Nieuws Innovatie

Blendle lanceert premiumdienst

Digitale kiosk Blendle lanceert Blendle Premium, dat voor een vast tarief dagelijks toegang biedt tot een gepersonaliseerde selectie artikelen uit meer dan 120 titels. NRC Handelsblad doet (voorlopig) niet mee, schrijft Het Parool.

Joep School | Foto: ANP 12 januari 2017

Hoewel de vergelijking met het Spotifymodel op de loer ligt, geeft Blendle Premium geen onbeperkte toegang tot álle content uit de titels in de digitale kiosk. De gebruiker krijgt voor 9,99 euro per maand dagelijks twintig artikelen te lezen, afkomstig uit verschillende titels.

Jonge doelgroep

"Als je echt fan bent van één krant of tijdschrift, loont het nog steeds om een krantenabonnement te nemen," zegt medeoprichter en Amsterdammer Alexander Klöpping. "We richten ons met Blendle Premium vooral op jonge mensen die niet per se loyaal zijn aan een individuele titel en er tussen alle gratis nieuwssites niet altijd in slagen de weg te vinden naar goede journalistieke artikelen. Net als bij muziek en films en series verwachten zij dat die content gepersonaliseerd en hapklaar wordt aangeboden."

Blendle Nieuwsbrief

Het idee voor Premium is ontstaan uit de Blendlenieuwsbrief, waarin dagelijks de opvallendste verhalen uit kranten en tijdschriften worden geselecteerd. Een nieuw team van data-onderzoekers heeft een algoritme gecreëerd dat rekening houdt met persoonlijke interesses en het leesgedrag van de gebruiker. Klöpping: "Het algoritme is overigens niet heilig. Onze redactie heeft de mogelijkheid te overrulen en stukken te selecteren die misschien niet direct bij jouw voorkeur passen, maar wel de moeite van het lezen waard zijn. Zo voorkom je dat er een filterbubbel - waarbij je alleen nog dingen leest die in jouw belevingswereld passen - ontstaat."

Paper

Blendle Premium vertoont veel gelijkenissen met Paper, een Persgroepinitiatief dat nooit helemaal van de grond kwam, maar desondanks vorig jaar werd overgenomen door Blendle. Klöpping: "Je zou Paper de geestelijk vader kunnen noemen. Maar Paper moest het doen met enkel Persgroeptitels - onder andere de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool. Premium geeft toegang tot artikelen uit 120 titels en ziet er totaal anders uit."

Er ontbreekt overigens wel een grote speler in Premium: NRC Handelsblad doet (nog) niet mee. Dat zou te maken kunnen hebben met de opbrengsten: van de 9,99 euro per maand gaat 70 procent naar de uitgevers. Per twintig artikelen kunnen dat vele verschillende uitgevers zijn, die alleen betaald krijgen als hun artikelen ook werkelijk worden gelezen.

Ondertussen blijft betalen per artikel gewoon mogelijk. Blendle heeft inmiddels 150.000 gebruikers die minimaal één keer hun portemonnee hebben opgewaardeerd. Cijfers van het aantal gebruikers dat actiever is dan dat, geeft Klöpping niet.

Wordt er inmiddels winst gemaakt? "Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord is: nee, natuurlijk niet. We investeren momenteel veel in de internationale uitbreiding, experimenteren erop los, en stellen voortdurend nieuwe mensen aan. Dat kost geld."