waar je over de datum producten kunt shoppen. Foto: Rikkert Harink
Meer voordeelshops
Hesselink staat bekend als ‘de koning van de restpartij’. Al jaren koopt hij producten op die ergens in de keten blijven liggen. Met Die Grenze heeft hij inmiddels 54 filialen in heel Nederland, waar hij van snoep tot shampoo verkoopt.
De Datum Voordeelshop in Almelo is vooralsnog de enige, maar Hesselink hoopt deze winter - mits hij goedkope panden vindt - nog twee vestigingen te openen in Twente. „Er komt wel een bak ellende op ons af hoor. Ik word wel eens aangesproken door mensen die zeggen: ‘Ik ben zo blij dat jullie er zijn, ik kan anders niet meer rondkomen’. Dat is wel echt triest hoor.”