Nieuws Duurzaamheid

Boer, ondernemer én buur: challenge helpt melkveehouders bij toekomstplannen

Met hun melkveebedrijf doen Peter en Remy van den Broek uit Waalre mee aan de Dutch Dairy Challenge. Daarbij krijgen zij extra begeleiding om van voorzichtige ideeën voor de toekomst concrete plannen te maken. ,,Koeien melken is een passie, maar er is meer dan dat.”

Frank van den Heuvel (AD) 23 april 2021

Boer ondernemer buur

Het team dat is geformeerd rond melkveehouder Peter van den Broek (voorgrond). V.l.n.r.: Leonie Bijen, Peter van Kruijsdijk, Rob Huinink en Pieter van Stockum. Foto: Rene Manders

Al veel langer denken Peter en Remy van den Broek na over de toekomst van hun melkveebedrijf. Wat is er op deze plek in het buitengebied van Waalre, aan de rand van het dorp, uitkijkend over het fraaie Dommeldal, nog meer mogelijk dan het produceren van melk, zoals dat hier al generaties lang gebeurt, en de agrarische kinderopvang Betsie Boe die sinds 2014 met succes draait?

Tips van bezoekers, vrienden en familie zijn er genoeg: je moet een terras beginnen, een ijsboerderij, een kaasmakerij…,,Maar je bent druk met het bedrijf, met het gezin. Je denkt: we moeten er iets mee, maar dat komt straks wel”, zegt Peter in het AD.

Lees ook: De firma kaas: boerenkaas door de brievenbus

Van 32 inschrijvers zijn er acht boeren uitverkoren

Op dat moment zagen ze de Dutch Dairy Challenge voorbij komen, een initiatief dat melkveehouders helpt om vernieuwende ideeën voor hun bedrijf handen en voeten te geven. Van de 32 inschrijvers in Brabant en Noord-Limburg zijn er acht geselecteerd. Van den Broek is een van de uitverkorenen.

Aan de Challenge is geen prijzengeld verbonden, maar de deelnemers kunnen in de komende honderd dagen een beroep doen op kennis en ervaring die vanuit het project worden aangeboden. Rabobank, Friesland/Campina, ministerie, belangenorganisaties en onderwijsinstellingen zijn betrokken bij het programma. Er is rond Van den Broek een team geformeerd met studenten, professionals en een persoonlijke coach, dat gaat kijken welke extra bron van inkomsten goed bij het Waalrese bedrijf zou passen.

Ecologische en landschappelijke waarde van businessplan

Thema van de Challenge is: ‘houden van koeien in 2050’. De ideeën moeten financieel interessant zijn voor de boer, maar - heel belangrijk - ook voor meer draagvlak voor de sector zorgen. Wat is de impact op de omgeving, wat is de ecologische en landschappelijke waarde en wat zijn de kansen om een brug te slaan tussen boer en burger?

''We zitten hier in de uitlopers van de stad en er zijn in onze ogen andere mogelijkheden, die beter aansluiten bij wat er maatschappelijk wordt gevraagd''

Peter van den Broek, melkveehouder

Het flink opschalen van de huidige melkveehouderij, nu zestig koeien groot, is voor de familie Van den Broek in ieder geval geen optie. ,,Daar ligt niet onze ambitie”, zegt Peter. ,,We zitten hier in de uitlopers van de stad en er zijn in onze ogen andere mogelijkheden, die beter aansluiten bij wat er maatschappelijk wordt gevraagd.”

Dat is niet alleen een financiële afweging, maar heeft ook te maken met het karakter van de ondernemers, zegt ‘teamcoach’ Rob Huinink. ,,Er zijn mensen die in het melken van 180 of 200 koeien hun verdienmodel hebben en zich daar happy bij voelen. Voor Peter en Remy zijn de koeien ook een passie, maar er is meer dan dat. Zij halen ook voldoening uit het contact met mensen, met de omgeving. Dan is de vraag: hoe maak je daar een verdienmodel van?”

Lees ook: Vegetarische Slager wordt 'Vegan Cowboy' en wil melk van gras maken

ASML, ziekenhuis en High Tech Campus zijn niet ver weg

Want de locatie aan de Mosbroekseweg biedt zeker kansen. Er wordt veel gewandeld en gefietst en de boerderij ligt niet ver weg van de gebouwen van ASML, Maxima Medisch Centrum en de High Tech Campus. ,,Dan heb je het misschien wel over 30.000 of 35.000 mensen die daar werken”, zegt Peter. ,,Waalre-dorp ligt op een steenworp. De consument is dus in de buurt, maar we kunnen ze nu niets laten kopen van wat we produceren op de boerderij.”

‘Boer als Buur’, is dan ook de werktitel van het programma. Van den Broek geeft een schot voor de boeg. ,,Als je producten kunt maken die aftrek vinden in de nabije omgeving en je kunt iets terug doen via natuurinclusieve landbouw, door de biodiversiteit te verbeteren en bijvoorbeeld extra bloem- en kruidenrijke akkerranden, dan heb je een directe uitwisseling. Over dat soort kansen gaan we nu intensief nadenken.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws