Nieuws Cybersecurity

Adyen: Stijging in fraude bij ondernemers verwacht op korte termijn

Betaalplatform Adyen voorziet een toename in het aantal digitale fraude bij ondernemers in aanloop naar de feestdagen. Gedurende de pandemie zag Adyen nieuwe manieren van het plegen van digitale fraude flink toenemen. Daar komt bij dat het aantal omnichannel betaaltransacties tijdens de pandemie met 400 procent is toegenomen. De digitalisering van het handelsverkeer geeft fraudeurs een nieuw speelveld om te experimenteren met nieuwe methoden van online criminaliteit.

Van onze redactie 22 december 2021

Fraude stijging ondernemers online betalingen adyen

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.

Het aantal online fraude-incidenten neemt de afgelopen jaren toe rond de feestdagen. Naast deze seizoenstoename in digitale criminaliteit, verwacht Adyen ook een stijging in nieuwe, online fraudetechnieken. Vier opvallende methodieken zijn account takeover fraude, phishing attack, refund fraude en giftcard fraude. Fouad Tbib, fraudespecialist bij Adyen, legt uit wat ze zijn en hoe je er als ondernemer op in kunt spelen.

Account takeover fraude

Een bekend fenomeen binnen online betaalfraude is 'Account takeover fraude' en deze vorm van fraude blijft toenemen. Bij Account takeover fraude gaan fraudeurs op verschillende manieren te werk. Soms worden er op het dark-web gegevens van gehackte accounts opgekocht en er wordt vervolgens gekeken of deze gegevens toegang geven tot accounts van online winkels. Mensen gebruiken immers dezelfde login en passwords voor meerdere accounts. Vervolgens gaan de fraudeurs aankopen doen die bij een gewijzigd bezorgadres worden geleverd.

Bij zo’n aanval doen ze vaak opvallende aankopen op naam van de klant; ze kopen trendgevoelige producten zoals elektronica, merkkleding of giftcards. Door nauwkeurig de aankopen van je klanten bij te houden kun je abnormaliteiten in hun aankoopproces signaleren. Met deze informatie kun je mogelijke frauderende accounts blokkeren,” aldus Tbib.

Phishing

Deze vorm van fraude blijft ook toenemen en wordt steeds professioneler, omdat ze minder snel van legitieme communicatie te onderscheiden zijn. Allemaal met als doel om betaalgegevens op een slinkse manier op te vragen bij de legitieme rekeninghouders. Denk aan een voorbeeld van een e-mail verzonden door een adres dat lijkt op een pakketbezorger. De e-mail vraagt de shopper een kleine betaling te doen om een product sneller te bezorgen. De betaallink leidt de lezer naar een website die door de fraudeur wordt gehost. De fraudeurs gaan vervolgens met de betaalgegevens aan de haal. Andere voorbeelden zijn de nep-SMS berichten die zich voordoen als De Belastingdienst, telecomproviders of een bank.

Lees ook: IKEA waarschuwt dat phishingmails worden verstuurd in IKEA-naam

Refund fraude

Adyen zag tijdens de pandemie ook een trend in het aantal refund fraudeurs. Dit zijn fictieve online refund-diensten die namens online shoppers claimen dat producten nooit zijn bezorgd. De fraudeur claimt vervolgens een percentage van het teruggestorte bedrag. Een andere methode is dat frauduleuze shoppers hele andere producten terugstuurt, van namaakkleding tot flessen water in schoenendozen en op deze manier claimen dat ze de goederen retour hebben gezonden en een terugstorting claimen. Deze frauduleuze shoppers en organisaties maken duidelijk misbruik van bedrijven die streven naar een goede klantenservice, maar ook profiteren van de hoge werkdruk in magazijnen waar niet alle retourpakketten even goed gecontroleerd kunnen worden.

Giftcard fraude

Er zijn verschillende soorten fraude met cadeaukaarten. Deze vorm van fraude komt vaak voor omdat de kaarten moeilijk te traceren zijn en niet zo streng gereglementeerd zijn als debet- of credit cards. Een veel voorkomende fraude gebeurt bij giftcards die direct geleverd worden in een mailbox en vervolgens direct worden doorverkocht. De consument koopt bijvoorbeeld een game voor 20 euro die normaal 40 euro kost, de code komt vervolgens niet aan en wordt doorverkocht voor de standaardprijs.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws