Nieuws Duurzaamheid
Duurzame koffie op de werkvloer? 'Aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden'
MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie. De campagne richt zich specifiek op werkgevers, die onder meer met een ‘Goede Koffie’-badge kunnen laten zien dat de koffie op hun werkvloer wél een positieve impact heeft. Daarmee maken ze zich volgens de initiatiefnemers een aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden.

Hoe duurzaam is de koffie die je jouw personeel aanbiedt? Foto: Shutterstock
Uit onderzoek van de drie partijen onder meer dan 1.000 respondenten blijkt dat 85 procent van de Nederlanders niet weet niet of ze goede koffie drinken op het werk. En dat 73 procent wil dat hun werkgever kiest voor goede koffie.
,,Er is zo binnen een gespannen arbeidsmarkt toenemende druk vanuit nieuwe generaties werkzoekenden om als werkgever bij te dragen aan een betere wereld," aldus MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad. ,,Tegelijkertijd hebben diezelfde werkgevers meer behoefte om niet alleen te praten over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dat ook te doen. Het inkopen van duurzame, goede koffie is daarvoor een concrete stap.''
''We zijn ervan overtuigd dat een duurzame transitie bij bedrijven al kan beginnen met iets als duurzame koffie''
Test waar werkgevers erachter komen of ze goede koffie schenken
De campagne bestaat uit drie onderdelen die elkaar moeten versterken. Allereerst de actiepagina goedekoffie.nl met meer over het belang van goede koffie én een test waar werkgevers erachter komen of ze goede koffie schenken. Is dat het geval, dan downloaden ze een Goede Koffie-badge die ze gebruiken voor werving- en hr-activiteiten. Ook verschijnt de bedrijfsnaam op dezelfde site onder de Goede Koffie-filter, die laat zien welke bedrijven goede koffie schenken.
Om met de campagne impact te maken binnen bedrijven hebben de drie partijen een groep van meer dan 180 vrijwilligers verzameld om sollicitatiebrieven te sturen naar werkgevers. De boodschap in die brief: ze willen niet komen werken bij het betreffende bedrijf tenzij ze ‘goede koffie’ schenken. Zo bereikt de campagne ook hr- en office-afdelingen rechtstreeks met de boodschap dat verduurzaming ook over de inkoop van je koffie gaat.
Om het bereik van de campagne te vergroten ontwikkelden de deelnemende partijen tenslotte een video die te zien is als pre-roll bij NPO-programma’s en op LinkedIn. Hierin reageert een sollicitant afwijzend op een vacature met als reden dat het bedrijf slechte koffie schenkt.
Futureproof Coffee Collective
,,Als grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland stimuleren en ondersteunen we bedrijven om samen het systeem te veranderen richting een duurzame, nieuwe economie. We ontwikkelden deze campagne dan ook met name om twee redenen. Enerzijds omdat we ervan overtuigd zijn dat een duurzame transitie bij bedrijven al kan beginnen met iets als duurzame koffie. Anderzijds werken we nauw samen met de koffiesector in ons Futureproof Coffee Collective om de toekomst van koffie veilig te stellen”, zegt Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland.
Lees ook: Broers Bingul: 'Heel Nederland aan de bonen. Koffie is gewoon veel lekkerder als je het vers drinkt’