Innovatie

Amsterdams bedrijf Scrn is digitale hart Songfestival

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Scrn (spreek uit: screen) uit Amsterdam is deze dagen het kloppende, digitale hart van het Eurovisie Songfestival. De bedrijfsnaam is bewust gekozen. "Met wereldwijd meer dan vier miljard smartphones, laptops, desktopcomputers en televisieschermen verloopt veel van onze communicatie via het scherm," zegt directeur Sietse Bakker (31) tegen Het Parool.

Online uitingen Scrn is verantwoordelijk voor de online uitingen bij het Eurovisie Songfestival voor de European Broadcasting Union (EBU). Dat betekent het verzorgen van alle teksten, foto's en filmpjes die over het songfestival worden geplaatst op de officiële website, op sociale media, apps en het YouTubekanaal.

Voorstel Bakker is bezig aan zijn laatste maanden als event supervisor bij het songfestival. Zijn in de Houthavens gevestigde bedrijf (vijf vaste medewerkers) kreeg de opdracht niet cadeau. De EBU schreef vorig jaar een internationale aanbesteding uit. Negen bedrijven uit vier landen stuurden een voorstel. Deze werden in januari van dit jaar in het hoofdkantoor van de EBU in Genève gepresenteerd. Een maand later kon de champagne open bij Scrn.

Lees verder onder de advertentie

Contract Het contract is in eerste instantie voor drie jaar. Ook het Junior Eurovisie Songfestival, Eurovision Young Dancers en Eurovision Young Musicians worden online door Scrn beheerd. Dat gebeurt samen met het Londense pr-bureau Premier, dat verantwoordelijk is voor de communicatie over de evenementen.

"Het was voor mij geen gelopen race," zegt Bakker. "Je merkt in de onlinewereld dat bedrijven vaak iets totaal nieuws en onbekends zoeken. Ik voelde dus wel druk. Je mag wel weten dat ik ontzettend trots ben dat we met dit kleine bedrijf zo'n groot project hebben binnengehaald."

Een verklaring voor de keuze heeft Bakker wel. "Nederlandse bedrijven staan goed aangeschreven in de wereld. Als je met een bedrijf uit ons land in zee gaat, weet je dat wat je wilt, wordt geleverd, en voor een zacht prijsje. Dat scoort."

Lees verder onder de advertentie

Publieke omroep Over wat de klus oplevert, doet Bakker geen uitspraken. "We worden betaald met geld van de publieke omroep, dus dan heb je het niet over miljoenen," zegt Bakker lachend. "We kunnen in elk geval door met alle plannen die we hebben. De schoorsteen blijft voorlopig wel roken."

YouTubekanaal Bakker en zijn medewerkers - tijdens het songfestival wordt gebruik gemaakt van ongeveer twintig vrijwilligers - zijn nu druk aan de slag in Amsterdam en Stockholm. De zogenoemde Eurovisie-evenementen worden elk jaar wereldwijd door ruim tweehonderd miljoen mensen bekeken. Online genereren ze jaarlijks ruim twee miljard impressies via de website Eurovision.tv, het eigen YouTubekanaal (ruim een miljoen abonnees), sociale media en apps.

Oost-EuropaIn China en de Verenigde Staten - die dit jaar het Eurovisie Songfestival op televisie uitzenden - is sprake van een groeiende groep geïnteresseerden. Bakker merkt daarnaast dat vooral in Oost-Europa de online aandacht voor het songfestival enorm groeit. "Dat komt doordat ze daar nu het beste en het snelste op digitaal gebied tot hun beschikking hebben," zegt Bakker. "Wij begonnen in Nederland met internet via de telefoonlijn. Landen als Rusland, maar ook bijvoorbeeld Bulgarije, beginnen meteen met 4G. Daar ontdekken ze dus meteen alle nieuwe mogelijkheden."

Lees verder onder de advertentie

FraudeScrn is niet verantwoordelijk voor de 'televoting' tijdens het songfestival. Dat wordt verzorgd door het Duitse bedrijf Digamee. Al kijken Bakker en zijn medewerkers wel mee als het gaat om fraude. Scrn moet namelijk zo snel mogelijk de juiste uitslag overal publiceren. "Onze methodes om valsspelen te ontdekken, vertellen we natuurlijk niet," zegt Bakker. "Het zou stom zijn het te proberen. De omroep uit het land dat fraudeert wordt keihard aangepakt."