Nieuws Financiën

Mannenmodezaak Coef opent na succes derde zaak

De winkel is een echte experience, zeggen de klanten, met een apart relaxhoekje met koffie of iets sterkers. De Nijmeegse mannenmodezaak Coef, kreeg er een prijs voor: Dutch Retail Experience Award. Coef groeit. Zo schrijft De Gelderlander.

Jacqueline van Ginneken 4 augustus 2016

Coefnieuwezaak

Het is een werkwoord, zegt hij: winkelieren. Het is de belangrijkste les die Coen Burgers van de Nijmeegse modezaak Coef leerde.

Negentien jaar werkte hij bij Sting. Zeven jaar geleden, de crisis was net begonnen, opende de 44-jarige ondernemer zijn eerste zaak in de Van Welderenstraat. Coef Conceptstore, niet zozeer bijzonder vanwege de kleding en accessoires, maar omdat je er tussen de sneakers ook je haar kunt laten knippen. Er werken tien kappers.

Twee jaar geleden kwam er Coef Men bij, op de kop van de Ziekerstraat, een paar honderd meter verderop. Een jaar geleden breidde Burgers, die inmiddels compagnon Mark Hoornenborg in het bedrijf had gehaald, de mannenmodezaak uit met de vierkante meters die buurman Multivlaai achterliet. Want het gaat goed: "Er is geen enkel jaar geweest dat we niet gegroeid zijn."

Daar werkt Coen Burgers met 35 (parttime) medewerkers hard aan. Zeven dagen in de week is hij open, 'omdat de klant het wil'. Dat de economie aantrekt, merkt hij wel. "Klanten zijn positiever, ze gaan iets eerder tot aankoop over dan twee jaar geleden."

Derde zaak

Het vertrouwen is er. Nu hij de Nijmeegse winkels op de rit heeft, maakt hij de sprong over de rivier: over een paar weken opent hij in de Arnhemse Bakkerstraat zijn derde zaak. "Een gezonde groei", zegt hij zelf. Hij kreeg 'signalen' uit de markt, van leveranciers: in Arnhem ligt een gat.

Komt er ook een Coef Women, een damesmodezaak? De ondernemer peinst er niet over. "Er zijn al veel modewinkels voor dames."

'Je wordt ondergedompeld in stijl, schoonheid en klasse', zeggen klanten over Coef. Daarom kreeg de Nijmeegse zaak de Dutch Retail Experience Award, de DREA. Dat is een jaarlijkse nationale prijs voor retailers die zich op een bijzondere manier onderscheiden in deze tijd. In zijn eigen woorden: "We proberen het anders te doen." Burgers is, zegt hij, een man van de details. Van de koffiebonen en de collectie tot de etalage, gezeemde ramen, livemuziek en goed verkoopadvies. Alles moet kloppen. Klantbeleving kortom én goede collectie, geen spijkerbroeken die overal te koop zijn, maar de (duurdere) Italiaanse. Franse en Scandinavische merken die Coef naar eigen zeggen in Nijmegen als enige heeft.

Gerelateerde artikelen:

Winkelketen COEF legt de lat hoog: 'retail is een vak'