Nieuws Duurzaamheid

Gezondere ijsjes, scherpe inkoopprijs, goede marketing: IJsbaart groeit

Het nieuwe ijsmerk IJsbaart verjaagt momenteel het machtige Ola bij de hippere horeca. De gezondere ijsjes bereiken een groeiend aantal consumenten. IJsbaart is in één seizoen gegroeid naar 90 afzetpunten. En als het aan de bedenkers ligt, is dat nog maar het begin.

Toine Damo 23 augustus 2019

Stefan Wijdenes Tijn Baart ijsbaart ijs ondernemen

IJsbaart draait zijn ijsjes in eigen huis. De ambachtelijke ijsjes op een stokje kennen geen kunstmatige toevoegingen of concentraten. Ook biedt het merk, conform de huidige tijdgeest, vegan smaken. Oprichter Tijn Baart stond voorheen in de keuken als kok, maar was daar niet helemaal op z’n plek.

Alternatief voor bestaande ijsjes

,,Het leek me altijd al gaaf om iets voor mezelf te beginnen. Mijn chef-kok runde er destijds een krokettenkraam naast. Hij adviseerde me met iets te komen dat iedereen lekker vindt, omloopsnelheid heeft en waar je lekker aan verdient. En zo kwam het idee op van de ijsjes. Met IJsbaart willen we een beter alternatief bieden voor de ijsjes die al decennia op de markt zijn. Met beter bedoelen we bewuster én lekkerder: de smaak staat voorop.’’ Tijn Baart sleet zijn eerste liefhebbersijsjes drie jaar geleden op festivals. Dat deed hij samen met een vriend die de eigenzinnige naam IJsbaart verzon.

Volwaardige ijsfabriek

De festivals brachten de Haarlemse ijsmakers zeker succes, maar ze bleken toch te weersafhankelijk als het gaat om continuïteit van inkomsten. ,,Toen ik op een dag rustig m’n ijsjes maakte in de schuur, drong het - dankzij m’n stiefbroer Levi - tot me door dat ik het anders moest aanpakken.’’ Levi Baart is van meet af aan betrokken en bekommert zich als vennoot om de financiën en productie.

,,De festivals zijn onvoldoende schaalbaar met een foodtruck,’’ legt Levi Baart uit. ,,Met mooi weer kun je er zo’n tien doen, met meerdere trucks wellicht twintig. Maar dan houdt het wel op. Dat is niet genoeg om een business van de grond te krijgen. De horecamarkt is voor ons oneindig. Het doel is een volwaardige ijsfabriek neer te zetten.’’

Overtuigende pitch

Om echt stappen te zetten, was kapitaal nodig. Bovendien werd een bekende van Tijn, Stefan Wijdenes, aangetrokken als marketing- en salesman. De nieuwe driekoppige directie wist het strijdplan overtuigend te pitchen aan een groep investeerders bestaande uit oud-ondernemers. Dat leverde in totaal 50 mille op. Dankzij familie en vrienden haalden ze zelfs nog meer op.

Wijdenes bedacht de nieuwe huisstijl en verkoopstrategie: ,,We stappen de auto in met onze gekoelde proefpakketten en gaan onaangekondigd op het beoogde verkooppunt af. Het meest effectief blijkt als we ter plaatse direct het personeel laten proeven.’’ IJsbaart heeft binnen één seizoen 90 verkooppunten weten te overtuigen. ,,Ons product is wat bewuster en hipper. Bij diverse strandtenten kwamen we op het juiste moment, want die waren precies naar zoiets op zoek. Voor Hippie Fish in Zandvoort maken we volgend seizoen zelfs een custom made ijsje. Ook dat is mogelijk, we staan altijd open voor leuke samenwerkingen.’’

Gezonde marge

Een ijsje van IJsbaart kost de consument in de regel 2,50 euro. De verkopende horeca kopen ze voor 99 cent per stuk in. Dat is volgens de jongens van IJsbaart een scherpe prijs voor een ambachtelijk ijsje, want concurrenten vragen meer voor hun bewuste producten. Behalve de pure smaken en gezonde marge, hebben ze nog een andere troef: ,,Bij elk nieuwe verkooppunt leveren wij zelf een displayvriezer. Dat hebben we een beetje afgekeken bij Ola,’’ moet Wijdenes toegeven.

,,Maar het is echt nodig om voet aan de grond te krijgen bij horeca. Capaciteit is daar altijd een probleem, dus de vriezer behoor je zelf aan te leveren. Het opgehaalde vermogen is hiervoor deels aangewend. Ook investeerden we in een nieuwe ijsmachine waarmee de productiecapaciteit groeide van 1.200 naar 3.000 stuks per dag.’’

Rustige winterperiode?

,,Het seizoen is al bijna ten einde. In oktober, november en december ligt het stil, maar in januari beginnen we vervolgens met het verwerven van nieuwe klanten. Ook de voorproductie van sommige smaken wordt dan opgestart. Het doel is om het jaarrond voor IJsbaart actief te zijn. We zijn vanochtend alvast de keuken ingedoken om het nieuwe menu samen te stellen. De nieuwe smaken verklappen we nog niet, maar we breiden ons assortiment uit met een kinderijsje en meer vegan varianten. Ook zijn we hard bezig om onze ijsjes voortaan plasticvrij te verpakken,’’ aldus Tijn Baart.

,,We krijgen bovendien regelmatig de vraag waar onze ijsjes voor thuis te koop zijn,’’ zegt Wijdenes. ,,Ook daar hebben we binnenkort mooi de tijd voor: we gaan onderzoeken of partijen als Marqt, Stach en Deliveroo interessant zijn.’’

Bij diverse strandtenten kwamen we op het juiste moment, want die waren precies naar zoiets op zoek

Stefan Wijdenes